בחירות בארה"ב: רפובליקנים מתמודדים על תרומות מאדלסון

פוליטיקאים רפובליקנים שמתמודדים, או שמצופים להתמודד, על מועמדותם מפלגתם לנשיאות ארה"ב, עלו בסוף השבוע לרגל ל"פרמייריז של אדלסון" בלאס-וגאס ■ "אובמה – נשיא מחורבן"

רפובליקנים חומדי הבית הלבן עלו גם השנה לרגל לכנס של "הקואליציה היהודית הרפובליקנית", גוף של תורמים יהודיים גדולים לפוליטיקאים רפובליקנים, בתקווה לחבב עצמם על התורמים, ובמיוחד על הגדול שבהם, שלדון אדלסון, איל בתי הקזינו ופטרון החינמון "ישראל היום", בהצהרות פרו-ישראליות לוהטות.

כמו ב-2012, בסבב הקודם של הבחירות לנשיאות, התכנסו כ-800 מחברי ה"הקואליציה" בסוף השבוע במלון הפאר "ונישן" בלאס-וגאס, חלק מרשת בתי-ההימורים של של חברת "סנדס", שבשליטת אדלסון, כדי להחליט מי מהמשחרים לפתחם ראוי למתת. הכנס הזה הוא בעצם מסננת דארווינית ראשונית לניפוי החלשים והכושלים, אלה שלא יצליחו לרפד את קופות הקמפיין שלהם; החוליה הלא רשמית הראשונה בשרשרת הפריימריז של הרפובליקנים, שנערכת זמן רב לפני תחילת הבחירות המקדימות הרשמיות הראשונות באייווה ובניו-המפשיר. יש המכנים את האירוע "הפריימריז" של אדלסון.

הפרס הגדול בתחרות הזו יהיה, כמובן, צ'קים רב-ספרתיים מאדלסון, שב-2012, הזרים למועמדים רפובליקנים, תחילה לניוט גינגריץ' ואחר-כך למיט רומני, וגם לאחרים, כ-100 מיליון דולר. ההשקעה הגדולה הזו ירדה לטמיון, כידוע, והפעם נחוש אדלסון להמר על הסוס הנכון.

וזו אינה משימה קלה. "יש לפנינו זירה מלאה בסוסים גזעיים", הודה נורם קולמן, פעיל רפובליקני יהודי ולשעבר סנטור ממדינת מיניסוטה, בראיון לערוץ החדשות הליברלי MSNBC. "אנשים רבים רוצים לראות את המספרים על לוח התוצאות ואז הם יבחרו בסוס שלהם".

בין הפוליטיקאים שבאו בסוף השבוע להרשים את התורמים בעמדותיהם הפרו-ישראליות וממילא בגינויים חריפים של הממשל הנוכחי בוושינגטון היו הסנטור טד קרוז, מתמודד מוצהר במירוץ לנשיאות; מושל טקסאס לשעבר, ריק פרי, שכנראה ירוץ; מושל אינדיאנה, מייק פנס, ומושל מישיגן, ריק סניידר, שנחשבים מועמדים אפשריים; הסנטור הרפובליקני מאוהאיו רוב פורטמן וגם הנשיא לשעבר, ג'ורג' וו. בוש, מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2012 וג'ון ביינר, יו"ר בית-הנבחרים. רובם דיברו בדלתים סגורות. מעטים נאמו במושב הפומבי היחיד של הכנס, בשבת. (אדלסון, אגב, לא טרח להגיע למושב הזה; הוא "העדיף לדגום את הפוליטיקאים בשיחות פרטיות", כלשון דיווח ב"וושינגטון פוסט").

לסנטור קרוז, איש "מסיבת התה", היה ברור מאוד מה הוא עושה בכנס: "מבחינת פוליטיקאים רפובליקנים, זה לא מסובך להגיע ל'וועידת הקואליציה היהודית רפובליקנית' ולומר 'אנו ניצבים תצידה של ישראל. אם אינך אידיוט מושלם. זה מה שאתה צריך לומר כשאתה מגיע לכאן... למי שאינו מבין זאת, אני ממליץ על טיפול רפואי".

כדי להדגיש את ההבדל בינו לבין אלה שרק מדברים, אמר קרוז שהרקורד שלו בסנט מדבר בעד עצמו: הוא יזם הצעת חוק למימון פרס של מיליוני דולר תמורת מידע על רוצחי שלושת הצעירים הישראלים בגדה אשתקד; הוא קרא להתפטרותו של שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בעקבות דיווחים שקרי הזהיר מפני אפשרות שישראל תיהפך למדינת אפרטהייד.

ובמענה לאלה שטוענים כי אסור לחזור על הניסיון העגום עם ברק אובמה, שנכנס לבית הלבן אחרי תקופת כהונה קצרה בסנט, אמר קרוז: "הנשיא אובמה אינו נשיא מחורבן בגלל היותו סנטור. הוא נשיא מחורבן מפני שהוא אידיאולוג רדיקלי וקנאי וברעיונות שהוא מאמין בהם טמונה סכנה עמוקה לארה"ב ולעולם כולו".

"למרבה הצער, מעולם לא נשקפה סכנה גדולה יותר לברית ולידידות בין ארה"ב לישראל מאשר עתה, בתקופת כהונתו של הממשל הנוכחי", אמר קרוז.

החרה החזיק אחריו ריק פרי: "הנשיא שלנו מתעלם מלקחי ההיסטוריה וחותר לחתום על הסכם עם איראן, מדינה שהיא יזמית הטרור הגדולה בעולם".

מייק פנס: "אני נוצרי, אני שמרני, אני רפובליקן, ואני תמך במדינה היהודית ישראל".

והסנטור פורטמן: "אני רואה עולם שהוא מסוכן יותר מכפי שהיה אי פעם אחרי 11 בספטמבר 2001... אני גם רואה נשיא שאינו מוכן להנהיג".

חגיגת האהבה לישראל בלאס-וגאס טרם הולידה אף זוכה. אדלסון רוצה להיות בטוח שהוא אינו מניח את המיליונים שלו על קרן הצבי. לא רק האידיאולוגיה הפרו-ישראלית חשובה, אלא גם סיכויי המועמד להיבחר.