דוחות גרועים: קומברס מתארגנת ליום שאחרי העצמאות

לאחר ההודעה על הוצאת פעילות מרכזית למיקור חוץ, חושפים דוחות קומברס עוד ירידה בהכנסות

נציג קומברס וטק מהינדרה / צילום: מורג ביטן
נציג קומברס וטק מהינדרה / צילום: מורג ביטן

מניית קומברס עלתה בשבוע שעבר ב-4.3%, לאחר שהחברה חשפה תוכנית לארגון מחדש של פעילותה בתחום השירותים הדיגיטליים, ודיווחה על חזרה לרווחיות תפעולית ברבעון הרביעי של שנת הכספיים 2014, אותה סיימה ב-31 בינואר 2015. מתחילת השנה עלתה מניית קומברס ב-17% והיא משקפת כעת לחברה שווי של 483 מיליון דולר בדילול מלא, כאשר בקופתה מוזמנים בשווי 202 מיליון דולר.

אלא שמבט על דוחות קומברס לשנת הכספים האחרונה, מגלה כי המצב לא ורוד אצל חברת ההיי-טק הוותיקה, ודומה שעקב כך מבצעת ההנהלה בראשות המנכ"ל פיליפ טרטבול מהלכים שיהפכו אותה לאטרקטיבית יותר, עבור רוכשים פוטנציאליים שעשויים להגיע בעתיד.

קומברס סיימה את 2014 עם הכנסות של 477 מיליון דולר, ירידה של 27% לעומת 2013, כאשר בהשוואה להכנסות החברה ב-2010 מדובר על קריסה של 45%. המגמה בולטת בהכנסות ממכירת מוצרים, שם נרשמה ירידה חדה של 55% ל-100 מיליון דולר, בעוד שבמכירות השירותים ללקוחות קיימים נרשמה ירידה מתונה יותר של 13% בלבד.

בבחינת מגזרי הפעילות השונים, ניתן לראות ירידה עקבית בהכנסות בכל אחד מהם. חטיבת ה-BSS, העוסקת במכירת מערכות תוכנה לעריכת חשבונות מנויים (בילינג) וניהול אקטיבי של לקוחות עבור מפעילות תקשורת, רשמה הכנסות של 251 מיליון דולר - ירידה של 16% לעומת 2013. החטיבה השנייה, שכוללת את שאר מוצרי התוכנה שקומברס מספקת למפעילות טלקום (כולל מערכות לתאים קוליים, הודעות SMS ו-MMS), הציגה ב-2014 הכנסות של 227 מיליון דולר, המשקפות ירידה של 36% בהשוואה לשנה שקדמה.

גם צבר ההזמנות, שמבוסס באופן חלקי על חוזי תמיכה ארוכי טווח, ירד בסוף ינואר ל-497 מיליון דולר בלבד, לעומת 645 מיליון דולר בסוף ינואר 2014. קומברס מציינת כי רק 46% מתוך צבר ההזמנות מיועדים להפוך להכנסות בשנת הכספים הקרובה.

הירידה בהכנסות הובילה את קומברס להציג ב-2014 הפסד תפעולי של 16 מיליון דולר והפסד נקי של 22 מיליון דולר. אלא שמצב זה גם חייב את החברה לצמצם את מצבת עובדיה ל-2,300 בסוף ינואר השנה, לעומת 2,500 שנה קודם לכן, וסייע למעבר לרווחיות תפעולית ברבעון הרביעי.

עברה לרווחיות תפעולית ברבעון

ברבעון הרביעי הציגה קומברס ירידה של 31% בהוצאות המשתנות והקבועות (ללא מימון) ל-113 מיליון דולר, וזכתה בשל כך להציג רווח תפעולי של 7 מיליון דולר ורווח נקי של 10 מיליון דולר. האנליסטים אהבו את תוצאות הרבעון, ובבית ההשקעות אופנהיימר הותירו לחברה המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 29 דולר (לעומת 22 דולר כיום), בין השאר לנוכח האפשרות שהחברה תהפוך למטרת רכישה.

אלא שהנהלת קומברס צופה כי בשנה הנוכחית יפחתו הכנסותיה ב-6% עד 10% לטווח של 430-450 מיליון דולר, ועקב כך היא מנסה להוביל מהלך נוסף של התייעלות וצמצום בהוצאות. בשנה הקרובה מתוכנן קיצוץ משרות נוסף, שיעלה לה בהוצאות פיטורים חד פעמיות של 10-12 מיליון דולר.

קומברס חשפה בשבוע שעבר הסכם מעניין שעליו חתמה, להוצאת חלק ניכר מפעילותה בתחום השירותים הדיגיטליים למיקור חוץ, והעברתו לחברת שירותי המיחשוב ההודית טק מהינדרה. תחום זה ספג בשנת הכספים האחרונה ירידה של 46% בהכנסות ממכירת מוצרים, ל-101 מיליון דולר, לצד ירידה מתונה יותר של 19% בהכנסות משירותי תמיכה ל-110 מיליון דולר.

פרטיו המלאים של ההסכם טרם פורסמו, אולם קומברס ציינה כי המהלך יחסוך לה יותר מ-70 מיליון דולר לאורך תקופת החוזה (כ-12 מיליון דולר בשנה). במילים אחרות, מדובר בניסיון לשפר את הרווחיות התפעולית של החטיבה, שתרמה בשנת הכספים האחרונה 25% מההכנסות. לא מן הנמנע, כי משמעות המהלך היא שקומברס תתרכז מעתה בתחום הבילינג, ותנסה לעניין חברות מובילות בתחום לרכוש אותה כפעילות משלימה לפעילותן הקיימת.

באופנהיימר העריכו שקומברס תוכל להיות מעניינת לרכישה עבור טק מהינדרה עצמה, שתשמח לדעת האנליסטים לקלוט חברה עם בסיס של 400 לקוחות בענף הטלקום העולמי.

במסגרת ההסכם עם טק מהינדרה גם יעזבו את קומברס כ-570 עובדים, שמרביתם צפויים להיקלט מחדש בחברה ההודית. נכון לסוף ינואר האחרון, העסיקה קומברס בישראל כ-780 עובדים, וקרוב למחציתם עשויים בקרוב לעבור לטק מהינדרה.

עקב כוונה זו של החברה, הכריזה היום ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה בקומברס. נציגות העובדים מוחה על אופן קבלת ההחלטה להעברת העובדים, במהלך בזק חד צדדי. העובדים וההסתדרות דורשים מהחברה לקיים מו"מ ולהסדיר בהסכם קיבוצי את השלכות המהלך על כלל העובדים.

עובדי קומברס התאגדו בהסתדרות לפני כחודש. מוועד הפעולה נמסר כי "העובדים זכאים לקבל מידע מלא ולהיות שותפים למהלכים שיש להם השפעה מכרעת על עתידנו. אנו מקווים שהנהלת החברה תתעשת ותעשה את כל המאמצים על מנת למנוע את העמקת המשבר".

הכנסות קומברס לפי מגזרים
 הכנסות קומברס לפי מגזרים