חלית? נפצעת? שילמת? לשלם על בריאות ע"י פיתוח ישראלי

הפיתוח של Simplee מאפשר לצרכנים יכולים לראות בכל רגע את רשימת החובות הרפואיים שלהם מחולקת למה שהמבטח משלם ומה שעליהם לשלם בעצמם ■ הרשימה מאפשרת להם תשלום מהיר של חלקם וכן לדרוש, בקלות, החזר מחברת הביטוח

תרופה דולרים / צלם: thinkstock
תרופה דולרים / צלם: thinkstock

הרקע: תומר שובל ורוברטו רבינוביץ' היו מחלוצי חברת הסחר האלקטרוני שופינג.קום, שנרכשה על ידי איביי. אחרי האקזיט המריא שובל, שהתגורר אז בארה"ב, לחופשה במקסיקו, שבמהלכה נזקקו כמה מבני משפחתו לשירות רפואי. את הסחרחורת האמיתית חטפו כשחזרו לארה"ב. "במשך שלושה חודשים ישבנו עם ערמה של של חשבונות רפואיים והסדרים עם חברות הביטוח. לקח לנו זמן להבין את החשבונות הללו. לא זכרנו מה שילמנו ומה לא, לא היינו בטוחים על מה הביטוח משלם ועל מה אנחנו משלמים. ואז הבנתי - יש פה בעיה שניתן לפתור בכלים שאני ורוברטו מכירים". לשניים הצטרף יזם שלישי - תום צרפתי.

השוק: "הרעיון הגיע בתזמון מושלם", אומר שובל, "הנושא של תשלומים רפואיים בארה"ב הוא מבולגן, אבל בשנים האחרונות נעשה ניסיון אמיתי לתקן זאת, כחלק מהמהלך של מעבר לרפואה שבמרכזה הצרכן. עד היום התשלום עבור ביטוח בריאות היה בעיקר דרך המעסיק ולצרכני הבריאות היה פחות אכפת עבור מה ואיך הם משלמים. אולם, שינויים במערכת הבריאות האמריקנית, שכוללים בין היתר הכרה של חברות הביטוח בעלויות המאמירות של הבריאות בארה"ב וכניסה לתוקף של חוקי בריאות חדשים ("אובמה-קר"), הובילו לשינוי שבמסגרתו התשלום השנתי הממוצע הוא כ-4,000 דולר".

שובל ורבינוביץ' הרגישו כי הטיפול בהתמודדות עם תשלומי ההשתתפות העצמית עבור בריאות מזכיר יותר שוק מוצרים מאשר תהליך של ביטוח, ולכן הם, שהגיעו מתחום המסחר המקוון, הינם האנשים המתאימים לעסוק בכך. בתי החולים, הרופאים הפרטיים וחברות הביטוח לא היו רגילים לעבודה של שיווק ושל גבייה מול הצרכן. "אמרנו להם: 'אם אתם רוצים להפוך את המקום הזה, הכואב עבור הצרכנים, ליתרון תחרותי, אתן חייבות לשתף פעולה עם אנשים כמונו שהם מומחים לתחום הזה. אחרת יהיו לכם חובות אבודים'. כל שנה נמחקים 60-70 מיליארד דולר שהצרכנים לא משלמים".

שובל מציין כי כ-90% מהתשלומים של צרכנים עבור שירותי בריאות, "מגיעים בדרכים של תקופת האבן: טלפון, צ'ק או העברה בנקאית".

המוצר: סימפלי (Simplee), שפעילות הפיתוח שלה היא בישראל והשיווק בארה"ב (השוק היחיד שבו היא פעילה כעת), מציעה זירה אלטקרונית לתשלום עבור שירותי בריאות. הצרכנים יכולים לראות בכל רגע את רשימת החובות הרפואיים שלהם מחולקת למה שהמבטח משלם ומה שעליהם לשלם בעצמם. הרשימה מאפשרת להם תשלום מהיר של חלקם וכן לדרוש, בקלות, החזר מחברת הביטוח.

המערכת מכירה את פרטי פוליסת הבריאות של כל צרכן ואת מדיניות הממשלה ולכן יכולה להתריע אם נעשתה טעות - למשל אם נשלח ללקוח חשבון עבור שירות שאמור להיות עבורו חינמי. התשלום הוא ישירות דרך האפליקציה, 24 שעות כמובן, ובאותה שיטה תמיד, לא משנה אם ההעברה היא לבית החולים של הצרכן, לרופא פרטי או למכון אבחון.

עבור כל דולר שעובר דרך המערכת, מקבלת סימפלי בערך אחוז. השירות חוסך לבתי החולים לא מעט כסף עבור הוצאת שוברי תשלום בנייר והעסקת טלפנים לגביית תשלום ושירותי גביית חובות.

היום עוברים דרך המערכת מיליון דולר ביום, כך שהכנסותיה השנתיות במידה וקצב זה יישמר למשך שנה, יכולות להגיע למספר מיליוני דולרים. שובל אינו מאשר את החישוב אך מציין: "עדיין לא הגענו לאיזון תזרימי, אך יש לנו הכנסות חוזרות ומספיק כסף שנכנס כדי להמשיך ולהשפיע". "המתחרים שלנו הן החברות שממחשבות את כל הפעילות בבתי החולים, ורוצות למחשב גם את הגביה". להם יש יתרון של אינטגרציה טבעית עם יתר הפעילות בבית החולים, אבל לדברי שובל: "הם רחוקים מלהיות מותאמים לעבודה מול צרכן".

שלב בפעילות: שובל מספר כי שיעור התשלומים הדיגיטליים עבור לקוחות המשתמשים במערכת גדל מ-10% ל-50%. עבור לקוחות מסוימים הגבייה עולה ב-5%-10%. שובל: "אנחנו שואלים בסוף כל טיפול 'האם היית ממליץ על בית החולים ועל שיטת הגביה' ואנשים ממליצים. בתי החולים עדיין בהלם מכך שתהליך גביה יכול להיות משהו שאוהבים אותו וממליצים עליו".

גיוסי הון: בספטמבר האחרון גייסה החברה 10 מיליון דולר מקרנות בינלאומיות, לרבות 83North (לשעבר Greylock IL) וכן ממשקיעים שהם בעצמם בתי חולים. מאז הקמתה גייסה החברה 18 מיליון דולר.

השלב הבא: "העתיד שלנו הוא בתחום הבריאות", אומר שובל, "היינו רוצים לפתח טכנולוגיה שתעזור לצרכן להעריך מראש את העלויות של הטיפול הרפואי ולהשוות טיפולים חלופיים בקלות".