פטריק דרהי מציג: רה-ארגון של עסקי המדיה

איל ההון הצרפתי-ישראלי והבעלים של הוט עוסק בימים אלה בארגון מחדש של אימפריית המדיה שלו בצרפת, וגם לערוץ החדשות שמשדר מישראל, i24news, צפויה טלטלה לא קטנה

פטריק דרהי / צלם: יוסי כהן
פטריק דרהי / צלם: יוסי כהן

פטריק דרהי, איל ההון הצרפתי-ישראלי, והבעלים של הוט מתארגן מחדש. בעוד שבועות ספורים, ישלים דרהי תהליך שעיקרו בצרפת, אך יש לו השלכות על שוק המדיה המקומי במסגרתו הוא הופך לגורם משמעותי בשוק התוכן הצרפתי.

רשת הטלוויזיה הבינלאומית המשדרת מחופה ימה של יפו בישראל, i24news, הופכת להיות זרוע בתוך קבוצת המדיה שבונה דרהי בצרפת, שזרועותיה האחרות כוללת סדרה של רכישות שדרהי הוביל מאז סוף השנה שעברה - של העיתון הצרפתי היומי "ליברסיון" ושל המגזין השבועי "ל'אקספרס".

מראשית השנה שעברה, התקשורת הצרפתית כבר החלה בהיערכות לכניסתו של דרהי. הבנייה שלו כדמות דומיננטית בשוק התקשורת המקומי, העמידה את מתחריו על הרגליים האחריות, ובעיקר את בעלי השליטה בקבוצת הלמונד, שנמצאים גם הם במסע רכישות אינטנסיבי בתחום המדיה הכתובה בחודשים האחרונים. כך, הופיעה באחרונה במגזין L'observateur כתבה שעוסקת, כביכול, בנעשה בין כותלי מערכת החדשות של i24news ומתחו ביקורת על המקצועיות ויחסי האנוש בתוכה. בקבוצתו של דרהי רואים בזאת חלק מראשית המאבקים שדרהי יתחיל לנהל כעת, עם המצאתו מחדש כאיל מדיה.

גורמים בישראל ובצרפת אומרים, כי i24news היה האוכל שפתח את תאבונו של דרהי בתחום התוכן והמדיה. מי שפרץ לציבוריות הישראלית רק לאחר שרכש בשנת 2009 את השליטה בחברת הכבלים הוט, בחר בשני המוקדים הללו לא בכדי. דווקא בתקופה שבה עיתונות הפרינט הולכת וקמלה ברחבי העולם, דרהי עושה את צעדיו הראשונים בתחום. מצד אחד הוא רוכש את הגוף השמאלי-סוציאליסטי המובהק, ה"ליברסיון", ומאידך את ה"אקספרס" המזוהה עם הימין הצרפתי השמרני. עצם החלוקה האידיאולוגית הזו, אומרים בסביבתו, מעידה על כוונותיו הכלכליות גרידא. מבקריו, אומרים כי זו דרכו של דרהי לקנות השפעה אצל פוליטיקאים מכל מחוזות הפוליטיקה הצרפתית.

יוצר מתנגדים חדשים

לדרהי יש לא מעט מתנגדים, בישראל ובצרפת, וככל שהוא מעמיק את אחיזתו בתחומים חדשים - בנוסף לשליטתו הנכבדת בתחומי התשתיות והמובייל בצרפת - הוא יקנה לא מתנגדים חדשים. אלה אומרים ל"גלובס", כי המטרה העיקרית שלו, בעיקר ברכישת "ליברסיון" המדשדש (בשנת 2013, 101 אלף גיליונות יומיים ומאז הנתון רק הולך ומדלדל), היא זו שמוליכה בעלי הון רבים שמתעניינים לפתע בעולם המדיה - יוקרה ואגו. דרהי נהנה מהמפגשים התכופים שלו עם פוליטיקאים ומהדלתות שעשויות להיפתח בפניו.

