תעשה לי ילד: הסטארט-אפ שמשפר הסיכוי להיכנס להיריון

החיישן של טמפדרופ (Tempdrop) הוא למעשה חיישן מעקב שינה שמסייע לחיזוי חלון הפוריות - כדי להגדיל את הסיכוי להיריון על-ידי כיוון יחסי המין לתקופה הזו, וכן להקטין את הסיכון להיריון לא רצוי

הריון / צילום: shutterstock
הריון / צילום: shutterstock

הרקע: מיכאל ורדי הוא יזם בתחום המכשור הרפואי, שכבר התארח במדור זה בעבר עם חברת EstimMe שפיתחה שתל לטיפול בצפצופים כרוניים באוזניים. "אחרי שסיימתי את תפקידי ב-EstimMe, לקח לנו קצת זמן עם הילדה השנייה, אז התחלתי ללמוד על תחום הפוריות.

באותה תקופה עולם החיישנים הלבישים היה בחיתוליו, ובמקביל אפליקציות מעקב פוריות החלו לצבור פופולריות. עם כ-60 מיליון הורדות. כיום, כשנתיים אחרי, מספר ההורדות גדל משמעותית ל-200 מיליון, ויש גיוסים רבים ומשמעותיים בתחום".

ורדי בדק וראה שמפתחי אפליקציות הפוריות חסרים את הידע הכרוך בפיתוח מכשור רפואי של ממש, ולכן הם חסרים מספר רכיבים שיהפכו את המוצר שלהם למועיל באמת. "אחרי שפניתי אל מפתחי האפליקציות, הבנתי שאכן יש להם צורך, מעבר לצורך של המשתמשים".

השוק: לחיזוי חלון הפוריות שתי מטרות - האחת היא להגדיל את הסיכוי להיריון, על-ידי כיוון יחסי המין לתקופה הזו; והשנייה היא להקטין את הסיכון להיריון לא רצוי, על-ידי כיוון יחסי המין הלא מוגנים לכל תקופה חוץ מהתקופה הזו.

ורדי: "מדי יום בזמן השינה, חום גופנו מגיע לטמפרטורה הנמוכה ביותר שלו (החום הבזאלי או 'חום השחר'). אצל נשים בכל מחזור חודשי, מיד לאחר הביוץ, 'חום השחר' של האישה עולה ב-0.2-0.5 מעלות לעומת התקופה הקודמת. לכן מעקב יומיומי אחר הטמפרטורה חשוב במעקב אחר חלון הפוריות.

"מכיוון שלא ניתן למדוד את טמפרטורת הגוף בזמן השינה, כדי למדוד אותו בקירוב טוב, האישה צריכה להחזיק מדחום ליד המיטה, ולמדוד את החום תמיד באותה השעה, ולפני שהיא יוצאת מהמיטה. כלומר, אם היא התעוררה וקמה לשירותים ושכחה למדוד - המדידה הזו מבוטלת. אם היא התעוררה באותו יום כמה שעות מאוחר יותר, גם המדידה הזו מבוטלת.

"קיימות שיטה מדויקות יותר לחיזוי חלון הפוריות, מעקב זקיקים, אך לא ניתן לקיים אותן בבית, אלא מדובר בבדיקת אולטרה סאונד שמבוצעת על-ידי טכנאי אולטרה סאונד מומחית ומפוענחת על-ידי רופא, ומוצעת רק כחלק מטיפול פוריות".

המוצר: החיישן של טמפדרופ (Tempdrop) הינו למעשה חיישן מעקב שינה. הוא עוקב אחר תזוזות הגוף כדי ללמוד על איכות השינה וזמני היקיצה, ועוקב באופן מדויק אחר טמפרטורת הגוף בזמן השינה. החיישן מוצמד לזרוע בקרבת בית השחי באמצעות רצועה, אין צורך להחזיק את המדחום ליד המיטה ולא חובה למדוד את החום מיד עם ההתעוררות. בנוסף לכך שהשיטה היא פשוטה יותר, היא מדוייקת יותר, הן בשל דיוק רב יותר במדידה והן בשל היכולת לנרמל פרמטרים הקשורים בשינה, כמו תזוזות וחום הסביבה.

"האינטרס של קופות-החולים וחברות הביטוח ברור כאן", אומר ורדי, "המשתמשים חשים שהם בשליטה רבה יותר ולא דורשים טיפולי פוריות לפני שאכן הובהר שיש בעיה, שיעורי הקליטה עולים, ומי שמגיעים לטיפולי פוריות, עושים זאת רק לאחר שבאמת ניסו כמו שצריך, בתזמון הנכון".

כיום כבר קיימות אפליקציות שמנסות לשפר את הדיוק של מדידת חלון הפוריות על-ידי ניתוח המגמות של חום היקיצה לאורך זמן, אולם הן מתבססות על אותן מדידות חום לא מספיק מדויקות שהאישה עושה בעצמה. טמפדרופ משתפת פעולה עם אפליקציות קיימות. "כרגע יש לנו שיתופי-פעולה עם חמש אפליקציות מובילות ואנו פועלים לעבוד עם כמה שיותר אפליקציות כך שהבחירה תהיה בידי המשתמשות".

שלב בפעילות: המוצר, שאינו זקוק לאישור רגולטורי, יושק בחודשים הקרובים.

גייוסי הון: ורדי הקים את החברה באמצעות הון עצמי (חסכונות) ומענק של מספר עשרות אלפי דולרים מקרן "תנופה" של המדען הראשי. החברה פועלת ממתחם הסטארט-אפים של עיריית רעננה "האבננה". במארס 2014 ביצעה החברה קמפיין גיוס המונים באינדיגוגו בו גייסה כ-24 אלף דולר. "הקמפיין נועד הן לגיוס ההון והן כדי לבנות את השם שלנו בתחום, כי ברור לי שעוד רגע יהיו לנו מתחרים. גם מעבר לקמפיין, יש לנו כל הזמן הזמנות מוקדמות למוצר". עלות מופחתת של המכשיר היא כ-80 דולר בהזמנה מוקדמת, אולם לקראת ההשקה המחיר צפוי לעלות משמעותית.

השלב הבא: ורדי: "בסופו של דבר אנחנו חיישן לביש שמנטר תזוזות וטמפרטורה מאוד מדויקת של הגוף, ונתונים אלה רלוונטיים לא רק בתחום הפוריות. בהמשך נספק מידע על איכות השינה והקורלציה עם הטמפרטורה בחדר והפוריות".