מחפשים השקעה במניית נדל"ן מקומית? נסו את דניה סיבוס

דניה סיבוס, שבשליטת אפריקה ישראל, צפויה לקבל רוח גבית חיובית מהסביבה העסקית בישראל, הן בתחום קבלנות הביצוע והן בתחום הבנייה למגורים

חברת דניה סיבוס היא אחת מחמש חברות הבינוי והתשתיות הגדולות והוותיקות בישראל, והיא מצויה בשליטת אפריקה ישראל הציבורית. החברה התאגדה כפרטית בשנת 1997, ובשנת 2000 הנפיקה בראשונה מניות לציבור.

דניה פועלת כחברה קבלנית בתחומי הבנייה למגורים ושלא למגורים והתשתיות - כיום בעיקר בישראל ובשווקים דוגמת רומניה וארה"ב, ובעבר גם ברוסיה. היא מחזיקה באפריקה ישראל מגורים (74.4%), אחת החברות הגדולות בתחום הייזום למגורים בישראל, הפעילה במשק המקומי בלבד. דניה סיבוס נחשבת לאחת החברות הבודדות בארץ עם יכולות תפעוליות, ניהוליות ופיננסיות לבצע מגה-פרויקטים, תשתיות ובנייה בהיקפים משמעותיים.

למעשה, התפתחותה המואצת של החברה החלה במחצית העשור הקודם. בשנת 2005 זכתה דניה סיבוס, באמצעות החברה-הבת נתיבי היובל, במכרז זכיינות מסוג PFI להקמת ותפעול כביש 431. הפרויקט נחשב עד אז מהגדולים והמורכבים שהיו בישראל בתחום התשתיות. היקף הפרויקט הסתכם בכ-2 מיליארד שקל, אולם תקלות תפעוליות ותמחוריות גרמו למחיקת הון עצמי בהיקף גבוה.

בשנת 2010 מכרה דניה 75% מהחזקותיה בזכיין לקרן תש"י ברווח של 100 מיליון שקל, ונותרה עם החזקת מיעוט וכמתפעל הבלבדי של הפרויקט.

בשלהי 2010 רכשה דניה סיבוס מהחברה-האם את החזקותיה של האחרונה (74.4%) בחברה-האחות אפריקה ישראל מגורים, וזאת בעסקת מזומן בסך 647.8 מיליון שקל. להערכתנו, רכישה זו מהווה את אבן הדרך המשמעותית ביותר בהתפתחותה העסקית של החברה.

עם השנים, בד בבד עם פריחת שוק הייזום למגורים בישראל, אפריקה מגורים ממשיכה להוות את מרכז כובד הרווח והתזרים העיקרי של דניה סיבוס.

במסגרת הדוחות השנתיים של 2014 דיווחה דניה על יציאה מפעילות הקבלנות ברוסיה, לטובת בחינת פעילות מערב אפריקה והמזרח הרחוק, בשיתוף עם חברות מקומיות. הודעה זו בעצם מביאה לידי ביטוי באופן רשמי את הורדת הפרופיל העסקי של דניה מחוץ לישראל - מהלך שהחברה החלה למעשה כבר לפני כחמש שנים.

שיפור בפרופיל הסיכון

להערכתנו, דניה צפויה לקבל רוח גבית חיובית מהסביבה העסקית, הן בתחום קבלנות הביצוע והן בתחום הבנייה למגורים בישראל. מחלקת המחקר של בנק ישראל צופה לא רק גידול בהשקעות בסך הנכסים הקבועים (הכוללים גם השקעות בבנייה ובתשתיות), אלא גם עלייה בקצב הגידול. מעבר לאמור, בטווח הקצר-בינוני ענף הייזום למגורים עשוי להתאפיין בסביבה עסקית חיובית. בטווח הקצר הוא עשוי להתאפיין בתנופת בנייה מואצת, השפעה חיובית על החברות היזמיות. הריבית הנמוכה, שמאיצה את קצב נטילת המשכנתאות ומחדדת את היעדר האלטרנטיבות, מהווה בשנים האחרונות זרז מובהק לתנופת הבנייה ולהיקף הגבוה יחסית של מסירת יח"ד.

מחזור ההכנסות של דניה בתחום הקבלנות חצה את רף 2 מיליארד השקלים בשנת 2013, בראשונה אחרי 2008. ענפית, פעילות הקבלנות אמורה לייצר מחזורים גבוהים כדי לחפות על רווחיות ענפית נמוכה. מקור הרווח העיקרי הוא פעילות הייזום לבנייה. שיעור הרווח הגולמי בתחום הקבלנות ממתן את הרווחיות בתחום זה.

הרווח הנקי לבעלי המניות הוא תנודתי, כי המקור העיקרי הוא תוצאות תחום הייזום למגורים, שמושפע מהיקף מסירת יחידות הדיור בתקופת הדוח.

בשנה האחרונה ניתן לראות שיפור בפרופיל הסיכון הפיננסי של דניה סיבוס, הכולל עלייה ביתרות הנזילות וירידה בחוב. להערכתנו, ככל שתהיה רוח גבית מהסביבה העסקית, יחד עם צבר חזק בתחום הייזום למגורים, ניתן להיחשף להשקעה בתחומי הפעילות דרך דניה סיבוס. החברה ראויה לבחינה להשקעה.

* הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

דניה סיבוס
 דניה סיבוס