אנשיו של דרהי, דוחים את האמירות הללו מכל וכל. לבד מרכישת ה"אקספרס", אשר כמעט ואין מחלוקת באשר להתכנות הכלכלית של רכישה זו, אומרים כי דווקא החלוציות של ה"ליברסיון" היוקרתי בתחומי הדיגיטל והאתר המשפיע שלו, הם הסיבה העיקרית לרכישה של דרהי. לא ירחק היום, וכבר בשבועות הקרובים נראה כיצד כתבי ה"ליברסיון" וה"אקספרס" מתחילים בהופעותיהם בערוץ הצרפתי של i24news ושיתוף התוכן הזה יחסוך כסף באופן משמעותי גם למערכת היושבת בישראל.

מנהיגי העולם, ובהם פרנסואה הולנד, אנג'לה מרקל ובנימין נתניהו, שצעדו בינואר השנה בפריז במחאה על שורת פיגועי הטרור שהכתה במדינה, ראו בשולי הרחוב במסלול הצעידה שלהם כרזות ענק שמקדמות את הערוץ הצרפתי של i24news. הדבר קרה סמוך לסדרת הרכישות של דרהי, והחבירה שלו לאיש המדיה הצרפתי מארק לאופר להקמת קבוצת המדיה החדשה Mag&NewsCo, שהיא חברה-בת של אלטיס מדיה של דרהי.

לאופר החזיק לאורך השנים בעיקר בעיתונות עסקית-כלכלית מקצועית ובינואר הוא השקיע יחד עם דרהי ברכישת ה"ליברסיון". נוכחותו של איש עסקים בתחום המדיה המיינסטרימית, מסייעת לדרהי להצהיר כי אין לו כוונה להיכשל כאן. דרהי, שהוביל גם כאן את תחום הטריפל ומאמין גדול בשילוב של 360 מעלות הכולל תשתיות, תוכן, אינטרנט ומובייל, חייב להטמיע את נוכחותו באמצעות מסך טלוויזיה. על כן בשבועות האחרונים החל תהליך שקט של שינוי הערוץ דובר הצרפתית של i24news.

הערוץ, בראשותו של פרנק מלול - האיש שדרהי שכנע לעלות לישראל בכדי לנהל את האופרציה הבינלאומית - מינה לפני מספר שבועות איש כספים חדש, פטריק כהן. לצדו הובא לישראל לתקופה של 3 חודשים בלבד איש התקשורת הצרפתי-יהודי המוכר פול עמר, אשר מונה לעמוד באופן זמני כראש הדסק הצרפתי. עמר אמור לערוך רפורמה מעמיקה שתשנה את השידורים מישראל, כך שידברו טוב יותר לקהל הצרפתי, לא בהכרח זה היהודי, אשר בקרבו כבר הוטמעה הצפייה בערוץ. במסגרת הרפורמה הוא אמור לפתח פורמטים של תוכניות חדשות ואירוח שיתאימו לצופה הצרפתי.

לצד החיסכון בכח אדם, באמצעות שילוב תכנים מהמדיה הצרפתית המיינסטרימית, הרעיון שעומד מאחורי הכנסת הערוץ הישראלי-בינלאומי בצרפתית תחת המטרייה החדשה של דרהי, הוא לאפשר רכישת חבילות פרסומיות חוצות פלטפורמות, כך שמפרסמי ענק צרפתיים יוכלו לקנות ולקבל נוכחות על המסך, ובעיתונות המגזינים והיומית.

ממתין לבשורות משר התקשורת

רשת i24news עלתה לאוויר ב-17 ביולי 2013, והיא משדרת פרט לצרפתית, גם באנגלית ובערבית. הערוץ זמין לכמיליארד בתי אב ברחבי העולם באמצעות ערוצי הכבלים והלוויין, אם כי מרביתם המכריע כמובן לא צופה בערוץ. הוא אהוד בעיקר על תושבי הקהילות היהודיות באירופה והולך וצובר תאוצה במדינות אפריקה והמזרח התיכון. דרהי כמובן רוצה הרבה יותר מזה וכעת יש מי שמדברים על עוד ערוצים - בספרדית ואף בפרסית, על מנת שידבר אל לב הציבור האיראני.

