איחוד הרשתות: סלקום וגולן טלקום מנסות לשכנע

טוענות כי ההסכם לאיחוד רשתות עונה על דרישות משרד התקשורת ואינו שונה מהותית מזה של פרטנר והוט מובייל ■ המתחרים ממתינים לראות האם ההסכם של גולן וסלקום יכלול הקלות יוצאות דופן לגולן, שלא ניתנו לפרטנר ולהוט מובייל

מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'
מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'

סלקום וגולן טלקום מנסות לשכנע את משרד התקשורת שההסכם לאיחוד רשתות שחתמו אינו שונה מהותית מההסכם של פרטנר והוט מובייל, וזאת על מנת למנוע בעיה משפטית שעשויה להתעורר במידה ושחקנים בשוק יגלו שההסכם מקל עם גולן טלקום. שתי החברות עמלות על מתן התשובה למשרד התקשורת בזמן הקרוב לאחר שהאחרון דחה את ההסכם לאיחוד רשתות שהגישו לו.

הטענה המרכזית של שתי החברות היא שההסכם עונה על מדיניות משרד התקשורת, שקובע בקווים כלליים, ששתי חברות שרוצות להקים רשת משותפת צריכות להיות שותפות שוות בהשקעות. אך מכיוון שגולן טלקום היא חברה חדשה יחסית בשוק, נגזרים שינויים נדרשים במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם סלקום לגבי רשת הדור השלישי.

עיקר הבעיה ככל הנראה מתמקדת בשאלת הבעלות והשירותים שתרכוש גולן מסלקום מרשת הדור השלישי שלה. הטענות של שתי החברות הן שהוט מובייל היא חברה יותר ותיקה (משום שהיא פועלת על בסיס חברת מירס) ויותר גדולה מגולן טלקום, ולכן ההסכם אינו יכול להיות דומה להסכם של פרטנר והוט מובייל, ששם סוגיית הבעלות המשותפת וההשקעות ברשת חדה וברורה יותר.

מכיוון שמשרד התקשורת מעניק רישיון לרשת המאוחדת, והמשרד נוהג לפרסם את הרישיונות שהוא מעניק לחברות התקשורת, ייתכן שתתעורר כאן בעיה משפטית במידה ויתברר שהרישיון של סלקום וגולן טלקום יהיה שונה מהותית מזה של פרטנר והוט מובייל.

על פי הערכות, גולן טלקום מעדיפה להמתין לכניסתו של שר חדש למשרד התקשורת ולהביא את אישור ההסכם בפניו. מבחינת גולן, שכבר פירקה את רוב אתרי הסלולר שלה בדור השלישי, דחיית ההסכם והעלאת דרישות נוספות להשקעות בדור השלישי עשויות ליצור לה בעיה קשה.

לשיטת גולן היא עומדת בדרישות המשרד ומשקיעה מאות מיליוני שקלים ברשת המשותפת, כך שאין בסיס לטענות נגדה. נזכיר, כי מתחרותיה של גולן טוענות נגדה שהחברה מוכרת חבילות סלולר במחיר כל כך זול מפני שהיא חיסלה את רוב אתרי הדור השלישי שלה ולכן אין לה את אותן העלויות שיש ליתר המתחרים.