כך משתמשים ימאים פיראטיים בפייסבוק כדי למצוא לקוחות

מבריחים פונים לפייסבוק כדי להציע למהגרים נואשים להעביר אותם לאירופה, דרך הים התיכון

רשת פייסבוק / צלם: בלומברג
רשת פייסבוק / צלם: בלומברג

מבריחים פונים לפייסבוק כדי להציע למהגרים נואשים להעביר אותם לאירופה, דרך הים התיכון. חיפוש קצר של הפייננשל טיימס חשף מספר עמודים בפייסבוק, בשפה הערבית, שהבטיחו מעבר לאירופה, רבים מהם דרך לוב, לאיטליה, אך אחרים הציעו גם מעבר מטורקיה ליוון. אין כל אזכור של המאות שמתו בים התיכון בימים אחרונים. תחת זאת, מבטיחים שם מסע אמין ונוח תוך שעות.

בקבוצה סגורה בפייסבוק, שבה נותנים טיפים למהגרים פוטנציאליים, אזרח סורי המתגורר בטורקיה, המזדהה בכינו אבו מואז, מפרסם שייט ליוון באמצעות סירה מתנפחת. לדבריו, המסע נמשך כשעה וחצי ועולה 950 דולר לאדם. כל מי שמעוניין, מוזמן לפנות אליו באמצעות מספרי הוואטסאפ או הווייבר באתר.

העיתון יצר עימו קשר, ואבו מואז אמר כי הוא מלח, אך בקושי יש לו עבודה בימים אלה. הסירה שבה הוא משתמש - סירת זודיאק עם רצפת פיירברגלאס - נמצאת בבעלותה של קבוצת טורקים וסורים, ויוצאת מחוף טורקיה, אי שם בין בודרום לאיזמיר. "מדובר בהברחה של אנשים, לא יותר ולא פחות", כך אמר, אך התעקש שבניגוד למבריחים אחרים - הוא מתלווה למהגרים על גבי הספינה כדי להבטיח שיגיעו ליעדם.

"אחרים פשוט מראים לנוסעים כיצד להפעיל את המנוע, אבל הם יכולים ללכת לאיבוד והדלק יכול להיגמר", הוא אומר, "אני לוקח רק 20 איש, אבל הסירה יכולה להכיל 25 איש". הוא הוסיף כי הוא אינו מקבל נשים עם ילדים, כי הם "מעכבים את כולם".

רבים אחרים אינם מקבלים ילדים. עמוד אחר בפייסבוק, בשם "הגירה מלוב לאיטליה" מציע מה שהוא מכנה בשם "שירות נוח ואמין לכל הנוסעים". פוסטים מורים לנוסעים פוטנציאלים להופיע בנמל זווארה - משם הגיעו רבות מהסירות שהיו עמוסות יתר על המידה - ביום נתון. המחירים הם 1,000 דולר לאדם, 500 דולר לילדים מתחת לגיל 10; תינוקות קטנים - חינם.

מגיבים על הפוסט מבקשים פרטים לגבי מועדי היציאה וההגעה. אחד מהם שואל בגלוי: "האם הסירה הקודמת הגיעה ליעד?". התשובה: "היא הגיעה, השבח לאל".

מפייסבוק נמסר כי החברה מסירה תוכן הקשור להברחות - אך רק כאשר היא מקבלת דיווח על כך. "העלאת תוכן שמתאם הברחה של אנשים ותוכן מסוג זה הוא דבר נוגד את הסטנדרטים של קהילת פייסבוק, ותוכן כזה יוסר כאשר נקבל דיווח על כך", כך נמסר מהחברה.