"אנחנו רחוקים ממצב של בועה, יש הזדמנויות בשווקים"

רן קבין: "אנחנו רואים בימים של ירידות הזדמנות לרכוש מניות, במיוחד כאלו שעוברות תיקון אגרסיבי"

רן קבין / צילום: תמר מצפי
רן קבין / צילום: תמר מצפי

רק לפני כשבוע, ירידות שערים חדות יחסית פקדו את הבורסות העיקריות בעולם. מדד הדקס איבד למעלה מ-4% תוך מספר ימים ומדד S&P500 איבד ביום שישי לפני שבוע קצת למעלה מאחוז. רואי השחורות שוב נכנסו לזמן קצר למרכז הבמה עם ההערכות פסימיות, אבל הירידות בינתיים התפוגגו. האם המגמה בשווקי המניות עדיין חיובית?

- האם המגמה החיובית צפויה להשתנות בקרוב?

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות מעריך כי ההיפך הוא הנכון: "הירידות שראינו נראות יותר כבעלות מאפיינים של תיקון נורמלי במסגרת מגמה כללית חיובית. תיקון של 5% עד 10% בשוק המניות , אם בכלל נגיע לשם, הוא הגיוני, במיוחד לאחר שמדדי המניות באירופה ביצעו מהלך עליות דרמטי מתחילת השנה. בארה"ב, אמנם שוק המניות דיי מגמגם מתחילת השנה, אבל גם שם תיקון קטן לאחר שנים של עליות כמעט בלתי פוסקות הוא דבר דיי סביר. בסה"כ, אנחנו רואים בימים של ירידות הזדמנות לרכוש מניות, במיוחד כאלו שעוברות תיקון אגרסיבי".

- מה בכל זאת גרם לגל הירידות בשבוע שעבר והאם המגמה נותרה חיובית?

גל הירידות האחרון נבע מכמה גורמים עיקריים: העליות החדות בשווקי המניות באירופה ובסין שיצרו רקע נוח למימוש רווחים, המשבר המתחדש עם יוון ששב לכותרות בימים האחרונים וכמובן, הדולר החזק, שפוגע בתוצאות הרבעון של החברות האמריקאיות. סה"כ הנתונים הכלכליים בארה"ב ממשיכים להעיד על שיפור הדרגתי בכלכלה. למעשה, עד לאחרונה, השיפור היה כל כך מעודד, עד שהמשקיעים חששו, שהריבית תועלה מוקדם מן הצפוי וזו גם הסיבה להתחזקות בשער הדולר. הדולר החזק, מכביד כעת על הרווחים של חלק גדול מן החברות האמריקאיות היצואניות וכתוצאה מכך, ירדו הציפיות מעונת הדוחות של הרבעון הראשון של 2015.

מנקודת המבט הזו, אפשר להבין שהכוח הראשי, שפועל על הכלכלה האמריקאית הוא חיובי. הכוח המשני או הכוח המקזז כאן הוא התחזקות הדולר, שממתנת את השיפור בכלכלה האמריקאית. תפקידו של הבנק המרכזי בארה"ב, יהיה בין היתר לאזן בין הצורך להעלות ריבית מסיבות חיוביות של התחזקות הכלכלה, לבין הצורך לשמור על שער דולר תחרותי מול המטבעות האחרים. אין כרגע סיבה להניח, שהבנק המרכזי בארה"ב לא יצליח לעמוד במשימה.

גם יתר ה"תירוצים" לירידות נראים די מתאימים למאפיינים של תיקון טכני. המשבר עם יוון איננו חדש, אבל מפעם לפעם הוא מספק תירוץ מצויין למימוש בשווקי המניות באירופה. המשקיעים ממתינים כבר זמן מה לתיקון אחרי עליות חדות מתחילת השנה ביבשת. במין תזמון מושלם שכזה, הודיעה רשות ניירות ערך בסין כי תאפשר למנהלי קרנות להשאיל מניות למכירה בשורט. גם כאן, לאחר ראלי גדול בשוק המניות הסיני.

- האם יש בועה בשוק המניות?

בארה"ב, מכפיל הרווח הצפוי לשנה הקרובה של חברות מדד S&P 500 עומד על כ- 17. זה אמנם יקר מן הממוצע הרב שנתי, אבל צריך לזכור, שהריבית כיום היא הנמוכה ביותר שהיתה איי פעם בעולם וכן, שהמשקיעים צופים המשך שיפור בכלכלה, מה שצפוי לגרום לירידה במכפיל הרווח בעתיד הלא רחוק. אין ספק, שיש היום פחות מציאות בהשוואה למצב לפני שנתיים.

להערכתנו, אנחנו רחוקים ממצב של בועה, אבל בהחלט צריך היום לעבוד יותר קשה כדי לאתר הזדמנויות איכותיות חדשות.

- היכן ההזדמנויות לאחר התיקון?

מבחינה סקטוריאלית, אנחנו סבורים שיש יותר הזדמנויות בסקטור הצריכה, הפיננסים והטכנולוגיה. סקטור הצריכה צפוי ליהנות מעליית שכר בהמשך השנה, סקטור הפיננסים צפוי ליהנות מעליית ריבית בטווח הבינוני וסקטור הטכנולוגיה, מתומחר בנוח יחסית לשיעור הצמיחה שצפוי בו. רק כדאי להעיר, שסקטור הטכנולוגיה מורכב מחברות שיכולות להתנהג מאד שונה אחת מהשניה.

מבחינת מניות ספציפיות, בסקטור הצריכה אנחנו אוהבים בין היתר את וול-מארט , טארגט , ו- TJX. בסקטור הבנקאות את ג'יי פי מורגן (סימול: JPM), ואת וולס פארגו (סימול: WFC) ובסקטור הטכנולוגיה את עליבאבא (סימול: BABA), מיקרוסופט (סימול: MSFT) ואת קוגניזנט (סימול: CTSH).

*** רן קבין הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ, אשר מנהלת תיקי השקעות ללקוחות ומשמשת כמנהל השקעות חיצוני בהוסטינג לקרן נאמנות. למועד זה, ניירות ו/או אסטרטגיות השקעה המוזכרות במאמר מוחזקת בחלק מהתיקים ובקרן. אין לראות באמור משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור ניירות ערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים ו/או מטבעות ו/או מדדים ו/או בכלל. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.