3 יזמיות ערביות מנצרת חולמות לכבוש את עולם ההיי-טק

מינרווה מאזאווי פיתחה אפליקציה שעוזרת לפתור מחלוקות בין בני זוג, אווה נג'ר הקימה אתר סאטירה הפונה לעולם הערבי, ורים חלף פיתחה אפליקציה לניהול פיננסי ■ כולן פעילות במאיץ הסטארט-אפים NaserahTech

מינרווה מאזאווי, רים חלף ואווה נג'ר / צילום: תמר מצפי
מינרווה מאזאווי, רים חלף ואווה נג'ר / צילום: תמר מצפי

הסטארט-אפ של היזמת מינרווה מאזאווי מבקש למצוא פתרון לבעיה מוכרת מאוד. מאזאווי, בת 29 מחיפה, פיתחה את האפליקציה Philia במטרה לצמצם את הבעיות בהן נתקלים זוגות, ולסייע להם לפתור את הקונפליקטים בזמן, עוד לפני שאלה התעוררו. "אני מומחית לענייני משפחה", מסבירה מאזאווי בראיון ל"גלובס", "סיימתי תואר שני בלימודי משפחה, ותואר ראשון בפסיכולוגיה. החשיפה לתחום הזוגיות גרמה לי לרצות להעלות את המודעות של החשיבות שלו. שקלתי לעשות תואר שני בפסיכולוגיה, אבל החלטתי שלא, כי יש לפנייה לפסיכולוג סטיגמה. זוגות הולכים לטיפול פסיכולוגי כמוצא אחרון, וזה בולט יותר במגזר הערבי, למרות שזה נכון גם באופן כללי בעולם".

השלב הבא בו בחרה מאזאווי היה להיעזר בטכנולוגיה. היא קיבלה עזרה מהאקסלרטור NaserahTech שפונה למגזר הערבי, אשר הושק בשנת 2014 בעיר נצרת. האפליקציה אותה היא מפתחת פונה לכל המגזרים ובעיקר לעולם כולו.

"ישבתי עם מנהלת עסקית וחשבתי איך לחשוף את התובנות שלי לעולם, והחלטתי על אפליקציה. חקרתי וראיתי ששיעור הגירושים באירופה גדול אפילו מזה שבארה"ב ועומד על 60%-73%. במדינות ערביות המספר נמוך יחסית בגלל השמרנות, אבל עדיין גיליתי שהוא נע בין 20% ל-40%.

"צברתי ידע וראיתי שיש כלים שאפשר להשתמש בהם לפני גילוי הקונפליקט, ובהם האפליקציה נעזרת. פעם בשבועיים הזוגות יקבלו תרגיל נחמד וקל לביצוע. לא רציתי משהו משימתי מדי. כל התרגילים מבוססים על אמצעים פסיכולוגיים, על אינטימיות חברתית ותקשורת".

מאזאווי לא הזניחה את הצד הטכנולוגי והתוכנית העסקית, והיא מייעדת את האפליקציה לאנדרואיד ואייפון, כשלאחר שבועיים של התנסות חינם, היא מעריכה שהעלות תעמוד על כ-4 דולר. "כבר היה לי רעיון, ואז שמעתי על האקסלרטור NaserahTech חמישה ימים לפני סגירת ההרשמה. נרשמתי, זומנתי לסדרת רעיונות זריזים והתקבלתי".

- באיזה שלב את נמצאת?

"כרגע אני מתמקדת בתוכן, בעיקר בלהוסיף תרגילים. יש לי מעל 10 זוגות נסיינים, ערבים, יהודים וגם תושבי חו"ל. אני מקווה לצאת לדרך עד סוף ספטמבר. אני מחפשת שיתופי פעולה עם פסיכולוגים ומאמנים".

- יש משקיעים?

"אני מחפשת. ערכתי כמה מפגשי פיצ', וכבר קיבלתי פידבקים".

- מה משמעות השם Philia?

"זה מיוונית, בה אין מילה אחת לאהבה, אלא ארבע. פיליה היא הרמה הגבוהה ביותר של אהבה בין שני בני אדם. זו רמה גבוהה מאוד של חברות והערכה שאינה תלויה בדבר".

"קשה לתרגם את זה"

יזמית נוספת שפעילה באקסלרטור היא אווה נג'ר, בת 35 מחיפה, שהקימה אתר סאטירה הפונה לעולם הערבי בשם "פאשר". "קשה לתרגם את זה", מנסה נג'ר להסביר את מה שבערבית נשמע יותר טוב, "זה משהו כמו להגיד 'היית מת'. הרעיון הוא לקחת בכל יום את החדשות וליצור תכנים סאטיריים".

- גם חדשות קשות?

"בעיקר. ראזי בעלי הוא קופירייטר סאטריקן, והוא אחראי על התוכן, בעוד אני כמעצבת ובונת אתרים אחראית על הקמת האתר. זה מיזם משותף של שנינו. אנחנו נעזר בתוכן שיווקי, והמבנה יזכיר במשהו אתרים כמו באזפיד. אין היום משהו דומה, אולי אתר אחד בירדן. תמיד יש מקום לעוד אתר איכותי שפתוח לכל העולם הערבי. האקסלרטור סייע לנו בעיקר בחידוד המטרה והיעדים האלה".

- איך זה לעבוד יחד עם בעלך?

"לא קל".

- אתם יכולים לעבוד עם האפליקציה של מינרווה.

"כן, ראזי באמת אמר את זה".

רים חלף, בת 36, גם היא מחיפה ("נולדתי בראמה"), פיתחה בסיוע NaserahTech, אפליקציה לניהול פיננסי. "הרעיון הוא לעזור ליחידים ומשפחות לתכנן במשותף תקציב. אני בשלבים מוקדמים, הצטרפתי רק בפברואר, עוד אין לי תוכנית עסקית מגובשת, אבל יש לי רקע פיננסי כיועצת השקעות בבנק לאומי, וכמנהלת שיווק חסכון לטווח רחוק בהראל, באזור הצפון".

- קהל היעד הוא המגזר הערבי?

"לאו דווקא. הרעיון הוא שהאפליקציה תהיה גלובלית".

- איך באה לידי ביטוי העובדה שהאקסלרטור ייעודי למגזר הערבי?

"הרי יש פחות יזמים ויזמיות במגזר הערבי. בשורה התחתונה, זה שהוא ממוקם בנצרת ולא במדינת תל אביב, נותן לנו הזדמנות גדולה. יש היום באקסלרטור 12 סטארט-אפים מתוכם שלושה של נשים. זה קצת נדיר גם במגזר היהודי, אבל אצלנו יותר. אני באופן אישי לא אוהבת לסווג על פי מגזר ומגדר. כל אחד צריך הזדמנות לבטא את היכולות שלו".

נציין, כי כחלק מהרצון לעודד פעילות ומודעות יזמית במגזר הערבי, סיטי ישראל, דרך סיטי פאונדיישן, הזרוע הפילנתרופית של סיטי, תרמה מאות אלפי דולרים לצורך הקמת שני אקסלרטורים ייעודיים ליזמים במגזר הערבי בישראל - האחד אקסלרטור ליזמים חברתיים בבאקה אל גרבייה והשני ליזמים טכנולוגיים בנצרת (Nazareth Accelerator). היזמים נהנים מתמיכה של מנטורינג, ליווי, וימי עיון של מעבדת החדשנות של סיטי דרך האקסלרטור שלה בתחום הפינטק בקריית עתידים.