מפחדים ממניות? אולי אתם פשוט רק מתרצים?

מחקר חדש מגלה, כי יותר ממחצית מן האמריקאים נמנעים מהשקעה כלשהי בשוק המניות ■ הנה רשימת התירוצים שבהם הם משתמשים, ובאמצעותם הם מרמים את עצמם

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

כולנו שמענו על הכלל הישן, אשר לפיו צריך כסף כדי לעשות כסף. הבעיה הגדולה יותר היא אולי שהרבה אנשים שעושים כסף לא לוקחים אותו ומשקיעים אותו.

מחקר של Bankrate.com, שפורסם בשבוע שעבר, הראה שיותר ממחצית מן האמריקאים נמנעים מהשקעה כלשהי בשוק המניות, ויותר ממחצית מאותם נמנעים טוענים שאין להם כסף להשקעה.

53% מאותה קבוצת מחקר הצביעו על היעדר כסף כעל הסיבה להימנעות משוק המניות; והשיעור היה גדול עוד יותר, 58%, בקרב בני 65 ומעלה, שנכנסו לגמלאות, ותיאורטית לפחות הם נואשים להגדיל את העוגה כאשר ההכנסה שלהם פוחתת.

לא רק הצעירים ביותר, המשקיעים החדשים ביותר, מתלוננים על מחסור בכסף. 46% מהנסקרים, שהכנסתם עולה על 75,000 דולר בשנה, אמרו שקשה להם למצוא כסף פנוי להשקעה.

כל סיבות המפתח לא להשקיע מריחות כמו גללי סוסים. קל לפתור אותן אם מישהו באמת מתעניין בהשקעות. אבל מה שהופך את הנתונים הללו למדאיגים במיוחד הוא ההצלבה שלהם עם סקר האוריינות הפיננסית לשנת 2015, שפורסם מוקדם יותר בשבוע שעבר על ידי המכון הלאומי לייעוץ אשראי.

הסקר הזה חשף שיעור מפחיד של ביטחון מופרז בשילוב חוסר הכנה. לפי הסקר, כמעט 60% מהצרכנים חושבים שמגיע להם ציון גבוה בידע פיננסי אישי, אבל רק 57% מהמשיבים חוסכים לגיל הפרישה. 70% מהאמריקאים "חוששים כעת לגבי מצבם הכספי האישי".

שני הסקרים יחד מצביעים על ציבור שסולח לעצמו על התנהגות גרועה, ומסתתר מאחורי תירוצים והגיון עקום.

"השורה התחתונה היא שאנשים חושבים שצריך להיות לך הרבה כסף כדי להשקיע או לשחק איתו כדי שזה יעשה את ההבדל, או שאתה צריך להיות וורן באפט כדי שהשקעה תשתלם לך", אומר קלס בל, אנליסט בנקאי ב-Bankrate.com. "כאשר אנשים חושבים על השקעה, הם חושבים כנראה על ספקולציה שתעשיר אותם במהירות, אבל השקעה חכמה נראית כמו קנייה קטנה של תעודת סל או קרן מדדית בכל חודש במשך 20-30 שנה, וזה מה שלפי הסקר הזה רוב האנשים פשוט לא עושים".

במשך שנים הראו מחקרים שהמוני אמריקאים כל כך פסימיים לגבי סיכוייהם, שהם מאמינים שהלוטו הוא הסיכוי הטוב ביותר שלהם לצבור כמה מאות אלפי דולרים לפנסיה. משק הבית הממוצע בארה"ב מוציא כ-550 דולר בשנה על קניית כרטיסי לוטו, למרות שמחקר של מכון ההטבות למועסקים הראה שיותר מרבע מהאמריקאים חסכו פחות מ-1,000 דולר לגיל הפרישה.

כל התירוצים

בואו נפסיק לצטט את המחקרים, ונחזור לחשיבה שעולה מהם.

