אובמה: "מופתע שרוסיה חיכתה למכור לאיראן S-300"

הנשיא האמריקאי הגיב לעסקת מכירת טילי ה-S-300, וטען כי הייתה אמורה להתבצע כבר ב-2009 ■ אובמה הוסיף כי העובדה שפוטין עיכב את המכירה בלחץ המעצמות "מפתיעה בגלל היחסים המתוחים בינינו"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית ברק אובמה אמר כי הוא "מופתע" שפוטין חיכה זמן רב עד שסיכם על מכירת הטילים לאיראן "בהתחשב ביחסים המתוחים ביננו לבין רוסיה". אובמה אמר כי העסקה הייתה אמורה להתבצע כבר ב-2009, אך פוטין השהה את המהלך לבקשת ארצות-הברית.

במהלך דבריו, במהלך פגישתו עם נשיא איטליה מתאו רנצי, קרא אובמה לקהילה האירופית "להשאיר בתוקף" את הסנקציות על רוסיה, עד שזו תיישם את הסכם מינסק להפסקת הלחימה באוקראינה.

בסוגייה האירנית אמר אובמה כי הוא משוכנע ש"ניתן להשיג את היעד בשיחות, והן יהיו מוצלחות". אובמה גם אישר שלא יטיל וטו על החוק לפיקוח מצד הקונגרס על ההסכם עם אירן: הנשיא הדגיש כי ההצעה המוצעת "לא פוגעת בשיחות, ומאפשרת לקונגרס לבחון האם אכן השגנו פשרה הגיונית".

"כנראה שרוסיה נואשת לכסף"

בתוך כך דאע"ש נטל אחריות על פיגוע שבוצע סמוך לשגרירות ארצות-הברית בארביל שבעיראק. 3 אנשים לפחות נהרגו, אך מחלקת המדינה הודיעה כי אף אמריקאי לא נפצע.

בארצות-הברית זועמים בימים האחרונים על העסקה: דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אף אמר אתמול כי "החלטתה של רוסיה למכור לאיראן את הטילים אינה מפתיעה, משום שככל הנראה רוסיה זקוקה באופן נואש להכנסות".

אתמול הודיע רמטכ"ל צבא ארה"ב הגנרל דמפסי, כי אופציית התקיפה הצבאית באיראן לא תיפגע כתוצאה מעסקת מכירת הטילים. "ידענו על האפשרות שרוסיה תמכור את המערכת לאיראן ונערכנו לכך מבעוד מועד בביצוע תוכניותינו", אמר דמפסי במהלך מסיבת עיתונאים שקיים.

פוטין: נפעל להסרת הסנקציות על איראן

עסקת מכירת הטילים זכתה לגינויים מן המערב, ובמיוחד מישראל, שמחתה על המהלך בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אתמול אמר פוטין כי "העברת הטילים לידי טהרן תהווה גורם מרתיע במזרח התיכון". את הדברים אמר פוטין במהלך מסיבת העיתונאים השנתית שלו, במסגרתה הוא השיב לשאלות מהציבור ומכלי התקשורת ברוסיה.

פוטין טען באירוע, שמשודר בשידור ישיר ברוסיה וברחבי העולם, כי אספקת טילי ההגנה לאיראן מתאפשרת בעקבות נכונותה להגיע לעסקה בנוגע לתוכניתה הגרעינית. "עכשיו עם התקדמות ההבנות בנושא הגרעין האיראני, שזו כמובן התפתחות חיובית, אנחנו לא רואים שום סיבה להמשיך לאכוף את האיסור על המשלוח של טילי S-300 באופן חד צדדי".

נשיא רוסיה אמר כי הטילים שאיראן תקבל ממדינתו יגנו על שמי המדינה ממתקפה אווירית אפשרית. עוד הדגיש פוטין כי ארצו אינה ספקית הנשק הגדולה ביותר במזרח התיכון והבהיר כי רוסיה תפעל להסרת הסנקציות מעל טהרן, בתיאום עם חברותיה באו"ם.