לקרוא ולקנא: כמה עולה היום בית ממוצע בארה"ב?

לאחר הבראה בת שלוש שנים שהחזירה את מחירי הדיור במספר ערי מפתח בארה"ב לרמות השיא של לפני המשבר הפיננסי - מתגלים סימני האטה בשוק הנדל"ן האמריקאי ■ מדוע זה קורה והאם המחירים יחזרו לעלות?

בית חדש למכירה באחת ממדינות ארה”ב / צילום: רויטרס
בית חדש למכירה באחת ממדינות ארה”ב / צילום: רויטרס

בדיוק כשמספר מדדי צמיחה כלכלית בארה"ב נראים מוכנים להאצה, ההבראה בת שלוש השנים בשוק הנדל"ן האמריקני מראה סימני האטה. כך עולה מניתוח רחב שמפרסם המגזין הפיננסי "בארונ'ס".

גידול חזק בתעסוקה, ירידה באבטלה, ריביות על משכנתאות אולטרה-נמוכות ונתוני אמון צרכנים מעודדים אינם מספיקים כדי להגדיל את כמות המכירות החודשיות של דירות ובתים קיימים, לפי נתוני התאחדות מתווכי הנדל"ן הארצית, NAR. להפתעת מומחים רבים, נתונים אלו נמוכים כיום מקצב של כ-5 מיליון מכירות בחודש שנרשם בחודשים האחרונים.

האטה מסוימת הייתה צפויה, כמובן, בעקבות הטיפוס המהיר בהיקף העסקאות מהשפל של המשבר הפיננסי, שבו צנחו מחירי הדירות בממוצע ארצי של 35%, ומחקו קרוב ל-8 טריליון דולר משווי הנדל"ן שבידי האמריקאים. המחירים עלו ב-8% ב-2012, ב-11% ב-2013 וב-5% ב-2014, במידה רבה בהתאם לתחזיות "בארונ'ס" לגבי כל אחת משנים אלו. הגידול במכירות הדירות בדאלאס ודנבר, למשל, העלה את המחירים בהן לרמה גבוהה מזו של 2006. שווקים נוספים, כמו בוסטון, שארלוט (צפון קרוליינה), פורטלנד וסן פרנסיסקו, קרובים מאוד לשיא שלהם, לפי נתונים ממדדי המחירים של S&P/קייס-שילר.

מספר מומחי דיור, כמו מארק זנדי, הכלכלן הראשי במודי'ס, ולורנס יאן, הכלכלן הראשי של NAR, רואים את העליות הסולידיות במחירים נמשכות, אם כי בקצב איטי יותר של 4% השנה ובשנה הבאה. בכך יהיה קצב העלייה בשוק הדיור קרוב יותר לצמיחה הכלכלית החזויה של 2.7% ב-2015 וב-2016 ולקצב עליית השכר הממוצע.

מה שתומך בקצב הגידול הבריא בשוק הנדל"ן הוא העוצמה של מחירי הדיור בערים ראשיות שאינן כוללות שכונות מרוחקות עניות יותר של עובדי צווארון כחול. מדד מחירים אחר, Local Market Monitor, שלוקח בחשבון גם את רמת ההכנסה באזור ואת נתוני התעסוקה, וכן את הגידול באוכלוסייה ואת מתן רישיונות הבניה, מצביע על יותר אזור צמיחה מאשר מדד קייס-שילר. מייסד מדד זה, אינגו וינצר, אומר שסן פרנסיסקו, דאלאס, יוסטון ודנבר כבר מצויות במחירי שיא, והונולולו, נאשוויל, ראלי (דרום קרוליינה), סולט לייק סיטי וסיאטל קרובות למחירי השיא שלהן.

אנחנו מעריכים שעלייה של 4% במחירים היא צפי הגיוני לשנה או השנתיים הבאות, בייחוד לאור הדיכוטומיה המוזרה בין נתוני הכלכלה והדיור, שיכולה למנוע עלייה מהירה יותר. הפער בין קצב צמיחה כלכלית עולה בהדרגה ובין שוק דיור שמאט בהדרגה אמנם אינו צפוי לחולל שינוי דרמטי במחירי הדיור בשנתיים-שלוש השנים הקרובות, אך יש בו כדי להעלות שאלות לגבי האפשרות שקיימת מגמת שינוי חשובה ומתמשכת יותר.

* הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת של "גלובס"

עדיין עולה
 עדיין עולה
אחרי הקאמבק
 אחרי הקאמבק