נעילה חיובית באירופה; "חיתוך יוון מגוש האירו זה משחק באש"

עליות חדות במדדי וול סטריט ■ אלכס זבז'ינסקי: "ההתדרדרות הכלכלית והפיננסית בסין מהווה הסיכון העיקרי לשווקים"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, כשברקע ההקלה לבנקים בסין והמשבר היווני ובעוד המדדים המובילים בוול סטריט מטפסים ביותר מ-1%.

יוון עדיין בכותרות. "אירופה מנסה לעזור ליוון לטפל בצרות שלה, אבל ממשלת יוון והעם היווני הם אלה שצריכים לפעול ולפתור את המשבר. הכדור נמצא במגרש שלהם". כך אמר בסוף השבוע מריו דרגי, נגיד ה-ECB. יש לטפל בצרות של יוון בדחיפות, ואם הנושא לא יטופל, הוא ימשיך להדרדר ולגדול, הוסיף דרגי. בכנס של קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון אמר עוד דרגי כי קרן החירום תמשיך לתמוך בבנקים ביוון כל עוד הם לא פשטו רגל. כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, אמרה באותו עניין כי מתנגדת לדחיית תשלום חוב קרוב של יוון, כחלק מהלוואה שניתנה למדינה על-ידי הקרן.

"מי שחושב שאפשר להתחיל להוציא מדינות מגוש האירו וזה יעבור חלק טועה. חיתוך יוון מגוש האירו זה משחק באש", אמר יאניס וארופקיס, שר האוצר היווני, בראיון לטלוויזיה בספרד.

בהראל פיננסים מציינים בסקירה השבועית כי באחרונה נראה כי התחזקות הדולר בעולם נבלמת ועשויות להיות לכך השפעות משמעותיות, שכן כלכלת אירופה מושפעת מהתנהגות המטבע הרבה יותר מארה"ב, כי הייצוא שלה הרבה יותר גדול ,כ ך שהחשיבות שלו כאפיק תחרותי גבוהה יותר. לפיכך, "כיום נראה כי עוצמת היתרון היחסי של ההשקעה בשווקי המניות באירופה ביחס לשווקי המניות בארה"ב נחלשה, וזאת כנגזרת , בין השאר, מההנחה שעוצמת ההתחזקות של הדולר מול היורו נחלשה".

בורסות אסיה נסחרו היום (ב') במגמה מעורבת, כשהבורסה של שנחאי המשיכה בעלייה לאחר שהבנק המרכזי בסין הוריד את יחס הרזרבות (הדרישה לבטחונות) של הבנקים (RRR) ב-1%.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין כי ההתדרדרות בנתונים בסין מהירה מדי ומעוררת חשש שעל רקע חובות גדולים, בעיקר במגזר הנדל"ן, יתרחש בסין משבר פיננסי בסגנון "סאב-פריים". יחד עם זאת, להבדיל מארה"ב בה הרשויות די הופתעו מהמשבר בשנת 2008, ממשלת סין מודעת למצב ומנסה לטפל בו בשנתיים האחרונות. יש סימנים שהיא מצליחה להסיט את הפעילות מהתמקדות בהשקעות ויצוא לצריכה הפנימית, לענפים "הירוקים" לשיפור באיכות הסביבה ולענפי השירותים לעומת ענפי התעשייה.

למרות הנתונים, שוק המניות הסיני מפגין ביצועים חזקים מאוד. הרגולטור הסיני אפילו הטיל בסוף השבוע מגבלות על סוחרי המניות כדי לקרר את השווקים. "יתכן ויש בהתנהגות השווקים הפגנת ביטחון שההרעה בכלכלה תהיה זמנית. סביר יותר שלפי מיטב המסורת של השנים האחרונות בעולם, הנתונים הרעים פשוט מעלים ציפיות לתמריצים. כפי שניתן לראות בתרשים 10, חצי שעה לאחר פרסום הנתונים הכלכליים המאכזבים בסין בשבוע שעבר, מדד המניות הסיני כבר רשם עלייה של כ-0.3%-0.4% לעומת המצב לפני הפרסום. אנו מעריכים שההתדרדרות הכלכלית והפיננסית בסין מהווים הסיכון העיקרי לשווקים".

בינתיים, האינפלציה והנתונים הכלכליים בארה"ב לא מגיעים לסף הדרישות של ה-FED כדי להתחיל להעלות את הריבית. בשבוע האחרון שמענו התבטאויות של רבים מנגידי הבנק המרכזי האמריקאי בנושא ששיקפו בעיקר חילוקי דעות בתוך הועדה המוניטארית לגבי הצורך והמועד הרצוי של העלאת הריבית. "מבחינת השווקים, הסיכויים להעלאת הריבית פחתו, כפי שבא לידי ביטוי בהיחלשות המטבע האמריקאי. אנחנו ממשיכים להעריך שהריבית תעלה ברבעון השלישי", אומר זבז'ינסקי.

בסיאול רשמה מניית סמסונג אלקטרוניקס ירידה של 1.3% ובטוקיו ירדה מניית הונדה מוטור בכ-1%.