חח"י תממש חלק מהאופציה לרכוש מתמר גז ב-6 מיליארד דולר

החברה צפויה לממש רק חלק מהאופציה לקניית גז משותפות תמר

חברת החשמל תממש את האופציה להגדלת כמות הגז שאותה תקנה משותפות תמר בצורה חלקית - כך מסתמן משיחות שמתקיימות בימים האחרונים בין החברה לשותפות הגז. מועד ההחלטה לא נדחה, ובעוד יומיים יפוג התאריך שבו צריכה חברת החשמל להודיע לשותפות סופית אם ברצונה לממש את האופציה. על פי הערכה, מדובר בכמות נוספת של גז בהיקף של כ-6 מיליארד דולר.

בשנת 2012 נחתם חוזה גז בין חברת החשמל לשותפות תמר, שבמסגרתו התחייבה השותפות לספק 42.5 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) ובהיקף מקסימלי כולל של כ-77 BCM למשך 15 שנה. ההסכם כלל אופציה להגדלת הכמות עד לסך של 99 BCM בשתי פעימות. על פי דוחות נובל ודלק קידוחים, ההסכם המקורי נאמד בסכום של 14 מיליארד דולר, ויחד עם שתי ההגדלות, יתפח החוזה לסכום של 23 מיליארד דולר.

ואכן, באפריל 2013 אישר דירקטוריון החברה את ההגדלה הראשונה בהיקף של כ-3 מיליארד דולר שתהיה בתוקף עד לסוף שנת 2019. במסגרת האופציה גדל ה-"take or pay" (ההתחייבות של צרכני הגז לשלם על חלק מינימלי מכמות הגז הנרכשת - גם אם לא יצרכו את מלוא אותה כמות) מ-3.5 BCM לשנה ל-5 BCM. הוחלט כי אם חברת החשמל תרצה להאריך את האופציה עד שנת 2028 בכ-6 מיליארד דולר נוספים, עליה להודיע על כך לשותפות תמר לכל המאוחר עד 15 אפריל 2015, דהיינו בעוד יומיים.

חברת החשמל קיוותה כי מועד ההודעה יידחה לפחות עד שייכנסו ספקי גז חדשים למשק, וכך היא תוכל לנהל משא ומתן עם מספר ספקים ולקבל מחיר גז זול יותר. התקווה של החברה הגיעה לשיאה עם החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לפני מספר חודשים להתערב במבנה משק הגז ולפרק את ספק הגז היחיד במשק למספר ספקים שונים. לצורך המשימה אף הוקם צוות בינמשרדי בראשות יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, שניסח טיוטת תוכנית שכללה מכירה ודילול של אחזקות השותפים במאגר, פיקוח על מחירים, ושיווק בנפרד של גז.

ואולם, טיוטת ההצעה לא כללה שום התערבות בחוזה הגז של חברת החשמל, וכך גם לא דחתה את המועד שבו צריכה חברת החשמל להודיע לשותפות אם ברצונה לממש את הפעימה השנייה של האופציה. עובדה זו גררה ביקורות רבות כפי הצוות הבינמשרדי. על פי הביקורת, החוזה עם חברת החשמל הוא החוזה היחיד שחשוב לצרכני החשמל בישראל. גז זול שקונה חברת החשמל מיתרגם לחשמל זול יותר לצרכנים.

כך או כך, טיוטת ההצעה לא אושרה, תחרות לא הושגה, משק הגז בישראל קפא והשאר היסטוריה. כך קרה, שלחברת החשמל אין אלא לנהל מו"מ על סך 6 מיליארד דולר מול שותפות תמר. לכן, פנו משרד האוצר ורשות ההגבלים העסקיים לשותפות תמר בבקשה להתיר לחברת החשמל לממש את האופציה בצורה חלקית. בדרך זו תוכל חברת החשמל להתחייב בעוד יומיים על כמות מסוימת של גז, ועל יתר הכמות, אם תחפוץ בה, תוכל לנהל משא ומתן עם ספקים נוספים לכשייכנסו לשוק. שותפות תמר הסכימה, ובימים אלה נפגשים בכיריה עם בכירי חברת החשמל בניסיון להגיע להסכם שיאפשר מימוש חלקי של האופציה.

בחברת החשמל סירבו להגיב וטענו שמדובר במידע עסקי. שותפות תמר סירבה אף היא להגיב.