שני שליש מנסיעות הרכבת במארס: לתוך תל אביב ואליה

פעילות רכבת ישראל שברה במארס שיא והגיעה ל-4.65 מיליון נסיעות ■ בנתיב המהיר נרשמה החודש עלייה של 20% במספר המשתמשים, וכך גם בכביש 6

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

בשני המרכיבים של המדד המונים נסיעות בכלי תחבורה המוניים, נרשמו החודש קפיצות משמעותיות וביקושי שיא: אפליקציית Moovit המונה את הפניות למידע בנוגע לאוטובוסים עלתה החודש ב-30% יחסית לחודש שעבר, ופעילות רכבת ישראל שברה במארס שיא והגיעה ל-4.65 מיליון נסיעות. שני שליש מהנסיעות ברכבת נעשות מארבע תחנות בתל אביב: ההגנה, השלום, סבידור והאוניברסיטה. 28% מהנסיעות ברכבת (1,296,606) החודש יצאו מתוך תחנות אלו ו-38% מהנסיעות (1,786,463) נעשו אליהן.

נתונים אלה ישמחו את מי ששואפים לצמצם את גודש התנועה בתל אביב, בהנחה שלפחות חלק מנוסעי הרכבת חוסכים כניסת כלי רכב פרטיים. נתונים אלה משקפים גם עובדות שאינן קשורות לתחבורה ומספרות על המרכזיות הגוברת של תל אביב. אפשר גם שהם מספרים משהו לגבי תחנות הרכבת, שאינן מצליחות לתת מענה לצרכים של נוסעים המתגוררים ועובדים בערים אחרות. נוסעי רכבת בתל אביב יכולים להתחבר אליה בקלות באופניים ובמוניות - תחנות הרכבת ממוקמות במרחקים שאינם עולים על שלושה קילומטרים מכל נקודה בעיר (למעט שכונות עבר הירקון). בערים אחרות (גם קרובות לתל אביב: ראשון לציון, בת ים, חולון והרצליה), המגיעים לתחנות הרכבת תלויים יותר בחיבור לאוטובוסים, במרחקים ובזמנים שהופכים את הנסיעה ברכבת פחות אטרקטיבית.

בנתיב המהיר נרשמה החודש עלייה של 20% במספר המשתמשים, וכך גם בכביש 6. לעומתם, כמדי חודש נמשכת הירידה באיילון - נתיב התנועה המסיע עליו הכי הרבה נוסעים בישראל(שימו לב שכולם סוכמים את כל הנסיעות בחודש, ואילו לגבי איילון הנתון יומי). הירידה הזעירה באיילון מבטאת מגמה הנמשכת כבר יותר משנה וחצי בעקביות, מאז התחלנו לאסוף את נתוני המדד ביולי 2013, כשמספר הנסיעות היומי באיילון היה 750 אלף.

מדד התחבורה
 מדד התחבורה