סובארו לגאסי החדשה: הרבה יותר אמריקאית מאירופאית

לצד ממדים ותא נוסעים, שמכוונים בעליל לשוק האמריקאי, היא מצליחה לשמור על איכויות דינמיות אירופיות

נפתח בכמה נתונים מאירי עיניים. בשנת 2014 מכרה חברת סובארו בכל רחבי אירופה (למעט רוסיה) כ-31 אלף כלי רכב חדשים בלבד. לשם פרופורציה: מדובר בכמות דומה, או קטנה מזו, שנמכרה באותה שנה על-ידי כל אחת מ-3 יבואניות הרכב המובילות במדינת ישראל הזעירה.

בארצות-הברית, לעומת זאת, מכרה סובארו באותה שנה כ-478 אלף כלי רכב ורשמה צמיחה של 22%. סדרת הסובארו לגאסי (או B4 כפי שהיבואן בישראל מתעקש לכנות אותה) מכרה באותה שנה בכל רחבי אירופה כ-6400 יחידות בלבד, מתוכן יותר מ-80% מדגמי הסטיישן וה"אאוטבק". סטיישן.

הנתונים הללו מסבירים כמה דברים חשובים. בתור התחלה, הם מבהירים כי הולך וקרב היום שבו סובארו תיאלץ להחליט האם היא ממשיכה לסבסד את הפעילות האירופאית שלה - שהיא בלתי כלכלית בעליל - או שהיא מבצעת צעד דומה לזה של דייהטסו ושברולט ומחסלת כליל את פעילותה הישירה באירופה. במקרה כזה פעילות היבוא שלה לארץ תיאלץ להתבסס בעתיד על יבוא רכבי סובארו מארצות-הברית בלבד.

הנתונים הללו גם מסבירים לא מעט דברים לגבי סדרת הלגאסי המחודשת כמו, למשל, מדוע הותירה סובארו בדגם החדש רק מנוע 2.5 ליטר, שהוא נפח פופולרי במיוחד בארצות-הברית אך כמעט לא קיים באירופה.

גם העיצוב החיצוני של הלגאסי הוא האמריקאי ביותר, שראינו עד היום במכונית סדאן של סובארו והוא מציג את כל הסממנים העדכניים של פלח המיד-סייז סדאן האמריקאי: ממדים חיצוניים נדיבים (אורך של כמעט 4.8 מטר ורוחב של 1.84 מטר), שמובלטים על-ידי גריל מסיבי ופגושים גדולים; פרופיל חלקלק וזורם, שמסתיים בזנב משתפל מטה; ושימוש נדיב בעיטורי כרום בחרטום, בזנב ובדפנות לצד פנסי LED לקישוט. כמו אחיותיה האמריקאית (אקורד, קאמרי ושות'), הלגאסי נראית שמרנית, אלגנטית ומכובדת, ומצליחה למשוך תשומת-לב, במיוחד עם חישוקי ה-18 אינץ' המושחרים.

גם תא הנוסעים הוא דטרויט בהתגלמותה. לוח המחוונים, למשל, מציב במרכז תשומת-הלב מסך מגע מגודל עם גימור מבריק - ממש כמו אצל קדילאק, קרייזלר ושות'. המסך אפילו מגיע עם הכנה לאפליקציות סלולר אמריקאיות למהדרין. מתגי הפיקוד גדולים ובולטים, עמדת הפיקוד רחבה ומעוטרת בקישוטי העץ והכרום המתבקשים והמראה האורגני מופרע רק על-ידי המחוונים העיקריים שמעוצבים בתוך גלילים.

בונוס אחד של האוריינטציה האמריקאית הוא מרחב פנים מרשים. חסל סדר מכונית ספורט סדאן אירופאית הדוקה. הלגאסי החדשה נשענת על בסיס גלגלים באורך 2.75 מטר ומציעה מרווח מחיה מכובד עם שפע של מרחב כתפיים, רגליים וראש שמתאים ל-3 מבוגרים מגודלים מאחור. תא המטען מעוצב כמערה עמוקה עם נפח כ-506 ליטר. כל העסק מרגיש סולידי כמו המיטב של יפן עם דלתות מאסיביות, בידוד רעשים יעיל מאד וחומרים רכים ואיכותיים בכל פינה גלויה לעין.