אך עם כל הכבוד לעמי העולם, העוינים אותנו יותר או פחות, דרהי רוצה השפעה בשני מוקדים עיקריים - צרפת וישראל. באחרונה נשמעו הערכות לפיהן דרהי מביע מורת רוח מהמצב הכספי של הרשת וכי הוא מפציר לערוך התייעלות כלכלית. בסביבתו דוחים גם טענות אלו. על-פי גורמים, דרהי שהשקיע עשרות מיליונים בהקמת הרשת בתוך חודשים ספורים בלבד - ככל הנראה בבהילות שאמורה הייתה להקדים את מהלכיו העסקיים בצרפת - יודע בדיוק שהוא עדיין לא נמצא בשלב שבו הוא אמור להרוויח כסף. ההצהרות עם הקמת הרשת היו כי בתוך 5 שנים - כבכל סטארטאפ - יכוסו ההוצאות והערוץ יתאזן. החיבור הצרפתי, אמור להוות החוליה הראשונה בגב הכלכלי שיבטיח זאת.

לכוח ההולך וגדל בצרפת, יהיו ללא ספק משמעויות גם בישראל. בעיקר יש בכך על מנת להבהיר כי דרהי של הכבלים - זה שמאמין פחות בתוכן, שנחבא אל הכלים ומתרחק מהמדיה - הולך ומשתנה. לו היה הדבר בידיו, הוא היה עושה את אותם המהלכים גם בישראל - רוכש עיתונים וערוצי טלוויזיה ומגדיל את כוחו. אלא שבארץ, בניגוד לצרפת, יש רגולציה קפדנית וחונקת וידיו של דרהי כבולות.

אך קשה הרגולציה ככל שתהיה, היה מי שהוכיח בעבר כי היא ניתנת לשינוי. את ניצני השינוי הזה הרגשנו כבר במהלך הקדנציה החולפת של שר התקשורת גלעד ארדן שגילה קו ברור מאוד שמבקש להסדיר את ענייני הטלוויזיה שלi24news. הוא התנגד מהותית לקביעת היועמ"ש לפיה הערוץ הוא ערוץ חדשות ישראלי לכל דבר ולכן עליו לעמוד בקריטריונים שונים הזהים לערוצים הישראלים - החלטה שלמעשה מנעה את העלאת הערוץ בארץ.

ארדן, מגובה בראש הממשלה נתניהו, הביעו תמיכה בשידור של כל תכני הרשת בארץ וגם הובילו מגמה ברורה של העלאת עוד ערוצי חדשות בישראל - על אחד כמה וכמה כאלה שיהיו קשורים לכבלים או ללוויין. הערוץ של דרהי, הוא הראשון בתור להיות חלק משידורי הוט בישראל.

לשם כך, כמובן, דרוש שינוי חקיקה ולא מן הנמנע כי שר התקשורת הבא, מגובה בלשכת רה"מ, יוביל שינוי שכזה. זאת, כחלק מהמגמה של החלשת כלי התקשורת הנוכחיים, חדשות 2 וחדשות 10. כיום, בניגוד לעבר, אין כוונה להשתיק אותם, אלא פשוט לפתוח את השוק עד כמה שאפשר כדי להשמיע ולאפשר קולות אחרים, כדי שאף אחד לא יהיה יותר מדי דומיננטי. בעשותו כן, הדומיננטיות דווקא תובטח לדרהי, באמצעות הקשר הצרפתי.

אחזקות המדיה של פטריק דרהי
 אחזקות המדיה של פטריק דרהי