חשש: מאות מהגרים מאפריקה טבעו בים התיכון

חשש לחיי 700 איש שספינתם טבעה מול חופי איטליה באחד האסונות הימיים הכבדים באחרונה

מהגרת אפריקאית / צילום: רויטרס
מהגרת אפריקאית / צילום: רויטרס

יותר מ-700 בני אדם נספו ככל הנראה לאחר שספינה שנשאה מהגרים התהפכה הלילה (שבת) בקרבת חוף לוב. זהו אחד האסונות הכבדים ביותר שפקדו מהגרים מאפריקה לאירופה דרך ים התיכון. מאז תחילת השנה נספו 1,500 מהגרים אפריקאיים בטביעה בים התיכון.

כוחות חילוץ איטלקיים הצליחו לחלץ 28 בני אדם מהספינה הטובעת ולהביאם לחוף האי האיטלקי למפדוזה, שבקרבתו טבעה הספינה.

"אנו חוששים כעת שמדובר בטרגדיה בסדר גודל עצום", אמרה דוברת סוכנות האו"ם לפליטים, קרלוטה סאמי. "הפרטים הראשונים על האסון הגיעו אלינו מעדותו של אחד הניצולים שהיה על הספינה. לדבריו, היו על הסיפון 700 בני אדם, אם לא יותר.

מחקירה ראשונית של הרשויות באיטליה עולה כי ככל הנראה הספינה טבעה כאשר הנוסעים עברו כולם לצד אחד שלה כשספינת סחר חלפה בסמוך, בתקווה שספינת הסחר תעביר אותם לחוף מבטחים. אולם, אז נטתה הספינה מכובד משקלם וטבעה. עם זאת, הרשויות באיטליה הודיעו כי החקירה עדיין בעיצומה.

האסון שאירע עשוי להצית שוב את הקריאות בתוך אירופה לנקוט פעולות ברורות ומשמעותיות יותר למניעת הישנות של אסונות כאלה.

ההגירה המאסיבית של פליטים אפריקאים דרך לוב התגברה בתקופה האחרונה על רקע התפוררות המשטר בלוב, לאחר המפהפכה להדחת המנהיג הקודם שלה, מועמר קדאפי. חולשת רשויות החוק במדינה מאפשרת פריחה של הברחת פליטים אפריקאים על ידי גורמים עברייניים בלוב.

כ-20 אלף מהגרים אפריקאים הגיעו מאז תחילת השנה לחופי אירופה דרך לוב, על פי הערכת הארגון הבינלאומי להגירה (IOM). מדובר בירידה קלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך שיעור התמותה עלה כמעט פי 9 יחסית לשנה שעברה.

מאז סוף השנה שעברה איטליה נסוגה בהדרגה מההגנה על הגבול הימי שלה לטובת כוח שמירת הגבולות של האיחוד האירופי, טריטון. כניסתו של טריטון לתמונה גררה ביקורת מצד ארגונים הומנטריים וגם מצד הרשויות באיטליה בעיקר על התקציב המצומצם שלו ועל סמכויותיו הצרות.