נכון, ישנם אנשים באמת לא יכולים למצוא את הכסף להשקיע, בגלל קשייהם. ויש אנשים שמחליטים במודע לא להשקיע בשוק כעת, מפני שהם חושבים שהשוק כבר מנופח וצפוי לתיקון. אבל לרוב הם לא הסטטיסטיקה במחקרים שציטטנו. הם לא מחצית מהאמריקאים. כל האחרים שנמנעים מהשקעה משתמשים בתירוצים ומרמים את עצמם. הנה רשימת התירוצים שעולה מהסקר של BankRate.

אין כסף להשקעה

אצל רוב בני האדם זו שאלה של סדרי עדיפות. אם חיסכון לפנסיה הוא העדיפות, אז תחסכו קודם כל. זה אולי לא יהיה הרבה, אבל רוב האנשים מתעשרים באיטיות, על ידי הפרשה של סכומים קטנים, ומניחים לשוק ולזמן לעשות את שלהם.

לעובדים עם חיסכון פנסיוני לעולם אסור לומר שאין להם את הכסף להשקיע לפני שהם ניסו לחסוך 1% מההכנסה שלהם. אם הדולרים הבודדים הראשונים הללו לא גורמים למישהו לא לסגור את החודש, יש מקום לחיסכון ולהגדלה של ההפרשות הקטנות.

אם מישהו סוגר בקושי את החודש עם הכנסתו הנוכחית, הוא יוכל לחסוך את העלאת השכר הבאה שלו, את הכסף שהוא חוסך בתחנת הדלק בגלל ירידת המחירים, את החיסכון ממבצעי קניות וכדומה. כשחיסכון מתחיל להצטבר, אנשים מקבלים מוטיבציה והופכים במהירות לחלק מהציבור החוסך.

לא יודעים מספיק על מניות להשקעה

לא צריך להיות אשפי שוק כדי להשקיע בו. בין אם מדובר על תעודת סל, כי אתה רוצה להשתתף בשוק, גם אם אתה לא יודע הרבה על איך עושים את זה; או על קניית קרן נאמנות רחבה, שהמנהלים שלה בוחרים מניות עבורך - היעדר ידע לא צריך למנוע מצרכן להשקיע, ממש כפי שאי-ידיעה בבישול לא מונעת מכם לאכול.

היעדר אמון בברוקרים ויועצים

כל מי שמתחיל בקטן - ואם אתם לא משקיעים בשוק, אתם מתחילים בקטן דה פקטו - לא זקוק לשירותי ברוקר או יועץ. לא צריך ברוקר כדי לקנות תעודת סל או קרן בסיסית ולפתוח תיק. מי שרוצה עזרה יכול לקבל אותה בימינו מרובוטים יועצים, אתרי אינטרנט שמסייעים למשקיעים מתחילים לעשות קצת תכנון.

שוק המניות מסוכן מדי

יהיו שווקים דוביים וירידות בעתיד, והם לא יהיו נעימים, אבל החזקת הכסף במזומן או אג"ח לאורך החיים מעולם לא הייתה מתכון ליצירת הון משמעותית. משקיע שנמנע לחלוטין מסיכוני שוק - קרי, מהסיכוי שהוא יפסיד כסף בשוק המניות - חשוף במידה חריגה לסיכון כוח קנייה, כלומר הסיכון שמה שהוא יחסוך יישחק על ידי האינפלציה בעשורים הבאים. זה סוג אחר של הפסד, אבל הוא עדיין הפסד. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סיכון היא לקבל כמה סוגים שלו, וזה כולל גם סיכון שוק, גם אם המחשבה עליו גורמת לכם סחרחורת.

החשש מעמלות גבוהות

שוב, זהו חשש שלא השוק אחראי לו. תעודות סל בעלויות נמוכות ואסטרטגיות בסיסיות של מתחילים אינן יקרות. אם אתה חושש מעמלות גבוהות, אתה יודע מספיק כדי לשאול עליהן, וכך תדע להימנע מעמלות גבוהות מדי.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015