5 סטארטאפיסטים מספרים על היציאה שלהם לעצמאות

רן צפוני, ליים פלקסר, גיא הולנדר, אסיף זיו וגיא קשטן מספרים על הרגע בו החליטו לצאת לעצמאות ועל ההחלטה והצעדים הראשונים כעצמאיים

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

יום העצמאות הוא יום חג לאומי, אבל לישראלים רבים יש את יום העצמאות הפרטי שלהם, היום בו החליטו לצאת לדרך חדשה. ישראל נחשבת לאומת סטארט אפ ונדמה שכל ישראלי מכיר לפחות אדם אחד שהחליט להגשים את החלום שלו ומנסה לכבוש את השוק עם הסטארט אפ הבא.

לרגל יום העצמאות שמענו מחמישה סטארטאפיסטים בשלבים שונים, על הרגע בו החליטו לצאת לעצמאות ולהקים את הסטארט אפ שתמיד חלמו עליו.

רן צפוני - היזם של חברת Mmuze- המפתחת פלטפורמה המאפשרת לאתרי מסחר אלקטרוני לזהות טרנדים רלבנטיים ברשתות החברתיות, ולהתאים פרסומות מוצר לקהל המטרה

גיל: 42 . נשוי + 3 ילדים

"בגיל 40 עם משפחה, ילדים ואחרי שנים של עבודה בחברות הייטק בינלאומיות, שכללו עבודה ומגורים בניו-יורק, משרות ניהול בכירות כסמנכ"ל פיתוח ומנהל מחלקה בחברות בינלאומיות מצליחות כמו Sungard ו- MediaMind עם שכר ותנאים מפנקים, הרגשתי תחושה של מיצוי ורצון לנצל את הידע והניסיון שצברתי. הבנתי שאני צריך ללכת אחרי החלום שלי. למרות החששות והסיכון בלהתנתק מ"סיר הבשר", החלטתי לעשות את הצעד הראשון כעצמאי. עם רעיון שהתבשל אצלי בראש, המשימה הראשונה שהגדרתי לעצמי היתה להשלים את צוות השותפים המייסדים שיאפשר יציאה לדרך עם Mmuze. לשם כך פניתי לדורית ואפרת, חברים ותיקים ומצויינים בתחומם שידעתי שירצו לצאת איתי לדרך חדשה".

"ההחלטה הראשונה שלנו היתה שאנחנו צריכים בית חם ומקצועי שיסייע לנו לגדול בתוך עולם היזמות. כך הצטרפנו לתוכנית האקסלרטור של מיקרוסופט ולאחר 4 חודשים של בית-ספר מזורז ליזמות יצאנו עם תכנית פעולה מפורטת שכללה גם גיוס סיד משמעותי שיאפשר הפיתוח של החברה, המוצר והיציאה ראשונה לשוק".

"אני זוכר היטב את החששות לפני היציאה לגיוס הראשון. לשמחתנו, במהלך תכנית האקסלרטור הכרנו את חברת ההשקעות פלאס ונצ'רס ואת 2bangels. החיבור בינינו היה מיידי, גם בפאן העסקי וגם בבין אישי, שהוא לא פחות חשוב בעיני. מאז הגיוס הרחבנו את הצוות וצירפנו עובדים נוספים, התחלנו פיילוטים עם לקוחות בינלאומיים והתוצאות מצוינות".

"במבט לאחור אני יכול להגיד שלמרות שהשכר שלי ירד בצורה משמעותית ביותר, כך גם המעמד והנוחות שסיפקו לי החברות הגדולות שבהן עבדתי, אני מרגיש שאני יוצר את החלום שלי ביחד עם הצוות הכי טוב שיכול להיות, ופשוט מתרגש מכל החוויות וההרפתקאות שעברתי ושעוד לפנינו - אפשר להגיד שסופסוף אני פשוט מרגיש חי" .

ליים פלקסר, היזם של חברת GetJob- אפליקציה סלולרית המקשרת בין מחפשי עבודה ללא קורות חיים לבין עסקים באזור שלהם

גיל : 31

"גדלתי בבסיס של חיל האויר ומשם עברנו לחממה המוצלחת של הישוב מכבים רעות. לאחר שירות צבאי ביחידה מובחרת של הצנחנים התחלתי את דרכי בתחום התקשורת והפרסום. לאחר שהחברה האחרונה בה עבדתי נמכרה למשקיעים אמריקניים, החלטתי לשבת בבית ולחשוב האם באמת אני רוצה לחזור לעבודה משרדית טיפוסית. אחרי זמן קצר הבנתי שאני רוצה לצאת לדרך עצמאית עם רעיון שנרקם במוחי זמן רב ויכול ללתת פתרון משמעותי למחפשי עבודה ומעסיקים בעידן שבו כולנו מחוברים 24/7 לסלולארי שלנו. לאחר שגיבשתי את הרעיון התחלתי לאסוף את הצוות שיכול לקדם את המיזם - גם טכנולוגית וגם עסקית. בתוך זמן קצר הצלחנו לבנות את האפליקציה ואפילו לגייס כסף מחברת אקסל שפרינגר הגרמנית (החברה שרכשה את יד2) .

