נעילה חיובית בבורסות אירופה; דויטשה בנק צנחה 5%

דויטשה בנק הודיע על צעדי התייעלות במטרה לחסוך כ-3.5 מיליארד אירו ■ בורסת שנגחאי ננעלה בעלייה של 3%

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, על רקע מה שנדמה כשינוי גישה בקרב היוונים בכל הנוגע למו"מ עם גוש האירו, וכל על רקע מספר אירועים מהותיים בסקטור הבנקאות.

יוון מחדשת את המאמצים להגיע להסכם עם נושיה, לאחר שסקרים שפורסמו בסוף השבוע ביוון הראו כי מרבית האזרחים מעוניינים להגיע להסדר ולהפסיק להתעמת עם גוש האירו וקרן המטבע. "היוונים הבהירו כי הם מעוניינים להשאר בגוש האירו, בכל אופן", אומר אריצידיס האציס, פרופסור למשפטים וכלכלה באוניברסיטת אתונה. "הם הבינו שזה יצריך פשרות רציניות, גם במחיר של צנע".

בתוך כך, המשא ומתן נמשך וממשיך לעורר את החשש שמא יוון תפשוט רגל ותפרוש מגוש האירו. "אני לא מצפה שמנהיגי גוש האירו יסמכו על יוון אבל הם צריכים להיות פרגמטיים", כך אמר בסוף השבוע של החוץ היווני ניקוס קוסטיאס (Nikos Kotzias) לאחר שעוד סבב שיחות בין הצדדים נכשל. "האם הם רוצים לעזור לנו לייצר צמיחה ברת קיימא ולהחזיר חובות או שהם רוצים להעניש אותנו ולהראות לעולם מה עלול לקרות לממשלת שמאל שנבחרה בבחירות דמוקרטיות", הוא הוסיף.

מניית דויטשה בנק צנחה בכ-5% לאחר שהבנק הגרמני הודיע על רפורמות שבכוונתו לבצע במרכזן קיצוצים נרחבים בחטיבות הבנקאות התאגידית ובחטיבת ההשקעות, שנועדו לחסוך כ-3.5 מיליארד אירו.

גם מניית RBS ריכזה עניין לאחר שהבנק הבריטי ש-80% ממנו מוחזקים ע"י ממשלת בריטניה, הודיע עי מכר פורטפוליו אשראי השייך לצפון אמריקה ל-Mizuho וזאת במסגרת ההחלטה שלו להתמקד בפעילות פנים ארצית.

שנגחאי טיפסה 3%

יום המסחר באסיה (ב') ננעל במגמה מעורבת, כאשר בורסת שנגחאי סיימה בעלייה של כ-3%. זאת לאחר העליות בוול סטריט ביום שישי ובעוד החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי שעון החול רץ ואוזל במהירות ליוון. חלון הזמן שניתן בחודש פברואר עד לסוף חודש אפריל במטרה להגיע להבנות והסכמות קרוב להסתיים ללא כל פריצת דרך של ממש. יוון תידרש להסדר חוב עבור 240 מיליארדי האירו שהיא חבה. כמי שמחזיקה בתואר המפוקפק של "תפוח האדמה הלוהט של אירופה" יוון תידרש להוכיח כי הכנסות המדינה והוצאותיה לצד מימוש הנכסים והחזר החובות מתנהלים בהתאם להחלטות האיחוד, ה-ECB ושרי האיחוד.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "שוק המניות ממשיך להתנפח ע"י הזרמה של כסף זול בעיקר מאירופה, יפן ומדינות נוספות. המשך העליות בשווקי המניות צפוי להימשך לפחות עד אמצע הקיץ (אוגוסט), החודש בו ארה"ב צפויה לעלות ריבית בפעם הראשונה מאז 2006 ולטלטל את השווקים. מדד סנטימנט הלקוחות של סמארט קפיטל (הבוחן את סך הפוזיציות הפתוחות של לקוחות החברה על חוזי ה-S&P500) מצביע על המשך העליות".

מניית HSBC זינקה בחדות לאחר שהנהלת החברה הודיעה כי היא בוחנת מעבר של מטה ההנהלה מלונדון להונג קונג.

מניות חברות הכרייה רשמו עליות על רקע העלייה החדה במחיר עפרת הברזל. ריו טינטו עלתה בכ-3% ו-BHP הוסיפה כ-2%.