ללא רכישת מיילן - טבע תאבד הבכורה בשוק התרופות הגנריות

לפי תחזית טבע, ההכנסות הגנריות יגיעו ב-2015 עד 9.5 מיליארד ד', ואילו נוברטיס, באמצעות הזרוע הגנרית סנדוז, צופה הכנסות של כ-10 מיליארד ד'

הת'ר בראש, מנכ"לית מיילן, וארז ויגודמן, מנכ"ל טבע /  צילומים: איל יצהר ורויטרס
הת'ר בראש, מנכ"לית מיילן, וארז ויגודמן, מנכ"ל טבע / צילומים: איל יצהר ורויטרס

בשבוע שעבר הציעה טבע לרכוש את המתחרה מיילן בעסקת ענק של למעלה מ-40 מיליארד דולר - שנדחתה היום רשמית ע"י דירקטוריון מיילן. אם העסקה בכל זאת תצא לפועל, תהיה זאת הרכישה הגדולה ביותר של טבע, והיא מגיעה מהתחום המסורתי שלה, הגנריקה.

בשנים האחרונות טבע היא החברה הגנרית הגדולה ביותר בעולם. ואולם, לפי תחזיות ההכנסות שפרסמו החברות הגנריות לשנת 2015, אם עסקת מיילן לא תבוצע, טבע צפויה לאבד את הבכורה, כאשר הכנסות סנדוז - הזרוע הגנרית של חברת נוברטיס- יעקפו את של טבע.

למצגת שפרסמה טבע לאחר הצעת הרכש למיילן, מצורף גרף ההכנסות הצפויות ב-2015 של החברות הפעילות בתחום הגנרי. נוברטיס היא בעלת המכירות הצפויות הגבוהות ביותר השנה, 53 מיליארד דולר, והשילוב בין טבע ומיילן יניב הכנסות של כ-29 מיליארד דולר. אלא שהסכומים הללו כוללים מכירות שאינן בתחום הגנרי, וזה מסביר את המובילות הבולטת של נוברטיס, שהיא אחת מחברות התרופות הגדולות ביותר בעולם.

אך גם אם ניקח בחשבון רק את התחזית לתחום הגנרי, נוברטיס (באמצעות סנדוז) תעקוף השנה את טבע (ללא רכישת מיילן). ב-2014, הכנסות הגנריקה של טבע הסתכמו ב-9.8 מיליארד דולר, וההכנסות של סנדוז התקרבו ל-9.6 מיליארד דולר. בעוד שתחזית טבע היא לירידה בהכנסות הגנריקה ל-9.1-9.5 מיליארד דולר ב-2015, בסנדוז הצפי הוא לצמיחה חד-ספרתית בינונית. כלומר, בהנחה שסנדוז תצמח ב-5% היא תגיע למכירות של כ-10 מיליארד דולר, כחצי מיליארד דולר יותר מהרף העליון של תחזיות טבע. רכישת מיילן אמורה לבסס את מעמדה המוביל של טבע בשוק הגנרי.

ב-2014, ההכנסות המצרפיות של טבע ומיילן היו כ-28 מיליארד דולר. בהיקף כזה, טבע-מיילן הייתה נכנסת לרשימת עשר חברות התרופות הגדולות ביותר בעולם במונחי הכנסות, ולא רק בגנריקה.