"רגע מרגש במיוחד עבורי הוא הרגע שבו אני והצוות שלי עברנו רגלית מבית עסק לבית עסק בברלין והצענו להם את השרות ובתוך כמה ימים היו לנו כבר אלפי יוזרים לאפליקציה. זה הרגע שבו הבנתי שלרעיון שלי יש ביקוש והוא נוגע בצורך אמיתי. לאחר השקה מוצלחת בברלין האפליקציה תורגמה גם לספרדית ועברית והיום אנחנו בצמיחה יפה בעולם".

"החלום שלי זה להפוך את GetJob ללינקדין של תחום ה- low Tech עבור מחפשי עבודה. מבחינתי האושר וההגשמה האולטימטיבית זה לקום בבוקר, ולעבוד בשביל עצמי. עצמאות היא ערך חינוכי שקיבלתי בבית ואני שמח שהייתה לי הזכות להקים משהו מאפס. אין סיפוק גדול יותר מזה".

גיא הולנדר, יזם חברת הסטארט אפ TROPHiT - הפלטפורמה ראשונה מסוגה בעולם המאפשרת למפתחי אפליקציות ומשחקי מובייל להפיץ את תוכן האפליקציות שלהם כ"קופונים חינמיים", על גבי רשתות פרסום וערוצי מדיה קיימים

גיל: 38 . נשוי + 3

"אי שם בסוף 2009 בזמן עבודתי כמנהל שיווק בסלקום, נחת האייפון בישראל. ברגע שנגעתי באייפון הבנתי שמדובר בהזדמנות עסקית גדולה. מייד פניתי לחברי ולשותפי העסקי כיום, שגיא מן, שעבד כמנהל פיתוח בכיר בחברת CA העולמית ושכנעתי אותו לפתח משחק ראשון ייחודי עבור האייפון ונראה לאן זה יתפתח. מבחינתי זה היה ניסוי שהיינו חייבים להצליח בו. אחרי 4 חודשים של התלבטויות קשות החלטתי שהגיע הזמן להתפטר. את הכסף הראשון שלי קיבלתי מאבא. אמרתי לו שאני צריך הלוואה של 10 אלף ₪. בכסף הזה קניתי את האייפון הראשון שלי ומחשב Mac כדי ששגיא יוכל להתחיל לפתח את משחק ייעודי לאייפון".

"רגע מרגש במיוחד היה רגע מרגש ומשעשע בדיעבד בעת ההשקה של המשחק hotwired שהוצאנו לאוויר בתחילת 2010 ולאחריו גילנו כי "הצלחנו" לעשות 150 ש"ח מגרסת הפרמיום שלו. זה גם היה הרגע שהבנתי כי עסק אמיתי כרגע לא נוכל לעשות מזה ושכנעתי את שגיא שנמשיך לחלום אבל בצורה ריאלית יותר ונקים בית תוכנה לפיתוח אפליקציות ונממן את עצמנו באמצעות פרוייקטים. האתגר מבחינתנו היה גדול שכן שנינו היינו כבר עם משפחה וילדים, גו'ב מצויין, שכר גבוה ובונוסים. למרות כל החששות הייתי מאוד נחוש ונלהב לצאת לדרך החדשה. הרגע המרגש המציאותי יותר הגיע כמה חודשים אחרי, עם חתימת החוזה הראשון בעסקה די משמעותית שנתנה לנו את האפשרות הממשית להתחיל לבנות את העסק כמו שצריך".

"המשרד הראשון שלנו היה בית הקפה השכונתי ולאחר 3 חודשים חתמנו כאמור עסקה עם הלקוח הגדול הראשון שלנו ומשם התחלנו לעבוד כעסק עצמאי עם עשרות פרויקטים. הצעד הבא שלנו היה הקמת TROPHIT. מבחינתי זו העצמאות האמיתית - לפתח מוצרים עבור עצמנו ולהפוך לפלטפורמה. עברנו מהמורות לא קלות ואפילו נגמר לנו הכסף. חווינו תקופה קשה של חוסר ודאות אך ב-2014 שינינו את המוצר וזה נתן לנו דחיפה רצינית גם מול משקיעים וגם מול השוק".

"אני גאה להגיד היום שהפלטפורמה שלנו הוטמעה בחברות גלובליות מובילות בתעשיית המשחקים כמו Gumi היפנית Elex-Tech הסינית,Nevosoft הרוסית ועוד ועוד".

