כיל: הסכמים לאספקת אשלג בהיקף של כ-1.1 מיליון טון בסין

בהתאם לחוזים, רובה של הכמות החוזית שלא תוכל להיות מסופקת ללקוחות בסין במהלך המחצית הראשונה של השנה בשל התמשכות השביתה במפעלי ים המלח, תסופק במהלך המחצית השנייה

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

חברת כיל חתמה על הסכמים עם לקוחותיה בסין לאספקת אשלג בהיקף של כ-1.1 מיליון טון שיסופקו עד לתום שנת 2015. כך דיווחה החברה היום.

ההסכם כולל אופציה לאספקת 100,000 טון נוספים. מחיר המכירה שסוכם למחצית הראשונה דומה למחיר שנקבע לאחרונה בעסקאות עם יצרנים אחרים המספקים אשלג לשוק הסיני (עלייה של 10 דולר).

בהתאם לחוזים, שהם חלק מהסכם תלת שנתי בין כיל ללקוחותיה בסין, רובה של הכמות החוזית שלא תוכל להיות מסופקת ללקוחות בסין במהלך המחצית הראשונה של השנה בשל התמשכות השביתה במפעלי ים המלח, תסופק במהלך המחצית השנייה.

בשבוע שעבר העריך גלעד אלפר, אנליסט באקסלנס ברוקראז', כי המשבר בכיל יפגע ברווחי החברה. "אנו מניחים שהשביתה הובילה לאובדן של כ-450 אלף טון אשלג מים המלח מתוך צפי למכירות של 900 אלף טון ברבעון".

אלפר, שמתייחס לשביתה המתמשכת שהחלה במפעלי ים המלח לפני כחודשיים, מציין כי "השביתה עשויה לגלח 30% מהרווח התפעולי של כיל ברבעון הראשון". בנוסף, באקסלנס מעריכים כי השביתה פגעה גם בעסקי הברום. "בסה"כ אנו צופים אבדן של 200 מיליון דולר בהכנסות ברבעון ל-1.3 מיליארד דולר, פגיעה של כ-13% לעומת הצפי ללא שביתה", כתוב אלפר.

אמיר אדר, אנליסט בכיר במיטב דש ברוקראז', ציין כי שוק האשלג נכנס לתקופה של "אחרי החגים", החתימה עם הסינים מתניעה מחדש את המערכות, כאשר "להערכתנו החוזה עם ההודים ייחתם אף הוא בקרוב, וגם הביקושים בברזיל צפויים להתחדש".

כאשר כל מקום תעסוקה בכיל יוצר כ-3.2 מקומות תעסוקה בדרום (כ-5 מקומות ברמה הארצית) אין ספק כי נושא ההתייעלות במפעלים בדרום רגיש למדי. כבר עכשיו ניתן להניח כי הימשכות השביתה מעבר לחודש אפריל תשפיע לא רק על המחצית הראשונה כי אם גם על השנייה. "אנו מסבים תשומת ליבכם כי מאז שנחתם החוזה עם הסינים מרבית היצרניות כבר סגרו חוזים המגיעים למעל לכ-5 מיליון טון, עדיין נשאר מרחב פעילות לכיל אולם מובן מאליו כי השבועות הבאים הנם קריטיים", ציין אדר.