בלקברי רוכשת ב-100 מיליון דולר את WatchDox הישראלית

אקזיט שלישי לשלמה קרמר תוך חודשיים ■ סכום העסקה לא פורסם, אך על פי הערכות מדובר על עסקה של כ-100 מיליון דולר ■ החברה הישראלית פיתחה טכנולוגיה לאבטחת מסמכים וקבצים

אקזיט שלישי לשלמה קרמר תוך חודשיים: חברת Watchdox הישראלית, שפיתחה טכנולוגיה לאבטחת מסמכים וקבצים, נמכרה לחברת הטכנולוגיה הקנדית בלקברי - כך על-פי מספר מקורות שדיברו בנושא עם "גלובס". סכום העסקה לא פורסם, אך על-פי הערכות מדובר על עסקה של כ-100 מיליון דולר. בלקברי אישרה את הפרטים בהודעה רשמית שהוציאה.

ל"גלובס" נודע כי בלקברי מתכוונת להקים מרכז פיתוח בישראל על בסיס רכישת WatchDox, שמעסיקה כ-100 עובדים במשרדיה בפתח תקווה. ככל הנראה, בלקברי תוציא הודעה בדבר העסקה בשעות הקרובות.

החברה הוקמה ב-2008 על-ידי מוטי רפאלין (מנכ"ל), נועם לבנת (סמנכ"ל מוצרים) ויובל יגר. חברת WatchDox גייסה עד היום 35 מיליון דולר משלמה קרמר (שמשמש כיו"ר החברה), לצד קרן ג'מיני, Shasta Ventures, MTVP, בלאקסטון ומשקיעים פרטיים. על-פי רשם החברות, בין מחזיקי המניות אפשר למצוא את מיקי בודאי וראקש לונקאר, שהקימו עם קרמר את טראסטיר.

חברת WatchDox רכשה בעצמה חברה ישראלית, כשבדצמבר 2012 רכשה את InstallFree, שסיפקה פתרונות לגישה מרוחקת למחשבים. סכום העסקה לא פורסם.

חברת WatchDox, שבין לקוחותיה אפשר למנות חברות כמו UBS, נייקי ואפילו לקוחות מקומיים כמו הבורסה בתל אביב ובית ההשקעות פסגות, נבחרה ב-2012 לאחת מהחברות המבטיחות של "גלובס". בראיון שהעניק אז רפאלין ל"גלובס" הוא הסביר כי "אנחנו מספקים פתרון של דרופבוקס ארגוני ומאפשרים לעובדים לשתף את המסמכים ולקבל את ההגנה שלנו".

כך, הפתרון של החברה מאפשר לארגון לדעת בכל רגע איפה נמצאים המסמכים הדיגיטליים שלו, גם כאשר העובד קורא אותם באייפד או משנה אותם מהמחשב. בצורה זו, הארגון יכול לאכן את הקובץ וגם להשמיד אותו מרחוק, כשמתעורר חשש שהמסמך נפל לידיים לא נכונות.

"מנמ"רים רוצים לאפשר לעובדים גישה למסמכים ממכשירים לא ארגוניים. מה שחשוב להם שההגנה תלך עם המסמך, אחרת יש חשיפה מאוד בעייתית לארגון מבחינת אבטחה", אמר אז רפאלין. "כשהקמנו את החברה ראינו שיותר עסקים משתפים מידע מחוץ לגבולות הארגון, כך שההגנה צריכה לנוע ממקום למקום", אומר רפאלין.

בראיון שהעניק למגזין G באוגוסט 2012 ניסה המנהל הטכנולוגי הראשי של קרן הפרייבט אקוויטי המובילה בלקסטון, ביל מרפי, להסביר את הייחודיות של WatchDox שהביא את הקרן להשקיע בה.

"באף אחת מהחברות שבדקנו לפניה לא לקחו את נושא האבטחה ברצינות כל-כך גדולה. חברת WatchDox מטמיעה את האבטחה בתוך המסמך עצמו וכשאני שולח מסמכים לאנשים בכירים בחברה, אני יודע מי קרא אותם, איפה הם קראו את זה, ואני יכול למנוע מכל מי שזהותו אינה מאומתת לקרוא את המסמכים הללו".

באותו ראיון ציטט רפאלין את סמנכ"ל הכספים של בלקסטון, לורנס טוסי, שהוביל את ההשקעה: "זאת עומדת להיות חברה של מיליארד דולרים ואנחנו רוצים להיות שותפים, לעזור לכם להיכנס לוול סטריט". החברה אמנם הצליחה בפיתוח המוצר שלה, אך שווי של מיליארד דולר והנפקה היו יעד רחוק מדי, שהחברה כבר לא תעמוד בו.

בעקבות הפריצה למחשבי סוני

ההצלחה של WatchDox הוא תולדה של המציאות העסקית שבחוץ. אירוע הפריצה המפורסם למחשבים של אולפני סוני שהביאו לדליפה של מאות מסמכים פנימיים הציתה את האש בהוליווד ומחוצה לה על הצורך באבטחה כבדה יותר. ב-2014 בלבד שמונה חברות שעוסקות בתחום אבטחת מסמכים גייסו 136 מיליון דולר מקרנות ומשקיעים פרטיים - פי חמישה לעומת 25 מיליון הדולרים שגויסו ב-2013, זאת לפי נתוני חברת Dow Jones VentureScore.

