נעילה שלילית באירופה; התמ"ג הבריטי לרבעון הראשון אכזב

ביפן דווח היום שהמכירות הקמעונאיות צנחו במרץ ב-9.7% לעומת מרץ 2014 ■ המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות קלות

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ג') תוך ירידות חדות במדדים, על רקע המשך פרסום דוחות כספיים של חברות מובילות, ולאחר פרסום התמ"ג הבריטי. בוול סטריט המסחר מתנהל בעליות קלות לאחר ירידות קלות אתמול בסיום המסחר.

בבריטניה פורסם היום נתון התמ"ג לרבעון הראשון. הכלכלה הבריטית צמחה בשיעור של 0.3% בלבד, לעומת התחזיות לצמיחה מהירה יותר בקצב של 0.5%. מדובר בקצב האיטי ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2012.

יניב חברון הכלכלן הראשי של אקסלנס, אומר בסקירתו השבועית כי "הציפיות בעולם עוד ישתנו. המשבר ביוון מוסט הצידה, מחירי הנפט בעולם חוזרים לעלות, נתוני המאקרו באירופה משתפרים ועונת הדוחות בארה"ב מגלה לפחות בינתיים שהפגיעה בשוק האמריקאי בעקבות התחזקות של הדולר והתרסקות מחירי הנפט, מתונה לפחות מכפי שהמשקיעים חששו. המשקיעים חששו שבעקבות קריסת מחירי הנפט והתחזקות הדולר, הרווחיות תרד בכ-6% בשני הרבעונים הקרובים אבל לאחר פרסום דוחות של 201 חברות, הרווחיות בינתיים מצביעה על גידול ברווחיות ואפילו חד יחסית (4%). לגבי סקטור האנרגיה אכן התקבלה ירידה משמעותית ברווחים (22.73%-, בהתאם לצפי) אך מלבד סקטור זה וסקטור החומרים שאר הסקטורים דיווחו דווקא על עלייה ברווחיות".

"אם בפד מאוד חששו מהפגיעה של התחזקות הדולר והקריסה בנפט בצמיחה, לפחות ע"פ התפתחות עונת הדוחות נראה שהחששות מעט מופרזים. אנחנו ממשיכים להעריך כי עליית תשואות באירופה תוכל לתת דחיפה משמעותית יותר להסתברות של העלאת ריבית בארה"ב כבר במחצית השנייה של שנת 2015", אומר חברון.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי הנתונים החיובים שמפרסמות חברות מובילות בארה"ב כענקית הטכנולוגיה חברת אפל ומובילת תעשיית הטבק פיליפ מוריס לצד חברות רבות נוספות הינם סמן להתאוששות בפעילות הכלכלית בסביבת ריבית אפסית. הריבית השלילית בחלק נרחב ממדינות אירופה והציפייה לסביבת ריבית שכזו עוד למשך תקופה ממשוכת מותירים פוטנציאל להיווצרות בועות פיננסיות ומחייבים משנה זהירות. "בימים הקרובים תופנה תשומת הלב בשווקים לישיבה הדו יומית של ועדת השווקים הפתוחים בארה"ב המתחילה היום ולקראת סוף השבוע לישיבת הבנק המרכזי ביפן. צעדי ההרחבה המוניטרית בהם נוקטים בסין ובאירופה לצד המשך מדיניות הבנק המרכזי ביפן הפועל לעידוד האינפלציה כל אלו מזמנים פוטנציאל להיווצרות בועות פיננסיות ומחייבים משנה זהירות".

יום המסחר בבורסות אסיה (ג') ננעל במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו ביפן.

ביפן דווח היום שהמכירות הקמעונאיות צנחו במרץ ב-9.7% לעומת מרץ 2014. זאת לעומת ירידה של 1.8% בחודש הקודם.

כאמור המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות, כאשר מדדי הנאסד"ק וה-S&P, שטיפסו בימים האחרונים לשיאים חדשים, איבדו מהעליות של תחילת המסחר. כל זאת לקראת המשך עונת הדוחות ושבוע עמוס בנתוני מאקרו חשובים, כולל החלטת הריבית של הפד.

אפל הציגה תוצאות לאחר סיום המסחר והיכתה את תחזיות האנליסטים. המניה עלתה ב-1.3% במסחר המאוחר. אפל דיווחה על רווח למניה של 2.33 דולר לעומת צפי ל-2.16 דולר. בסך הכל הסתכם הרווח הנקי ל-13.57 מיליארד דולר - גידול של 33%. גם בשורת ההכנסות החברה הפתיעה שוב, עם 58.01 מיליארד דולר לעומת הצפי להכנסות של 56.03 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 27%, וברבעון ה-9 ברציפות בו אפל עוקפת את תחזית ההכנסות של האנליסטים.

מניית פאנוק עלתה בחדות בטוקיו לאחר שהחברה הקפיצה את הדיבידנד שהיא משלמת ב-60%.

טוקיו אלקטרון צנחה בכ-14% לאחר שהרשויות בארה"ב הודיעו שהן מתנגדות למיזוג עם אפלייד מטריאלס.