תאגיד הביוטק גילאד יקים בקרוב סניף שיווקי בישראל

המוצר המוביל של החברה הוא תרופה לצהבת נגיפית ■ המוצרים של גילאד, שנמכרו עד כה על ידי ניאופארם, מגלגלים בישראל עשרות מיליוני דולרים בשנה

ג'ון מרטין / צילום: רויטרס
ג'ון מרטין / צילום: רויטרס

חברת הביוטק גילאד נמצאת בתהליכים לקראת פתיחת סניף שיווקי בישראל. כך נודע ל"גלובס". גילאד תהיה ענקית הביוטק הראשונה "מהדור החדש" שפותחת בישראל סניף שיווקי. היום מוצרי החברה משווקים על ידי חברת ניאופארם, בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים.

מניאופארם נמסר כי המהלך נעשה בשיתוך פעולה וכי השותפות בין החברות צפויה להימשך גם אחרי הקמת הסניף הישראלי של גילאד.

גילאד עלתה בשנים האחרונות לכותרות בעיקר בזכות התרופה החדשנית שלה לטיפול בצהבת נגיפית מסוג C. הכותרות עסקו בעיקר בתועלת הגבוהה של התרופה ובהתאם לכך - בקפיצה המדהימה במנייתה של החברה לקראת השקת התרופה במהלך 2013. מתחילת 2013 ועד היום עלתה מניית החברה בכ-200%.

החברה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 154 מיליארד דולר, ומעסיקה כ-4,000 עובדים. את החברה מנהל ג'ון מרטין.

עם זאת, השוק עסק גם במחיר הגבוה שביקשה גילאד לגבות עבור השימוש בתרופה. 80-160 אלף דולר פר טיפול, שאמור לרפא את המחלה. המחיר הגבוה הוביל לדיון כולל בשאלה האם חברות הביטוח מסוגלות להגביל את חברות התרופות במחיר שהן מבקשות, כשמדובר בתרופה שאין לא תחליף אמיתי.

גילאד הוקמה ב-1987 בקליפורניה, ושמה הוא בעצם "גלעד", על שם תרופה שהוזכרה במקרא "Balm of Gilead", הבושם הגלעדי (המכונה במקרא גם "אפרסמון" אם כי אין בהכרח קשר לפרי האפרסמון של היום), וזכתה להתייחסות מאוחרת כתרופת פלא מרפאת כל.

מייסדה, מייקל ריאורדן, רופא ובעל תואר במנהע"ס מאוניבריסטת הארוורד, היה רק בן 29 כשהקים אותה. הוא מיקד את פעילותה בתרופות אנטי ויראליות, בין היתר משום שהוא עצמו לקה במחלה ויראלית.

לגילאד 14 מוצרים מאושרים לשיווק ועוד מוצרים רבים מבטיחים בצנרת הפיתוח. רוב המוצרים שלה הם עדיין בתחום האנטי ויראלי והצלחתה נבעה בעיקר ממוצרים לטיפול באיידס. בשנים האחרונות התפתחה גם לתחום מחלות הריאה ומחלות הלב.