"שר האוצר היווני מבזבז זמן, מהמר וחובבן"

עוד סבב שיחות בין יוון לנושיה נכשל, ושני הצדדים מסכימים שהזמן הולך ואוזל ■ שר האוצר היווני מסרב לרפורמות נוספות בדמות קיצוצי שכר, וטוען שהתעקשות על הרפורמות מ-2012 רק ירעו את מצבה של יוון עוד יותר

יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס
יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס

אתונה ונושיה רחוקים מהסכם, כך מסתמן לאחר כשלון השיחות היום (ו') בין נציגי ממשלת יוון וגופי האיחוד האירופי בנוגע להסדר החובות של יוון ולמתן סיוע כספי נוסף למדינה.

שר האוצר היווני, יאניס ורופאקיס, הואשם על ידי אחד המשתתפים בפגישה כי הוא "מבזבז זמן, מהמר, וחובבן". נשיא קבוצת האירוגרופ, ירואן דיסלבלוים, אמר היום כי "היו סימנים חיוביים, אבל עדיין יש עדיין דברים רבים לגשר עליהם. כולנו מודעים לכך שהזמן אוזל, וכבר בוזבז יותר מדי זמן".

ורופאקיס, מצדו, אמר היום כי נרשמה התקדמות, אולם ישנן עדיין מחלוקות עמוקות בין הצדדים. "השותפים שלנו מסכימים כבר על הרבה דברים", אמר, וציין כי יוון שוללת קיצוצי שכר ופנסיה נוספים.

שר האוצר היווני גם קרא לארגוני הטרויקה - קרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי - "לוותר על הגישה שנכשלה". לטענתו, התעקשות על הרפורמות עליהן הוסכם במסגרת הסכם החילוץ של יוון ב-2012 "רק תגרום לעוד נזק למרקם החברתי השבירי גם ככה ביוון", ולא תציב את המדינה על הדרך להתאוששות.

כך, נראה כי הפערים בין הצדדים עדיין רציניים, וכעת נותר לחכות ולראות כיצד תפתור יוון את המשבר ההולך וקרב, כאשר יגמר לה תזרים המזומנים שעה שהיא עוד אמורה לעמוד בתשלומי חובות כבדים. מצב זה זכה על ידי כלכלני סיטי למטבע הלשון "Grimbo" - הלימבו של יוון.

הכלכלנים, שטבעו גם את המושג Grexit (יציאה של יוון מגוש האירו), טוענים כי "'גרימבו' הוא המצב של תהליך שנגרר של שיחות בין יוון ונושיה, מה שעשוי להסתיים בעזיבה של יוון את גוש האירו.

"לדעתנו, הסכם של הרגע האחרון על תוכנית חדשה ללא שליטה על ההון או חדלות פרעון ממשלתית עדיין אפשרי. אולם, גם ייתכן שמנגנוני שליטה על ההון ייכפו על יוון או שתהיה חדלות פרעון ממשלתית לפני שיושג הסכם".