אנליסטים: ההצעה של מיילאן לפריגו היא לא סוף פסוק

בדרך למלחמה על רכישת פריגו שתקפיץ את שער המניה ואת הבורסה? ■ בנק ירושלים: "הסיכוי של פריגו למנף באופן משמעותי את ההצעה תלוי בכניסה למירוץ של שחקנית אחת או יותר"


מניית פריגו זינקה בבורסה בת"א וסגרה את הפער שנפתח בשלושת ימי המסחר האחרונים, בעקבות העלייה שרשמה בבורסת ניו יורק שם היא טיפסה לשיא של כ-199 דולר למניה, המשקף לחברה שווי של כ-28 מיליארד דולר. הזינוקים במניה, במחזורי מסחר גבוהים, הגיעו בעקבות הודעת חברת התרופות מיילאן ביום רביעי על הצעתה לרכוש את פריגו בעסקת מזומן ומניות, במחיר של 205 דולר למניה, המשקף שווי חברה של כמעט 30 מיליארד דולר. העסקה האפשרית הלהיבה גם את משקיעי מיילאן ומניית החברה קפצה בכ-18% בימים רביעי-שישי. מיילאן נסחרת כעת בשווי 26.6 מיליארד דולר בנאסד"ק.

מניית פריגו נסחרת בניו יורק ובת"א, בורסה שאליה הצטרפה לפני עשור כשרכשה את חברת התרופות המקומית אגיס. בעקבות הרכישה החליפה מניית פריגו את מניית אגיס בבורסה ומאז היא חלק מהמדד המוביל ת"א 25. מאז שהצטרפה לבורסה בת"א, ובתמיכת הרכישות שביצעה, מניית פריגו זינקה ממחיר של פחות מ-18 דולר לכמעט 200 דולר - יותר מ-1,000% - כששווי החברה עלה באותו זמן מפחות מ-2 מיליארד דולר לכ-28 מיליארד דולר.

לאור זאת אין ספק כי מכירה של פריגו שתוביל למחיקתה ממסחר בת"א תהווה מכה כואבת לבורסה המקומית, שמתמודדת בשנים האחרונות עם ירידה במספר המניות הנסחרות בה ומירידה בהיקפי המסחר. מניית פריגו מהווה כ-9.8% ממדד ת"א 25 (שנייה רק לטבע) והיא תרמה לא מעט לעליות בו בשנים האחרונות. מי שצפויים ליהנות ממכירת פריגו הם גופים מוסדיים שמחזיקים במניה, ביניהם, לפי נתוני אתר Stocker, גופים ישראלים כמו מגדל, הראל, מיטב דש, פסגות ואי.בי.אי, עם החזקה קטנה לכל אחד.

העלייה במניית פריגו, וסגירת רוב הפער מהצעת מיילאן, מצביעה על כך שבשוק מעריכים בסבירות גבוהה שפריגו אכן תימכר, אולי על בסיס ההצעה הנוכחית, אולי לאחר הצעה משופרת ממיילאן בהמשך, ואולי גם על ידי גורם אחר שיגיש הצעה מתחרה לרכישת פריגו, לפני שיהיה מאוחר מדי.

נזכיר ש"גלובס" חשף בקיץ האחרון כי פריגו גייסה בנק השקעות כדי לבחון את מכירתה בדרך של מיזוג לתוך חברת תרופות גדולה; פריגו ציינה אז שאינה מגיבה לשמועות. הצעת מיילאן אמנם לא הגיעה בעקבות מהלך אקטיבי של פריגו, אך עצם היותה של החברה על המדף מן הסתם תרמה להגשת ההצעה.

בדיווח בשבוע שעבר ציינה מיילאן שההצעה הוגשה ליו"ר פריגו ב-6 באפריל. "ג'ו היקר", כתב יו"ר מיילאן, רוברט קורי, ליו"ר ומנכ"ל פריגו, ג'וזף פאפא, "כפי שדנו בינינו במספר מקרים בשנים האחרונות, שילוב של מיילאן ופריגו מייצג תועלות אסטרטגיות ופיננסיות משכנעות, יש לו היגיון ברור והוא ייצר חברה מובילת-שוק בעלת פרופיל ייחודי".

במכתב, שצורף לדיווח של מיילאן, קורי כותב שלחברות יש יכולות תפעוליות משלימות, הן ברמת המוצר והן ברמה הגיאוגרפית. "בסביבה שבה גודל הופך להיות יותר ויותר חשוב, שילוב שתי החברות ייצר ערך משמעותי", הוא כותב. לדבריו, לשתי החברות יש תרבות וערכים דומים שיתרמו להצלחת האינטגרציה, והוא מעריך שלא יהיו בעיות רגולטוריות להשלמת העסקה. "דירקטוריון מיילאן מעוניין להציע לך לכהן איתי כיו"ר-משותף", כתב עוד קורי במכתב. הוא מציין שבכירי מיילאן ימשיכו בתפקידיהם, אך נוקב בשמות בכירים בפריגו ומקווה שיוכלו להשתלב בתפקידים בחברה המשולבת.

