הצצה מסקרנת לחייהם של עובדי ההיי-טק בישראל

סקר מועדון היי-טק זון: 56% מההיי-טקיסטים הישראלים חוסכים לדירה ■ 35% מתכוונים להשקיע את כספם ■ 5% לא מוטרדים מההוצאות החודשיות

קריירה  / צלם: save as
קריירה / צלם: save as

כ-61% מעובדי ההיי-טק בישראל מחזיקים דירה בבעלותם - כך עולה מסקר אינטרנטי שערך מועדון היי-טק זון בקרב 800 מחברי המועדון שעובדים בחברות טכנולוגיה דוגמת אינטל, מלאנוקס, אאוטבריין, IBM, מטריקס ואחרות, על המצב הכלכלי וההעדפות הצרכניות שלהם.

בקרב מי שאינו מחזיק בדירה או כאלה שרוצים בעתיד לשדרג את זו הקיימת, נראה ש-56% מפקידים לחיסכון ארוך טווח עבור רכישת דירה. 44% חוסכים עבור חופשה, שדרוג הרכב או יעד קצר טווח אחר ו-40% חוסכים עבור השכלה לילדים. 35% נוספים טוענים כי הם מתכוונים להשתמש בחסכונות כדי להשקיע את הכסף ולייצר רווח נוסף.

רמת ההכנסות הממוצעת של עובדי ההיי-טק גבוהה לאין שעור מההכנסה הממוצעת במשק, מה שמאפשר להם רמת חיים גבוהה יותר. אבל נראה שאין קשר הדוק בין הכנסה קבועה לבין מעקב אחרי ההוצאות. על-פי הסקר, ל-65% מהעובדים יש הערכה גסה באשר להיקף ההוצאות החודשי שלהם, בעוד 30% עוקבים באדיקות ואילו 5% כלל לא מוטרדים מהעניין.

חופשה בחו"ל היא בהחלט יעד הוצאה שכיח עבור אנשי ההיי-טק בישראל - אחד מכל חמישה עובדים נופש בחו"ל פעמיים או יותר במהלך שנה ממוצעת, בעוד 66% נופשים פעם בשנה בממוצע. תוצאות הסקר מפתיעות ומצביעות על כך ש-16% כלל אינם נופשים בחו"ל. 44% טענו כי לחופשה הקרובה יטוסו עם בני המשפחה, בעוד שיעור דומה הצביע על כך שיטוסו עם בן או בת הזוג. 7% נוספים מתכננים לצרף לחופשה הבאה שלהם עם חברים רווקים, בעוד 1% יטוסו לבד.

בעוד רק 6% מוכנים לצאת לחופשה ללא חיבור לאינטרנט, אלה שנשארים מחוברים - מתקשים להתנתק מהעבודה כש-22% עונים למיילים בענייני עבודה. שיעור דומה מעדכן סטטוסים בפייסבוק והרוב (56%) גולש לאתרים חדשותיים בזמן השהייה בחו"ל.

ואם כבר אתרים חדשותיים, מהסקר עולה כי אתר ynet הוא אתר החדשות המועדף באופן ניכר על-פני כל שאר האתרים - 69% מעדיפים אותו על-פני המתחרה הגדול וואלה (4%). במקום השני נמצא אתר "גלובס" עם 9% מעובדי ההיי-טק שאוהבים לגלוש אליו, דה מרקר מסתפק בעם 4% וכך גם הארץ.

20% אוכלים במסעדות גורמה

מלבד חופשות וגלישה באתרי חדשות, הסקר גם בחן פעילויות ותחביבים אחרים בקרב עובדי ההיי-טק בישראל. כך, 40% יוצאים לבילוי פעמיים-שלוש בחודש, בעוד 36% יוצאים ארבע פעמים ויותר. הבילויים המועדפים על העובדים הוא מסעדה (51%), בית קפה (22%) או סרט (13%).

בעוד שמסעדה נחשבת לבילוי היא גם צורך המציאות. כדי שאפליקציות חדשות ייצאו לשוק וקודים ייכתבו בהצלחה על-ידי מתכנתים, נראה שהיי-טק בישראל צועד על קיבתו. ומה מעדיפים העובדים לאכול? 34% בחרו במסעדות שמגישות אוכל ביתי, בעוד 27% מעדיפים סושי ומוקפץ ממסעדות אסיאתיות, כש-20% יתפנקו במסעדות גורמה לארוחת הצהריים שלהם. רק 6% יסתפקו בפלאפל, שווארמה או משהו אחר בפיתה. במקביל, 82% מהעובדים מבשלים בבית לפחות פעם אחת בחודש. ומה הם אוהבים לשתות? 39% מעדיפים יין, 37% ילכו על בירה, 17% יתפנקו עם וויסקי טוב, 4% יסתפקו בוודקה ו-3% ילגמו ערק.

האוכל הוא מרכיב מרכזי בין גורמי ההנאה היומיומיים עבור העובדים, כש-16% טוענים כי זה הרגע הכי משמח עבורם במהלך היום. המרכיב העיקרי, עם זאת, הוא דווקא פידבק חיובי מהבוס, כפי שטענו 41% מהנסקרים. 18% טענו כי ההחתמה בסוף יום העבודה היא המשמחת ביותר, בעוד 4% ציינו את היום שבו נכנסת המשכורת.

אחרי האוכל, השתייה ורגעים משמחים אחרים, הרוב המכריע של עובדי ההיי-טק בישראל ישמחו לפנות קצת זמן לפעילות גופנית. בעוד 29% כלל לא בעניין, 22% אוהבים לרוץ, 20% הולכים לחדר כושר, 16% מעדיפים יוגה או פילאטיס, 7% רוכבים על אופניים ו-6% מתפנקים בכדורסל, כדורגל ומשחקי כדור אחרים.

מה עוד אפשר ללמוד על ההיי-טקיסט הממוצע? 25% חושבים ש"שובר שורות" היא סדרת הדרמה הטובה ביותר, 19% בחרו במשחקי הכס ו-11% הלכו על הסופרנוס. באשר לסדרת קומדיה, סיינפלד מובילה עם 38%, "חברים" עם 32% ומשפחת סימפסון עם 7%.

נועם בוסידן, מנכ"ל משותף בהייטק-זון אמר כי: "בשנים האחרונות אנו רואים מגמה ברורה של עלייה במודעות הפיננסית ובשינוי ההרגלים של חסכון לטווח רחוק וצרכנות חכמה בקרב ההיי-טקיסטים חברי המועדון".

אלגוריתם לדמותם של אנשי ההיי-טק
 אלגוריתם לדמותם של אנשי ההיי-טק