רעש אדמה נוסף בנפאל בעוצמה 6.7 בסולם ריכטר

(עדכונים שוטפים) - רעשי משנה הורגשו גם במחנה הבסיס של הר האוורסט - דיווחים על מפולות שלגים ■ יותר מ-2,000 הרוגים עד כה ברעש האדמה מאתמול; כ-5,000 בני אדם נפצעו

רעידת האדמה בנפאל / צילום: רויטרס
רעידת האדמה בנפאל / צילום: רויטרס

רעש אדמה נוסף בעוצמה 6.7 בסולם ריכטר הורגש הבוקר (א') ממזרח לקטמנדו - כך דיווח המכון הגיאולוגי של ארה"ב. זאת, לאחר מוקד הרעש בעוצמה 7.8 בסולם ריכטר שחל אתמול צפונית-מערבית לבירה קטמנדו. סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה כי תושבים בבירה הנפאלית נמלטו בזעקות לשטחים הפתוחים בעיר. רעשי משנה הורגשו גם במחנה הבסיס של הר האוורסט. אלכס גוואן, מטפס ההרים מרומניה, כתב בטוויטר כי הרעש גרם לשלוש מפולות שלגים במחנה.

עד כה מניין ההרוגים ברעידת האדמה בנפאל עלה ל-2,000 - כך מסר הבוקר משרד הפנים במדינה. עוד נמסר כי יותר מ-5,000 בני אדם נפצעו ברעש האדמה החמור ביותר שפקד את המדינה זה 81 שנה. הממשל המקומי קרא לקהילה הבינלאומית לשלוח סיוע כדי לעזור לו להתמודד עם ממדי האסון. מוקד הרעש, בעוצמה 7.8 בסולם ריכטר, היה מצפון-מערב לבירה קטמנדו.

משלחת חילוץ ראשונה של צה"ל המריאה הלילה מישראל לאזור האסון. הכוח החלוץ כולל שישה מומחים מתחומי החילוץ והרפואה, ובהם קצינים בכירים מפיקוד העורף ומחיל הרפואה ונציג של משרד החוץ. הצוות יבחן את היקף הסיוע הנדרש ויגבש תמונת מצב. צה"ל נערך להוציא משלחת נוספת שתכלול כ-250 חיילים ומפקדים, ובהם צוות חילוץ והצלה, כוח אבטחה וצוות רפואה המסוגל לבצע ניתוחי שדה.

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי על-פי התרשמותו של צוות החלוץ, לאחר בחינת בקשות הסיוע, ובהתאם להמלצותיו המקצועיות, תתקבל החלטה על בניית כוח משימה ייעודי, היקפו ועיקרי פעילותו. "בהתאם לכך ובהנחיית הדרג המדיני, ייערך כוח החלוץ להגעת ולקליטת משלחת ישראלית", נמסר. "צה"ל יסייע בשם מדינת ישראל בכל אסון ברחבי העולם שאליו יידרש". גם נספח צה"ל יצא מניו דלהי בדרכו לאזור האסון על מנת לסייע למצוא מיקום להקמת בית חולים שדה לנפגעים.

משלחת סיוע של מד"א צפויה להמריא הבוקר ישירות לקטמנדו. המשלחת תצא במטוס מיוחד של מד"א משדה התעופה שדה דב בתל-אביב. במשלחת יצאו רופאים ופרמדיקים שיישאו ציוד רפואי, תרופות, שמיכות, שקי שינה ומזון לתינוקות.

נוסף על כך, בצהריים תצא משלחת משותפת של זק"א, איחוד הצלה ועמותת "פירסט" (היחידה הישראלית להחשת פעולות הצלה) לאזור האסון בנפאל. המשלחת תעסוק בהקמת מרפאות קהילתיות בשטח, טיפול בגופות וחילוץ לכודים.

חברת גוגל מסרה הלילה כי אחד ממנהליה בקליפורניה, דן פרדינבורג, נמנה עם קורבנות רעש האדמה בנפאל. פרדינבורג היה בין 18 המטפסים על הר האוורסט שנהרגו במפולת השלגים שאירעה בעקבות הרעידה החזקה. בהודעה רשמית שפרסמה גוגל נכתב כי יחד עמו היו עוד שלושה מעובדי החברה, אך הם לא נפגעו. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מזג האוויר באזור הר האוורסט התבהר מעט וכמה מסוקים הצליחו לנחות על ההר כדי לחלץ חלק המטיילים שנפצעו.

על-פי משרד החוץ, מספר הישראלים השוהים בנפאל באזור קטמנדו שטרם נוצר עמם קשר הוא 250. עם זאת, נוצר קשר עם ישראלים רבים, ובהם קבוצה גדולה של מטיילים שנתקעה בטרק לאורך נהר הלנגטנג עקב מפולת שלגים, וצבא נפאל החל בפינויים בעזרת מסוק. אמש מסר משרד החוץ כי לא ידוע על נפגעים ישראלים מרעש האדמה.

חדר מצב, המחלקה לישראלים בחו"ל יחד והשגרירות הישראלית בנפאל החלו לפעול במתכונת חירום. משרד החוץ החל באיסוף פרטים על ישראלים השוהים בנפאל על מנת לתת את הסיוע המירבי. עם זאת, תנאי השטח הקשים ומוכנותם של שירותי החירום הנפאליים מעלים חשש בנוגע לטיפול המהיר בנפגעים, ומעכבים את הערכת מניינם.

נכון להבוקר, כ-150 ישראלים שוהים בחצר שגרירות ישראל ועוד כמאה נמצאים בבית חב"ד. במשרד החוץ פועלים לסייע לאלה המעוניינים בכך לחזור לישראל. "אנחנו משתדלים לספק פה לכולם ציוד חם, שקי שינה ושמיכות ללילה", אמרה שליחת חב"ד לאזור, חני ליפשיץ. "אנחנו מבקשים מכל הישראלים הנמצאים בנפאל שלא לשהות במבנים סגורים בשל הסכנה שברעידות המשנה שיש כל הזמן באזור. אנחנו מזמינים את כולם להצטרף לישראלים הנמצאים בבית חב"ד. נמשיך לספק אוכל חם וציוד למטיילים".

מוקד הרעש היה כ-80 קילומטרים מצפון-מערב לעיר, באזור פוקארה, ובעומק של כשני קילומטרים בלבד. רעידת האדמה הורגשה גם באזורים בצפון ואף במזרח הודו, אולם ככל הנראה גרמה שם נזק מועט בלבד. כמו כן, תושבים בלאהור שבפקיסטן, לא הרחק מהגבול ההודי, דיווחו על כך שהרגישו ברעידה גם כן.