בעוד שההודעה של מיילאן ארוכה ומפורטת, הדיווח של פריגו בתגובה היה לקוני. נכתב בו כי פריגו מאשרת שקיבלה את ההצעה, שהוגדרה unsolicited (כלומר, שלא הוזמנה על ידי פריגו) ואינדיקטיבית. "דירקטוריון פריגו יתכנס לדון בהצעה והודעות נוספות יתפרסמו כנדרש", ציינה פריגו, והוסיפה שאין כל ודאות שתתקבל הצעה כלשהי.

הצעת מיילאן מהווה עוד שיא בסביבה סוערת של מיזוגים ורכישות בשוק התרופות העולמי, שבו בוצעו בשנים האחרונות לא מעט רכישות ענק. גם מיילאן וגם פריגו ביצעו בתקופה האחרונה רכישות: מיילאן השלימה לאחרונה רכישת נכסים ייחודיים וגנריים מאבוט, תמורת למעלה מ-5 מיליארד דולר, בעסקה שתרמה גם למבנה המס שלה. פריגו השלימה לפני כשבועיים את רכישת אומגה הבלגית, בעסקה של 3.8 מיליארד אירו. בסוף 2013 ביצעה פריגו את הרכישה הגדולה בתולדותיה, כששילמה 8.6 מיליארד דולר תמורת Elan מאירלנד - עסקה ששיפרה את מבנה המס שלה והוסיפה לה תמלוגים מתרופה מקורית בתחום הטרשת הנפוצה, טיסברי.

בכלל, פריגו ידועה כחברה שאוהבת לצמוח באמצעות רכישות, ובשנים האחרונות היא ביצעה רכישות שהכניסו אותה לשווקים חדשים או לתחומי פעילות שמשיקים לפעילות הליבה שלה כמו תרופות שנמכרות ללא מרשם רופא (OTC). כאמור, גם לישראל הגיעה החברה לאחר שביצעה רכישה, כששילמה למעלה מ-800 מיליון דולר במזומן ובמניות תמורת אגיס, שהייתה אז בשליטת מורי ארקין.

"טבע מרוויחה מהמהלך"

"סביר שג'ו יגיד No" - זאת ההכרזה בה יצאה UBS בעקבות ההצעה. האנליסט מארק גודמן מעריך שפריגו לא מעוניינת להימכר, בוודאי לא על רקע מחיר המניה הנוכחי שנלחץ בשל תנודות רבעוניות ברווח למניה. להערכתו, "מחיר של 225-250 דולר למניה ריאליסטי יותר" עבור הנהלת החברה.

גם מיילאן עצמה הוזכרה כמי שעשויה להימכר, כששמה של טבע עלה כרוכשת פוטנציאלית. בעוד שמיילאן הוסיפה לאחרונה סעיף שמהווה "גלולת רעל" שיקטין את הסיכוי שתירכש בעקבות השתלטות עוינת, גם רכישת פריגו תקשה על רוכשת פוטנציאלית לרכוש את מיילאן. בסיטי סבורים שטבע היא המרוויחה הגדולה מהמהלך הנוכחי: "אם טבע מעוניינת במיילאן, הצעה צריכה להגיע בזמן הקרוב, אך יש מספר גורמים מאתגרים", כותבת האנליסטית ליאב אברהם, שמזכירה את גלולת הרעל ואת העובדה שהנהלת מיילאן לא מעוניינת במכירת החברה. להערכתה, רכישות קטנות יותר עדיפות לטבע , והיא מזכירה את עסקי הגנריקה של אקטביס, כשהיא מעריכה שייתכן שהאפשרות של מכירת מיילאן תפתה את אקטביס למכור את העסק הגנרי.

גם גודמן מ-UBS מתייחס לנושא וסבור שייתכן שהמהלך של מיילאן נועד להגן עליה מלהירכש על-ידי טבע. "אנחנו מאמינים שלטבע אין כל עניין בפריגו", הוא כותב. "אולם, לאור ההצעה, ייתכן שנראה חברות אחרות שיסתכלו עליה".

יונתן קרייזמן מבנק ירושלים מעלה אפשרות של "אביר על סוס לבן" - חברה אחרת ש"מצילה" את החברה שמיועדת להירכש עם הצעה טובה יותר. "הסיכוי של פריגו למנף באופן משמעותי את ההצעה תלוי בכניסה למירוץ של שחקנית אחת או יותר", כותב קרייזמן, ומזכיר את טבע, אקטביס וחברות פארמה גדולות ככאלה שלהערכתו "פריגו הייתה מעדיפה לראות במקום מיילאן". כריס שוט מג'יי.פי מורגן רואה היגיון פיננסי ואסטרטגי במיזוג: "למיילאן יכולות מובילות בייצור ותשתית עולמית בגנריקה, ותוספת של פריגו תגביר את היכולות עם פלטפורמה מובילה ב-OTC", הוא כותב.

מניית פריגו
 מניית פריגו

רכישות פריגו
 רכישות פריגו