חברות אלה, טענו ב"ניו יורק טיימס" בחודש שעבר, מנסים לנגוס ב-665 מיליון הדולרים שעסקים בארה"ב הוציאו בשנה שעברה על מניעת זליגת מידע - סכום שבחברת המחקר גרטנר מעריכים שיגיע למיליארד דולר עד 2017.

עדי רופין, סמנכ"ל הטכנולוגיות של WatchDox, הודה בשיחה עם "הניו יורק טיימס"כי בשלושת החודשים האחרונים נרשמה עלייה משמעותית בדרישה לשירות של החברה מצד אולפני הוליווד.

הקנדית משנה כיוון

בלקברי, שהייתה ידועה במשך שנים בזכות הטלפונים הניידים שייצרה, קצת איבדה את המומנטום בשוק דואופולי שבו שולטים מערכות ההפעלה של אנדרואיד ו-iOS. החברה הקנדית, שכבר הייתה קרובה להיעלם מהנוף, החליטה להתמקד בתחום ליבה אחר שחיזקה בשוליים - אבטחה. מערכות ההפעלה הסלולריות של בלקברי היו ידועות ברמת האבטחה הגבוהה שלהם ובשנים האחרונות החברה התחילה להציע שירותי אבטחה שונים לחברות חיצוניות.

בנובמבר האחרון בלקברי אף חתמה על שיתוף פעולה עם סמסונג, עד לא מזמן יריבתה בעולם הסמארטפונים, כדי לאפשר רמת אבטחה גבוהה יותר למכשירי האנדרואיד של החברה הקוריאנית. בחודש שעבר אף השיקה טאבלט מאובטח ביחד עם סמסונג ועם IBM.

מבחינת בלקברי, ההתמקדות של החברה בעולם האבטחה לארגונים עבור עובדים שמביאים את המכשיר מהבית (BYOD - Bring Your Own Device) יושבת בהלימה אחת עם אבטחת המסמכים הכוללת של WatchDox ולכן סביר להניח שנראה אותה משקיעה לא מעט בפיתוח החברה הישראלית ובמרכז המקומי.

שלמה קרמר - מיסטר סייבר

בחודשיים האחרונים נראה ששמו של שלמה קרמר לא יורד מהכותרות במדורי הטכנולוגיה ומכירת WatchDox, שבה הוא משמש כיו"ר והיה המשקיע הראשון שלה, היא האקזיט השלישי שלו.

באמצע פברואר צ'ק פוינט, שקרמר נמנה על מייסדיה, רכשה את חברת האבטחה Hyperwise, שהוקמה שנה קודם לכן על-ידי נתן שוחמי, אביב גפני ובן אומלצ'נקו, ב-80 מיליון דולר. קרמר, לצד שותפיו בטראסטיר - בודאי ולונקאר, היה בין המשקיעים בחברה הצעירה, שגייסה 2 מיליון דולר בלבד לפני שנמכרה. גיורא ירון, יו"ר איתמר מדיקל, היה משקיע נוסף.

בתחילת אפריל נרשמה עסקה שנייה בין צ'ק פוינט לחברה שמגובה על-ידי קרמר, כשענקית האבטחה הישראלית רכשה את הסטארט-אפ Lacoon בכ-100 מיליון דולר. חברת Lacoon, שעוסקת במניעת איומים במובייל, גייסה 10.7 מיליון דולר והוקמה ב-2012 על-ידי אוהד בוברוב ומיכאל שאולוב ומעסיקה כ-40 עובדים.

בפברואר 2014 רשם קרמר שני אקזיטים כשחברת Imperva, שאותה הקים, הייתה בצד הרוכשת. כך, היא רכשה ב-60 מיליון דולר את חברת Skyfence, שהוקמה ב-2012 על-ידי עופר הנדלר ומיכאל קנטרוביץ' וגייסה 5 מיליון דולר לטובת פיתוח שירות להגנה על מידע ארגוני הנמצא בענן.

במקביל, היא רכשה את חברת Incapsula, שהוקמה ב-2009 על-ידי גור שץ ומארק גפן ומאפשרת להגן על אתרים ושרתים מפני פריצות וחדירות באמצעות שירות Fireall לאתרים (WAF), בסכום של מיליוני דולרים בודדים.

חצי שנה קודם לכן, באוגוסט 2013, רשם קרמר אקזיט גדול במיוחד: חברת Trusteer, שהקים קרמר יחד עם מיקי בודאי (שהיה גם ממקימי אימפרבה) ושמספקת פתרונות תוכנה המסייעים לארגונים להגן על עצמם בפני הונאות פיננסיות ואיומי אבטחה מתקדמים, נמכרה בכ-700 מיליון דולר לחברת IBM, במה שהוא הרכישה הגדולה ביותר של ענקית המחשוב בישראל.

כמה שנים לפני - בנובמבר 2011 - הנפיק קרמר את Imperva, שהוקמה ב-2002, בבורסת ניו יורק (NYSE) וגייס 90 מיליון דולר לפי שווי של כ-400 מיליון דולר. כיום, נסחרת החברה לפי שווי של 1.29 מיליארד דולר.

האקזיטים של שלמה קרמר
 האקזיטים של שלמה קרמר