פוטין מזהיר את ישראל מפני מכירת נשק לאוקראינה

נשיא רוסיה מתח ביקורת על האפשרות שישראל תעביר נשק לממשלה בקייב, כתגובה למכירת ה-S-300 לאיראן

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הזהיר היום (שבת) את ישראל מאספקת נשק לממשלת אוקראינה, כתגובה אפשרית לעסקה הרוסית למכירת מערכת הגנה אווירית מסוג S-300 לאיראן. בריאיון ששודר בטלוויזיה הרוסית, פוטין אמר כי צעד כזה מצד ירושלים יהיה "הרסני, ורק יוביל לסבב נוסף של עימותים".

"מניין ההרוגים רק יעלה, אך התוצאה לא תשתנה", הוסיף פוטין בריאיון לרשת "רוסיה היום". לדבריו, "זו בחירה שהמנהיגות הישראלית צריכה לעשות, הם יכולים לעשות כל מה שנראה להם נחוץ".

עם זאת, פוטין הציג גישה מפויסת כלפי ארצות הברית, על אף המשבר ביחסים בין המדינות, ואמר כי לשתי המדינות יש אינטרסים מרכזיים משותפים, וכי עליהם לעבוד על אינטרסים אלה במסגרת סדר יום משותף.

"יש ביננו חוסר הסכמות בכמה סוגיות הנוגעות לסדר היום הבינלאומי, אך באותו הזמן יש משהו שמאחד אותנו, אשר מאלץ אותנו לעבוד ביחד", אמר פוטין. הוא פירט ואמר כי הדברים שמאלצים את שני הצדדים לעבוד ביחד הם "המאמצים הכלליים להפיכת כלכלת העולם ליותר דמוקרטית, מדודה ומאוזנת, כך שהסדר העולמי יהיה דמוקרטי יותר".

השבוע גברה המתיחות בין שני הצדדים לאחר שפוטין חתם על צו המסיר את האיסור על מכירת מערכת טילי ה-S-300 לאיראן. פוטין הגן על ההחלטה ואמר כי המהלך מתבקש לנוכח הסכם הגרעין המתגבש עם איראן. "מועצת הביטחון של האו"ם מעולם לא אסרה על מכירת המערכת", הזכיר פוטין במסיבת עיתונאים במוסקבה. לדבריו, טהראן הפגינה "גמישות" בשיחות הגרעין עם שש המעצמות, ולפיכך אין מניעה לספק לה את המערכת, שכל ייעודה "הגנתי".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס לצעד השנוי במחלוקת של רוסיה ואמר כי הופתע מכך פוטין חיכה "זמן רב כל כך" לאישור הסכמי הנשק עם איראן. כמו כן, עם הודעת הקרמלין על החתימה על הצו שוחח, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בטלפון שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב והביע את חששו מההחלטה.

נוסף על כך, דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, גינה את המהלך ואמר כי הדבר עלול לסכן את הכוונות להסיר את הסנקציות נגד איראן במסגרת הסכם הקבע שייחתם בין איראן והמעצמות. לדבריו, "אחדות ותיאום עם מדינות כמו רוסיה הם קריטיים להצלחת המשא ומתן".

היחסים בין רוסיה והמערב נקלעו למשבר עמוק בשל מלחמת האזרחים באוקראינה. בעבר, תקף פוטין את המערב ואת ארצות הברית והאשים אותם במשבר במדינה. רוסיה טענה כי המצב נגרם כתוצאה מהפיכה נגד נשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור ינוקוביץ', אשר נתמכה על ידי המערב. רוסיה דחתה פעמים רבות את ההאשמות של קייב ושל המערב על כך שהיא תומכת בבדלנים הפרו-רוסים ושולחת למזרח אוקראינה חיילים ונשק. עם זאת, גם המערב וגם רוסיה תומכים ביישום הסכם הפסקת האש בין הצדדים אשר נחתם במינסק בחודש פברואר.