פרשנות: עסקת טבע-מיילן - הכול בגלל הקופקסון

מיילן עשויה לנצל את הצורך הנואש של טבע עקב התחרות לקופקסון ולדרוש גם מחיר גבוה יותר וגם מרכיב מזומנים גבוה יותר ■ יתכן שזהו זמן טוב להיות קונה של חברת פארמה - אבל זה רק אומר שזה זמן עוד יותר טוב להיות מוכר של חברה כזו

 תרופת קופקסון / צלם: תמר מצפי
תרופת קופקסון / צלם: תמר מצפי

האם תרופה ממותגת יכולה להיות התמריץ לעסקה בין יצרניות של תרופות גנריות? ביום ג' שעבר הכריזה סוף-סוף טבע הישראלית, היצרנית הגנרית הגדולה בעולם במונחי הכנסות, על הצעת קנייה לא מתואמת ליריבה מיילן, היצרנית הגנרית מספר 4.

מחיר ההצעה, 82 דולר למניה, מעריך את מיילן ב-40 מיליארד דולר, נתון שעשוי לעלות, בהתחשב בכך שהצעות קנייה עוינות נדחות בדרך כלל. העסקה תוכל אמנם ליצור חברת תרופות גנריות שתהיה הדומיננטית בעולם, אך המניע של טבע יכול להיות דווקא התרופה הממותגת הייחודית שלה לטרשת נפוצה, קופקסון.

קופקסון אחראית להכנסות בסך 5.3 מיליארד דולר בשנה, כחמישית מסך המכירות של טבע, אבל מחצית מרווחיה (שולי הרווח הגולמי של קופקסון קרובים ל-90% מול פחות מ-50% לתרופות הגנריות של טבע). אבל לרוע מזלה של טבע, יצרנית גנרית אחרת, מומנטה, קיבלה זה עתה אישור רגולטורי לגרסה של קופקסון. בד בבד, מגזר הליבה הגנרי של טבע, כמחצית ממכירותיה, מאט מפני שאין הרבה תרופות שוברות קופות, כמו שהייתה ליפיטור, שמאבדות את הגנת הפטנט שלהן. תחזית סך המכירות של טבע ל-2015 היא לירידה קלה, למעט מתחת ל-20 מיליארד דולר.

טבע הצליחה לסחוט גידול ברווח ובתזרים המזומנים על ידי קיצוץ עלויות התקורה והשיווק שלה. עסקה עם מיילן יכולה להיראות כהרחבה של האסטרטגיה הזו. טבע מעריכה ששילוב שתי החברות יכול להניב חיסכון של 2 מיליארד דולר בעלויות ותשלומי מס (רווחי ה-ebitda של מיילן הם 2 מיליארד דולר). מיילן הגיבה בצינה לחיזורי טבע, ומצויה במקרה בעיצומו של ניסיון השתלטות משלה על היצרנית פריגו בעסקת 30 מיליארד דולר. מיילן עשויה לנצל את הצורך הנואש של טבע ולדרוש גם מחיר גבוה יותר וגם מרכיב מזומנים גבוה יותר. יתכן שזהו זמן טוב להיות קונה של חברת פארמה - אבל זה רק אומר שזה זמן עוד יותר טוב להיות מוכר של חברה כזו.