"עסקת טבע-מיילן הולכת להיות משחק 'צ'יקן' של ג'נטלמנים"

אנליסטים לבלומברג: "אופיו 'הדוגרי' של מנכ"ל טבע ארז ויגודמן יוכל לסייע לו לשכנע את בעלי המניות של מיילן לתמוך בעסקה" ■ אחרים טענו כי התהליך היה מגושם למדי ואינו משדר ביטחון - טבע שידרה מסרים סותרים לשוק וניפחה את מחיר מניית מיילן

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

"זה הולך להיות משחק צ'יקן של ג'נטלמנים", כך תיארו אנליסטים שדיברו עם בלומברג את עסקת טבע-מיילן שעומדת בימים אלה על הפרק. בבלומברג ניתחו את הצעת הרכש העוינת שהגישה טבע למיילן וטענו כי אופיו "הדוגרי" של מנכ"ל טבע ארז ויגודמן יוכל לסייע לו לשכנע את בעלי המניות של מיילן לתמוך בעסקה בהיקף 41 מיליארד דולר.

כפי שנכתב במאמר, ויגודמן נעזר ב"דוגריות" כדי לשכנע את דירקטוריון טבע להעניק לו את תפקיד המנכ"ל לפני קצת יותר משנה והצליח לגרום לחברי מועצת המנהלים להתעלם מחוסר ניסיונו בענף התרופות, בכך שהציג להם את האסטרטגיה שלו שהתבטאה בשתי הצלחות גדולות שלו להחזיר לצמיחה חברות שבהן כיהן כמנכ"ל - שטראוס ומכתשים אגן.

"ויגודמן הוא ישיר ואסרטיבי", אמר לבלומברג דן סוסקינד, סמנכ"ל הכספים לשעבר בטבע במשך 3 עשורים, שעבד עם ויגודמן 4 שנים במועצת המנהלים של החברה. "כשאתה מדבר איתו אתה יודע שמה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל", לדבריו.

בבלומברג מזכירים הצלחה קודמת של ויגודמן בשטראוס להרחיב את פעילות הקבוצה בברזיל באמצעות מיזוג עם סנטה קלרה ובכך ליצור את חברת הקפה השניה בגודלה בברזיל. "ויגודמן השתמש במשפטים קצרים, בלי לאבד קשר עין, והצליח להפריך כל טענה נגד העסקה שהעלו חברי הדירקטוריון דאז", נכתב במאמר שציטט את עופרה שטראוס. היא אמרה אז כי "לארז יש את היכולת לגרום לאנשים המעורבים להרגיש כי איתו הם יכולים לנצח".

לא כל האנליסטים שדיברו עם בלומברג התרשמו לטובה מהטקטיקה של טבע וויגודמן בהצעת הרכש למיילן . חלקם ציינו כי טבע שידרה לשוק מסרים סותרים על קיומה של עסקה פוטנציאלית על השולחן - מה שהביא לעלייה של 19% במניית מיילן בחודשיים שלפני הצעת הרכש ושהפך את ההצעה ליקרה הרבה יותר עבור טבע.

"התהליך היה מגושם למדי ואינו משדר ביטחון", אמר רוני גל מ-Sanford C. Bernstein & Co. "אם טבע היתה מגישה הצעה כשמניית מיילן נסחרה סביב 55 דולר למניה, אז העסקה היתה יכולה להיסגר סביב 80 דולר למניה. במקום זאת, טבע בחרה להגיש את הצעת הרכש רק אחרי שמיילן הציעה לרכוש את פריגו, וזה נראה כי זה נעשה מאוחר מדי", אמר.

בבלומברג מוסיפים, כי לפי מחיר מניית מיילן כיום בשוק (76.06 דולר), המשקיעים סקפטיים באשר לסיכויים של ויגודמן להתגבר על חוסר הרצון של מיילן לעסקה. "צריך שניים לטנגו", אמר דיויד מונו מ-Sphera Global Healthcare, בעלת מניות בטבע.

עכשיו השאלה היא כמה רחוק ויגודמן יהיה מוכן ללכת כדי להשלים את העסקה. לדברי אורי הרשקוביץ מקרן הגידור Nexthera Capital, "לא תהיה לויגודמן ברירה אלא לשפר את הצעת הרכש למיילן, אבל הוא גם לא יהסס לותר על העסקה אם המספרים לא יסתדרו לו. אני לא חושב שהוא 'יתלכלך' בעסקה הזו. הוא ייעזר בכריזמה שלו כדי לשכנע את בעלי המניות והדירקטוריון של מיילן שהעסקה היא טובה להם".