פרשנות: השוק אוהב את עסקת טבע-מיילאן - אבל מה הסיכון?

ההצעה של טבע לרכוש את מיילאן תמורת 41 מיליארד דולר היא "גיים צ'יינג'ר" - אבל טבע תצטרך להגדיל משמעותית את החוב שלה, אולי גם לספוג הורדת דירוג, ולהטמיע לתוכה חברת ענק - אם העסקה בכלל תקבל את האישורים הנדרשים

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

החודשים הראשונים של ארז ויגודמן בתפקיד מנכ"ל טבע הוקדשו ל"החזרת הסדר בתוך הבית", כלומר ארגון מחדש של התשתית הפנימית בטבע והמשך ההתייעלות בחברה. בחודשים האחרונים טבע חזרה לדבר גם על צמיחה לא-אורגנית, ואף הודיעה על רכישה גדולה יחסית, של Auspex, תמורת 3.5 מיליארד דולר.

אולם, על רקע התזזית בשוק המיזוגים והרכישות בתחום הפארמה העולמית, הציפיות מטבע היו גבוהות יותר. בשוק התחילו לדבר על עסקה שתשנה את פניה של טבע, ושמה של מיילן עלה כיעד אפשרי (והקפיץ את מניית מיילן). השמועות וההערכות התממשו היום, כשטבע הגישה הצעה רשמית לרכוש את מיילן, בעסקה הגדולה ביותר של טבע אי פעם.

התגובות בשוק חיוביות: מניית טבע עולה, ומי בכלל זוכר שרק לפני כמה ימים אושרה לשיווק גרסה גנרית ראשונה שתתחרה בקופקסון, התרופה הרווחית ביותר של טבע. עם זאת, הסיכונים גבוהים: ראשית, מיילן כבר הודיעה רשמית שהיא מתנגדת להימכר, ואף הוסיפה "גלולת רעל". האם טבע תתעקש לבצע השתלטות עוינת, ובמה זה כרוך? בעלי המניות עוד יגלו זאת בשבועות הקרובים.

וגם אם אכן העסקה תעבור את כל המכשולים הקיימים - כולל אישור של דירקטוריון ובעלי המניות של מיילן ואישור של רשויות ההגבלים העסקיים - עדיין טבע תצטרך להגדיל משמעותית את החוב שלה (אולי גם לספוג הורדת דירוג של החוב), ולהטמיע לתוכה חברת ענק, עם 30 אלף עובדים ועשרות אתרי ייצור. חלק ניכר מתשומת הלב הניהולית של ויגודמן והנהלת טבע יוקדש לנושא הזה, לפחות בטווח הקרוב. נטל ההוכחה הוא עליו.

לאורך השנים טבע ביצעה כמה רכישות שהגבירו את היכולות שלה בתחום התרופות הייחודיות, אך דווקא הרכישה הגדולה בתולדותיה מגיעה מכיוון התחום המסורתי שלה, הגנריקה. למעלה מ-80% מההכנסות של מיילן הן בתחום הגנריקה. לאחרונה פורסמה סקירה של גולדמן זאקס ובה העריכה האנליסטית ג'יימי רובין שעל רקע הקונסולידציה בקרב הרוכשים של תרופות גנריות בארה"ב (לדוגמה סיטונאים), יש מקום לקונסולידציה גם בקרב החברות הגנריות.

היא העריכה זאת בעקבות שיחה עם סיגי אולפסון, שמנהל את תחום הגנריקה בטבע. נראה שלאולפסון יש תפקיד חשוב בעסקה המתגבשת, וייתכן שהוא גם זה שהתניע אותה. אולפסון הוא דמות מוערכת בשוק הפארמה העולמי, ויחד עם ויגודמן הוא יצטרך לעמוד בציפיות השוק מהרכישה הזו.

כל הרכישות שטבע ביצעה בשנים האחרונות, וכל המהלכים האסטרטגיים, נועדו לגוון את פעילותה ולהקטין את התלות בקופקסון, התרופה המקורית שאחראית על כחמישית ממכירות החברה ועל כמחצית מרווחיה. גם רכישת מיילן לא יוצאת דופן בהקשר זה. אך אם ברכישות הקודמות הסיכון לקופקסון גנרי היה רחוק ומעורפל, עכשיו הוא ממשי.

בשבוע שעבר אושרה כאמור לשיווק גרסה גנרית ראשונה שתתחרה בקופקסון, ואם תושק בזמן הקרוב, היא תגרע כ-30-50 מיליון דולר מהרווח התפעולי של טבע מדי חודש. גם מיילן מפתחת גרסה גנרית משלה לקופקסון, והיא עוד לא אושרה. ייתכן שרשויות ההגבלים העסקיים ידרשו מטבע למכור את הקופקסון הגנרי שמיילן מפתחת לחברה אחרת, כתנאי להשלמת העסקה.

טבע בשירות הבורסה בת"א: טבע היא החברה הגדולה ביותר בבורסה המקומית. פריגו היא השנייה בגודלה. בבורסה חששו מאוד מהאפשרות שפריגו תירכש על ידי מיילן (שהגישה לה הצעה לפני כשבועיים), דבר שיוביל למחיקת פריגו מהמסחר. בהצעה לרכוש את מיילן טבע מדגישה שזה או היא או פריגו; ההצעה של טבע מקטינה את הסיכוי להשלמת עסקת פריגו, ואת האפשרות שתימחק ממסחר בת"א. בבורסה יכולים להתחיל לנשום לרווחה, אבל לבורסה עוד יש עבודה רבה בשיפור מחזורי המסחר והעניין מצד המשקיעים והחברות.