כאמור, מנוע ה-2 ליטר נעלם לו משיקולי תקינה, ומתחת למכסה המנוע של הלגאסי ניתן למצוא כעת רק מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר. למנוע אין אמנם טורבו, אך הוא שופע מרץ ומייצר 175 כוחות סוס מכובדים ומומנט סביר של 24 קג"מ. המנוע משודך לתיבה רציפה משודרגת וביחד מייצג הצמד שיפור משמעותי לעומת זה שבמכונית היוצאת.

התגובה ללחיצה על הדוושה מיידית, התאוצה מוחשית, גם בעליות תלולות, ומהירויות רציניות נצברות בקצב מכובד. שיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצע בשקט מופתי, ובסך הכול זוהי מכונית קרוזינג מצטיינת למרחקים ארוכים, כפי שאפשר לצפות מרכב שנועד למדינת הכבישים הבלתי נגמרים.

לסובארו יש ניסיון עתיר שנים עם תיבות רציפות והתיבה של הלגאסי היא הטובה ביותר בה נתקלנו עד כה בקטגוריה הזו. המתכנתים היפנים הצליחו סוף סוף להתגבר על תופעת חוסר הפרופורציה בין סיבובי המנוע לקצב התנועה, שאופיינית לתיבות רציפות, וכעת התחושה תחת האצה אגרסיבית היא של צבירת מהירות לינארית נוסח תיבה אוטומטית רגילה, כלומר החלפת הילוכים בצורה מדורגת וחלקה גם תחת עומס. התיבה מתפקדת בצורה רהוטה אפילו במצב ספורט, שמאפיין בתכנות אגרסיבי יותר של העברת ההילוכים ותגובת המנוע.

סובארו נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-14.3 קילומטרים לליטר, אך זה נתון אופטימי בהתחשב במשקלו הנכבד של הרכב ובהנעה הכפולה. בתנאים רגילים לא היינו מצפים ליותר מעשרה קילומטרים לליטר.

ה"אס" הטכנולוגי של סובארו היה ונותר הנעה כפולה מחוכמת, שאינה טיפוסית לקטגוריה ולקבוצת המחיר הזו. למזלנו זכינו לימי חורף סוערים באמצע האביב, שהמחישו היטב את היתרונות של המערכת: יציבות מוחלטת על כבישים מוצפים וחלקלקים תחת רוחות צד עזות. גם על כבישים יבשים ומתפתלים, המערכת הזו מסייעת לשדרג את המגבלות הדינמיות של הרכב ומשפרת את הביטחון וההנאה של הנהג. חבל רק שההיגוי קליל ומעורפל מדי, אולי כתזכורת לייעוד האמריקאי של המכונית. נוחות הנסיעה הדוקה וטובה למרות החישוקים המגודלים וצמיגי הספורט.

בשורה התחתונה, הלגאסי שומרת על יכולות דינמיות אירופאיות ועל איכות ייצור יפנית, יחד עם היתרונות המוכרים של המכונית האמריקאיות שכה חביבים על הלקוחות בישראל - מרווח פנים מרשים ונוחות נסיעה טובה.

במחיר שמתחיל בכ-170 אלף שקל ומגיע לסביבות 180 אלף שקל לדגם מאובזר בנדיבות, למכונית יש גם תמחור תחרותי. האם היא תשפר את סיכויי האחיזה של סובארו בשוק האירופאי? נחכה ונראה.

חלק מהמתחרות

מאזדה 6 2.5 ליטר

177 אלף שקל הוא מחירה של מאזדה 6 בגרסת 2.5 ליטר. המנוע מייצר 188 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית מדור חדש ומאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות. זו מכונית סופר מרווחת, ועל היעדר הנעה כפולה היא מפצה עם משקל עצמי נמוך במיוחד, שתורם לחיסכון

ניסן אלטימה

האלטימה, שמגיעה אלינו מארה"ב, היא מהמתחרות הישירות של הלגאסי בצפון אמריקה. המנוע הוא 2.5 ליטר בהספק 182 כ"ס ותיבת ההילוכים רציפה. זה רכב גדול, מרווח ונוח, אך פחות חד לנהיגה ומגיע עם מערך מרשים מאוד של אבזור תקני ב-175 אלף

שברולט מאליבו

ממדיה של מכונית המנהלים האמריקאית דומים לאלה של הלגאסי. ב-178 אלף שקל היא מציעה מנוע שני ליטר טורבו עם לא פחות מ-260 כ"ס, 40 קג"מ של מומנט. ו-0 ל-100 קמ"ש ב-6.6 שניות והאבזור נדיב. דור חדש ומתוחכם נמצא בדרך

סובארו לגאסי
 סובארו לגאסי