היקף המשכנתאות באפריל מוערך ב-4.3 מיליארד שקל

גורם במערכת הבנקאית: "2015 עשויה להירשם כשנת שיא בענף - זה לוחץ המחירים כלפי מעלה, סביר שנראה השנה עלייה במחירים" ■ "התוכנית להעלאת המסים בשוק הנדל"ן עלולה להביא לריצה של משקיעים בטווח הקצר"

רוכשי דירות / צילום: רוני שיצר
רוכשי דירות / צילום: רוני שיצר

חודש אפריל מסתמן גם כן כחודש חזק בשוק המשכנתאות. לפי הערכות במערכת הבנקאית, במהלך החודש החולף נלקחו משכנתאות בהיקף של 4.2-4.4 מיליארד שקל. אמנם מדובר בהיקף נמוך יותר מאשר בחודשים הקודמים, ובהיקף נמוך מהממוצע ב-12 החודשים האחרונים שעמד על 4.5 מיליארד שקל, אולם ביחס לעובדה שחודש אפריל היה חודש חגים, מדובר בנתון גבוה. כך לדוגמה, בחודש אפריל אשתקד עמד היקף המשכנתאות על פחות מ-4 מיליארד שקל.

הנתונים הגבוהים יחסית של אפריל משקפים את המשך הגאות בתחום, שהגיעה לשיא בחודש מארס אז עמדו המשכנתאות על 5.6 מיליארד שקל. למגמה החזקה בחודשים האחרונים תרמה הגניזה של תוכנית מע"מ 0 לרוכשי דירה ראשונה, שירדה מהפרק בעקבות פירוק הממשלה, והביאה לכך שרוכשי דירות רבים שישבו על הגדר בציפייה ליישום התוכנית, הסתערו על השוק.

במערכת הבנקאית מעריכים כי המגמה הזו צפויה להימשך גם בחודשים הקרובים. "כמו שזה נראה עכשיו, שנת 2015 בהחלט עשויה להירשם כשנת שיא בענף", אומר גורם בכיר במערכת הבנקאית. "בשנה שעברה ראינו ירידה בהיקף העסקאות, אך לקראת סוף השנה המספרים האמירו. הנתונים הללו מחלחלים באיחור של כמה חודשים לשוק המשכנתאות, ואנחנו רואים אותם כעת", הוא מוסיף, "כמובן שהמצב הזה משפיע גם על המחירים ולוחץ אותם כלפי מעלה, וסביר שנראה השנה עלייה במחירים".

מה שעוד מביא לנתונים הגבוהים הוא המבצע למיחזור משכנתאות לזכאים מהמדינה, שהשיקו משרד בינוי ובנק ישראל לפני מספר חודשים, אשר מכניסים כספים חדשים לבנקים. יחד עם זאת, במערכת הבנקאית מציינים כי לא מדובר במספרים דרמטיים. נכון לחודש מארס מוחזרו כ-600 מיליון שקל מתוך שוק של 17 מיליארד שקל.

"אין היענות גדולה, על אף האטרקטיביות של המבצע. הציבור המתוחכם יותר כבר ביצע בעצמו כנראה את המיחזור, ורבים אחרים נותרו אדישים", אומר גורם באחד הבנקים.

במערכת הבנקאית מעריכים כי מה שעלול בחודשים הקרובים ללבות עוד יותר את שוק הנדל"ן והמשכנתאות הוא הפרסום לגבי תוכניותיו של משה כחלון, שצפוי להתמנות לתפקיד שר האוצר בתחום זה.

לפי הפרסומים השונים, כחלון מתכנן להקפיץ את המסים בתחום ובעיקר למשקיעי הנדל"ן.

"הפרסומים הללו עלולים להביא לריצה של משקיעים לשוק בטווח הקצר, במטרה להספיק ולרכוש דירה לפני המגבלות החדשות.

"המשקיעים יגררו את כולם לשוק, יכולה להיווצר היסטריה ולחץ נוסף של המחירים כלפי מעלה, מבלי שהפתרון הריאלי לפתחנו", אומר גורם בנקאי בכיר, "נגיעה בצד הביקוש לא מייצרת פתרון אמיתי, הפתרון נמצא בצד ההיצע. צריך להציג תוכנית אסטרטגית לטווח ארוך עם יעדים, להחזיר את האמון של הציבור בריבון, ואז כשיראו שדברים זזים, ואכן ועדות התכנון, לדוגמה, עובדות מהר יותר, וההיצע גדל, השוק יירגע. טיפול בצד הביקוש המלווה בכותרות גדולות בתקשורת רק פוגע במצב".

היקף המשכנתאות
 היקף המשכנתאות