לאחר הסערה: אובמה פועל לשיפור יחסי ארה"ב - ישראל

"ניו יורק טיימס": בכירים בממשל הגיעו למסקנה שההתנצחות הפומבית עם נתניהו נעשתה מופרזת ובלתי נאותה ■ החשש בבית הלבן: המשך היריבות יפגע במאמצים לבנות תמיכה להסכם אפשרי עם איראן

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

לאחר היריבות הפומבית שהשתלהבה בחודשים שחלפו בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, פועל עתה הבית הלבן לשיפור ביחסי ישראל - ארה"ב. בכירים בממשל הגיעו למסקנה, שההתנצחות הפומבית בין שני המנהיגים נעשתה מופרזת ובלתי נאותה. החשש בבית הלבן הוא, שהמשך היריבות יפגע במאמצי אובמה לבנות תמיכה בהסכם אפשרי עם איראן וישחק את היתרון שממנו נהנית המפלגה הדמוקרטית בקרב יהודי ארה"ב. כך מדווח היום (ה') "ניו יורק טיימס".

אחד הסימנים לגישה החדשה היא ההחלטה לשלוח את סגן הנשיא, ג'ו ביידן, לשאת דברים בקבלת פנים ליום העצמאות שתערוך הערב שגרירות ישראל בוושינגטון. המארח הרשמי הוא שגריר ישראל, רון דרמר, איש אמונו של של נתניהו, שהיה בסוד התכנית הרפובליקנית להזמנה השנויה במחלוקת של רה"מ לנאום בקונגרס נגד הסכם עם איראן. ככל הידוע, דלתות הממשל מוסיפות להיות סגורות לפני דרמר מאז אותו נאום.

יש רכיב של "נחכה ונראה" באסטרטגיה של הממשל כלפי ישראל, כותב העיתון. בכירים בבית הלבן, שעוקבים אחרי מלאכת הרכבת הממשלה בירושלים, מצפים לראות אלו צעדים יעשה רה"מ וכיצד הוא יפעל בסוגיית שתי מדינות לשני עמים במסגרת יחסיו עם הפלסטינים.

בעוד שהמו"מ עם איראן על הסכם להגבלת יכולותיה הגרעיניות צובר תנופה מאחורי הקלעים, טקטיקה של ליבוי המחלוקות בין וושינגטון לירושלים תניב תועלת מעטה מאוד לאובמה. אם ההסכם אכן ייחתם, המחלוקות האלה יעמיקו בלאו הכי, מציין ה"טיימס".

העיתון מגלה מדוע נמנע אובמה מלהזמין את נתניהו לביקור רשמי בשלב זה. בפגישה שקיים הנשיא עם ראשי ארגונים יהודיים בארה"ב, באמצע החודש, הוא נשאל האם בדעתו להזמין את רה"מ לבית הלבן. תשובת אובמה: עדיין לא. הוא הסביר, כי פגישה פנים אל פנים עם נתניהו תסתיים, קרוב לוודאי, בהצהרה פומבית של רה"מ נגד מדיניות הבית הלבן שדוחפת לקראת הסכם גרעיני עם האיראנים. לכן, הוסיף אובמה, הוא יסתפק בינתיים בשיחות טלפוניות עם נתניהו והזמנה ללשכה הסגלגלה תצטרך להמתין עד אחרי 30 ביוני, מועד היעד לסיום המו"מ עם הפרטים הטכניים של ההסכם הפוטנציאלי עם טהראן.

ובכל זאת, כפי שאפשר ללמוד מהדברים שאמר אובמה בפגישה עם המנהיגים היהודיים, עדיין יש הבדלי מדיניות משמעותיים בינו לבין נתניהו, נוסף לרובד רב שנים של אי אמון הדדי. לכן, התפייסות פומבית הדדית אינה סבירה בשלב זה.

במקום התפייסות כזו, עוסק עתה הבית הלבן במאמץ אגרסיבי לשכך את דאגותיהם של ארגונים יהודיים אמריקאיים ומחוקקים פרו-ישראליים בקונגרס מההסכם האפשרי עם איראן, אומר העיתון. במקביל, מנסה הממשל למנוע מצב שבו הקרע העכשווי בין ישראל לארה"ב יפגע בכוחם האלקטורלי של הדמוקרטים.

כך, למשל, בשבועות שחלפו דיבר אובמה בפומבי על מחויבותו החזקה לישראל ועל תחושותיו האישיות כלפיה, ובפגישתו עם המנהיגים היהודיים הוא נמנע מאזכור חילופי ההאשמות ההדדיים בינו לבין נתניהו.

"ממשל אובמה הוא, בראש ובראשונה, ממשל פרגמטי", אמר ל"טיימס" דניאל קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל ובמצרים ועתה פרופסור בפרינסטון. "הנושא שמונח עתה על השולחן הוא יצירת תנאים סבירים לקראת הסכם עם איראן, אם האיראנים רק יסכימו לחתום".

הגישה החדשה כלפי ישראל היא היפוך גמור של זעם הממשל על ממשלת נתניהו בעקבות הזמנת רה"מ לנאום בקונגרס במארס. אחד מביטויי הזעם הזה היתה ביקורת חריפה שמתחו אובמה ודובריו על התבטאות של רה"מ ערב הבחירות, שלפיה "המוני ערבים נוהרים לקלפיות". בכירים בבית הלבן אף אמרו, שהממשל בוחן חדש את האופציות המדיניות שלו כלפי ישראל, לרבות הסרת הווטו האמריקאי על החלטות אנטי-ישראליות במועצת הביטחון.

עתה אומרת ג'ן סאקי, דוברת הסטייט דיפרטמנט: "אנו בוחנים את הגישה שלנו לפיתרון של שתי מדינות, לא את מכלול יחסינו עם ישראל... למרות הבדלי מדיניות אקראיים, היחסים בינינו חזקים ומתמשכים, כפי שמוכיחה תמיכתנו הבלתי נלאית בביטחון ישראל".

השורה התחתונה: לאחר התלקחות נדירה של זעם פומבי על בעלת ברית, הבית הלבן פועל עתה לצנן את להבות העימות, לדברי אנשים שקרובים לממשל.