קח את הכסף וברח: שוק הפרי פייד בסלולר - 650 מ' ש' בשנה

הוט מובייל הצטרפה לתחום הפרי פייד (תשלום מראש): "מה שמיוחד בשוק הזה הוא רמות הרווחיות הגבוהות"

השחיקה העקבית בהכנסות מאלצת את חברות הסלולר לחפש פתרונות יצירתיים. בשבוע שעבר השיקה הוט מובייל פעילות בתחום הפרי פייד - מדובר בתשלום מראש עבור כמות מוגבלת של שירותים. חברות הסלולר מציעות היום חבילות גלובליות שכוללות שיחות, הודעות וגלישה, מה שאמור היה לפגום באטרקטיביות של תחום הפרי פרייד, אבל עכשיו מסתבר כי השוק הזה לא נעלם, אלא להיפך - הוא חי ובועט.

בשיטת הפרי פייד, כאמור, הלקוח משלם מראש עבור כרטיס שמעניק לו כמות מסוימת של דקות שיחה, סמסים ולעיתים גם גלישה. הלקוחות האלה אינם מקבלים חשבונית בתום החודש, והם יכולים במשך 30 יום לדבר, לסמס ולגלוש - עד שהם מנצלים את כל המכסה או עד תום התקופה.

שימוש בכרטיסי פרי פייד מתאים למשל להורים שרוצים להגביל את הוצאות הסלולר של ילדיהם. לקוחות אחרים בוחרים באופציה הזו על מנת לא להזדהות ולא לחתום על חוזה. השירות הזה מתאים גם למי שאין לו חשבון בנק או כרטיס אשראי, ורשימת קהלי היעד כוללת גם עובדים זרים, תיירים ועוד.

שוק הפרי פייד מגלגל כ-650 מיליון שקל בשנה. מי שבוחר באופציה הזו משלם בדרך-כלל מחירים גבוהים בצורה משמעותית ביחס ללקוחות קבועים. בדומה לשוק השיחות הבינלאומיות, גם כאן הלקוחות המזדמנים משלמים מחיר גבוה - פי שניים ויותר - ביחס למחיר שהיו משלמים לקוחות קבועים.

העובדה שמדובר בלקוחות מזדמנים גורמת לחברות הסלולר להגדיר אותם כ"לא איכותיים". כאשר החברות סובלות מנטישה דרמטית, הן טוענות כי חלק מהנוטשים הם לקוחות פרי פייד, וכי הלקוחות הטובים מעדיפים להישאר. במקרים מסוימים החברות מפעילות, באופן מלאכותי וחד-פעמי, כרטיסי פרי פייד, על מנת לשפר את המאזן שלהן ולטעון כי הנטישה אצלן פחות משמעותית.

"זיהינו הזדמנות"

אסף עופר, המשנה למנכ"ל פלאפון, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "זיהינו הזדמנות בשוק הפרי פייד, שבו נוצר פער גדול בין מחיר חבילת האנלימטד (ללא הגבלה), שמחירה המקובל היה עד כה כ-120 שקל בחודש - לבין חבילת האנלימיטד בפוסט פייד (תשלום לאחר השימוש), שמחירה עומד על כ-40-60 שקל בחודש, ולכן החלטנו להשיק תוכנית מוזלת ב-59 שקל בלבד".

עופר הוסיף כי בעבר רוב המכשירים בשוק הזה היו שייכים לדור 2, אך בשנה וחצי האחרונות החברה נתקלת בביקוש גם בקרב בעלי מכשירים מהדור השלישי.

"ראינו שינוי מגמה אצל הלקוחות האלה", הוא מספר, "הם גולשים היום יותר מבעבר וזקוקים לחבילות גלישה גדולות, בדומה ללקוחות הפוסט פייד. לקוחות רבים שהם עובדים זרים, יוצרים קשר עם משפחותיהם וקרוביהם בחו"ל באמצעות הסקייפ או הוואטסאפ, וחבילת פרי פייד עם גלישה סלולרית בעלויות מוזלות תאפשר להם להמשיך ולהיות עימם בקשר".