"החלום שלי הוא שבכל פעם שאתם נהנים ומשחקים ומקבלים קופון של חרב או מטבע, הוא יגיע מהחברה שלנו".

אסיף זיו, יזם חברת Fringefy המפתחת טכנולוגיה ייחודית לזיהוי ויזואלי של מבנים בזמן אמת

גיל: 33

"לאחר שסיימתי שרות צבאי ארוך בחיל האוויר רציתי לעשות משהו קצת אחר. תמיד חשבתי על קריירה אקדמית מעניינת ולכן למדתי מדעי הקוגניציה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית. במהלך הלימודים עבדתי במספר חברות היי טק אבל תמיד רציתי לעשות משהו משלי".

"היוזמה הראשונה שלי הייתה תוך כדי לימודי התואר הראשון, אז פתחתי עם שותפים בית תוכנה ולאחר מכן שימשתי כיועץ עצמאי בתחום ה- Machine Learning. כאשר התחלתי את התואר השני עבדתי כמפתח אלגוריתמים ב-HP Software, ואחר כך ב-Bizzabo, סטרטאפ מצליח מאוד של חבר שאיתו גדלתי במושב בית יצחק".

"רגע משמעותי עבורי הוא הרגע בו סיימתי את התזה שלי באוניברסיטת מארילנד. המנחה שלי, בעל שם עולמי בתחום רשתות הנוירונים המלאכותיות, המליץ עליי ללימודי דוקטורט בתכנית נחשבת אך לאחר מחשבות רבות החלטתי לחזור לארץ במטרה להקים חברת סטרטאפ".

"בארץ הכרתי דרך חבר את אמיר וסתיו, שסיימו את שרותם הצבאי בחיל האויר וחשבו על פתרונות לאתגר הטכנולוגי בתחום הראייה הממוחשבת. מייד הצטרפתי אליהם והתחלנו לעבוד על הפיתוח הטכנולוגי".

"לא מיהרנו לגייס כסף. היה לנו חשוב לגייס כסף רק כשיש לנו טכנולוגיה אמיתית וחזקה. וזה הוכיח את עצמו. ברגע שפגשנו את רועי אורון, איש חיל האויר לשעבר, מפלאס ונצ'רס, מייד ידענו שזה המשקיע שאנחנו מחפשים. יש המון עליות ומורדות באורך החיים כיזם, היום דחוס בחוויות ואתגרים כל כך מגוונים, לא הייתי מחליף את זה בשום דבר אחר".

גיא קשטן, 29, היזם של חברת Rewire, המפתחת פלטפורמה עבור מהגרי עבודה בכל העולם החוסכת משמעותית מהעלות של העברת הכספים ממדינה למדינה

גיל: 29

"לפני יותר מ-4 שנים התחלתי לעבוד במיקרוסופט כמתכנת והתקדמתי לתפקיד של מנהל מוצר. בעודי עובד במיקרוסופט, פנה אלי אור, המשמש היום כמנכ"ל Rewire, והציג בפני את נושא ה-remittance. אור ואני חברים טובים מהזמן שהיינו בתוכנית Zell בבינתחומי ביחד. במהלך העבודה במיקרוסופט גיליתי בעיה גדולה מאוד של מיליוני מהגרי עבודה שעובדים הרחק מבית ושולחים סכומים של מיליארדי דולרים בכל שנה בעלויות מטורפות של מעל 8% בממוצע".

"רגע העזיבה שלי מרגע שהבנתי כמה הבעיה עצומה ואינה מקבלת מענה, ההחלטה שלי הייתה מיידית. למרות החששות הכבדים לעזוב חברה מצוינת כמו מייקרוסופט, שבה אהבתי לעבוד עם צוות מדהים, והתקדמתי בה בקצב מהיר. מה שלבסוף הכריע זה הרצון העז שלי לעשות משהו משמעותי עבור אוכלוסיה "שקופה" שלא זוכה ליחס מהעולם הטכנולוגי ולכן עזבתי את מיקרוסופט".

"המטרה שלי היא לעשות שינוי משמעותי בחיים של הלקוחות הפוטנציאליים שלנו ושהמקסימום מהכסף שהם עובדים בשבילו ושולחים הביתה יגיע למשפחות שלהם הזקוקות לו. האנשים הקרובים אלינו הם אלו שמאמינים בנו ונתנו לנו את הכסף הראשוני להרים את המיזם ולצאת להרפתקה הזאת".

"רגע שאני גאה בו הוא הרגע בו נבחרנו להשתתף בתחרות של תאגיד הבנקאות סיטי. מתוך מאות מתמודדים דווקא הרעיון והטכנולוגיה שאנחנו בנינו זכו לעניין מאחד מהגופים הפיננסים הגדולים בעולם".