במסגרת התוכנית פלאפון תציע שתי חבילות מרכזיות: שיחות וסמסים ללא הגבלה וכן 3 ג'יגה גלישה ב-59 שקל לחודש. תוכנית נוספת תכלול שיחות וסמסים ללא הגבלה וכן 6 ג'יגה גלישה ב-79 שקל לחודש.

שוק הפרי פייד בישראל נולד למעשה לפני כ-15 שנה. החברה הראשונה שהחלה לפעול בנישה הזו היא פלאפון, אולם מי שקידמה את התחום היא סלקום שהשיקה בעבר את הטוקמן.

מעניין לציין כי ישנן לא מעט מדינות באירופה, למשל איטליה, שבהן הפורמט של פרי פייד ממשיך להצליח. התחרות, הוזלת המחירים והמעבר לחבילות ללא הגבלה, צימצמו משמעותית את האטרקטיביות של השירות הזה. כיום הוא נפוץ בעיקר במדינות עולם שלישי כמו סין והודו, וגם במדינות שונות באפריקה שבהן לאזרחים רבים אין חשבון בנק או כרטיס אשראי, ולכן הם חייבים להיות מנויי פרי פייד.

בשיחה עם "גלובס" אומר בכיר בהוט מובייל כי בישראל המוצר נפוץ בעיקר אצל פועלים זרים, במגזר הערבי ואצל תושבי הרשות הפלסטינית. לדבריו, כמעט ואין הורים שמשתמשים במוצר הזה כדי להגביל את השימוש של ילדיהם בסלולר.

הוט מובייל מציעה היום גלישה בנפח 4 גיג'ה עבור 99 שקל, ובנוסף היא השיקה תוכנית שבה משלמים 49 אגורות עבור כל הודעה, דקת שיחה או מגה גלישה.

"להימנע מהורדת מחירים"

מה בעצם הוט מובייל ופלאפון מחפשות בשוק הזה, שדעך בשנים האחרונות? הבכיר בהוט מסביר: "זה בדיוק היופי של השוק הזה. אם מסתכלים 3 שנים אחורה, רואים שהשוק הזה ריכז יותר ממיליארד שקל בשנה, והיום הוא מרכז פחות.

"מה שמיוחד בשוק הזה הוא רמות הרווחיות הגבוהות שלו. בסופו של דבר, התימחור לדקה אצל רוב המתחרים הוא מאוד גבוה. זו נישה שעד היום הייתה רווחית מאוד בגלל כל מיני עיוותים היסטוריים, לרבות עמלת הפצה של 7 שקלים ששולמה למפיץ. בתחום הפרי פייד אין תחרות, והחברות מחביאות את הנתונים האלה בדוחות".

הבכיר הוסיף כי שתי השחקניות הגדולות בתחום הן סלקום ופרטנר, בעוד שפלאפון היא גורם לא משמעותי. הסיבה לכך היסטורית - רוב העובדים הזרים עושים שימוש במכשירים זולים יחסית, אשר תומכים רק בדור השני, טכנולוגיה שפלאפון לא עשתה בה שימוש.

אילן צחי, מנכ"ל הוט, מוסיף כי "כמו שעשינו בפוסט פייד - החלטנו שזה מקום שאפשר לעשות בו שינוי צרכני מאוד משמעותי. אנחנו מנסים להיכנס לכל המגזרים שניתן, וכמו שנכנסנו בשנה שעברה למגזר העסקי והחרדי - עכשיו אנחנו מנסים לנגוס גם בפרי פייד".

בתשובה לשאלה מה הוא מעריך שיקרה למחירים בעקבות השקת החבילות החדשות של הוט מובייל ושל פלאפון, אמר צחי: "אני מעריך שהם ינסו להימנע מהורדת מחירים ככל שניתן, בגלל הרווחיות הגבוהה של השוק הזה".