קריסת ג'ולקס: הנאמן דורש להשיב עשרות מיליוני שקלים

טוען: "הגורמים אשר אמורים היו לשמש כ'שומרי הסף' להגנת החברה, גרמו ברשלנותם ובמחדליהם נזקים אשר הובילו לאובדן מלוא נכסיה ולקריסתה"

ירון ייני / צלם: איל יצהר
ירון ייני / צלם: איל יצהר

עו"ד גיא גיסין, הנאמן לקופת הסדר הנושים ובעלי המניות של חברת ג'ולקס, הגיש היום לביהמ"ש המחוזי בת"א בקשה למתן הוראות, שבמסגרתה נטען כי על רונן קריסטל, בעל השליטה בג'ולקס קודם לקריסתה, נותני שירותי ראיית חשבון וייעוץ משפטי, ודירקטורים בחברה, ובכללם ירון ייני, להשיב לקופת הסדר הנושים, יחד ולחוד, את מלוא הנזקים שנגרמו לחברה, בהיקף של כ-38.9 מיליון שקל נכון לשנת 2008.

בסביבת הנאמן אמרו היום, כי "מדובר בפרשה מדהימה, שבה בתוך שמונה שבועות הצליח רונן קריסטל לרוקן את החברה מכל נכסיה, כולל מזומן בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, כשכל שומרי הסף נמצאים בניגוד עניינים בלתי נסבל, עוצמים את עיניהם ונותנים לו לעשות כרצונו".

לטענת עורכי הדין ממשרדו של גיסין, "מעשים ומחדלים של ירון ייני, ישי שפיגל (מנכ"ל ג'ולקס דאז), רפי ויקל (סמנכ"ל הכספים דאז), דירקטורים, רואי החשבון (מליאון אורליצקי ושות'), יועצים משפטיים של החברה (עו"ד גיל לברון), אשר אמורים היו לשמש כ'שומרי הסף' להגנת האינטרסים של חברת ג'ולקס, גרמו ברשלנותם ובמחדליהם נזקים אשר הובילו לאובדן מלוא נכסי החברה ולקריסתה".

"במסגרת זו", ממשיך הנאמן וטוען, "לא רק שאפשרו לרונן קריסטל לקבל בהקצאה ובלא תמורה נאותה את השליטה בחברה, אלא שאף אפשרו לו לנהוג בחברה, בנכסיה ובאמצעיה הנזילים כבשלו, לשלוח יד אל קופתה, לרוקן אותה לחלוטין ולהוביל אותה לקריסתה המוחלטת. זאת ועוד, רשלנותם של שומרי הסף אפשרה לחברת אפסווינג, אשר עובר לאירועים נשוא בקשה זו, החזיקה בשליטה בחברה, ולירון ייני, בעל השליטה באפסווינג, אשר שימש כיו"ר הדירקטוריון של החברה, להכניס לכיסה סכומים המסתכמים במיליוני שקלים כתוצאה מן העסקה, כעמלות ייזום העסקה, הסכמי ייעוץ, כתבי אופציה ועוד".

על מה מדובר? ג'ולקס הייתה חברה ציבורית, שקודם לקריסתה הייתה שלד בורסאי עם 8.3 מיליון שקל בקופתה. ב-2007 דובר על הקצאת מניות השליטה בחברה לקריסטל, שהיה אמור להכניס לתוכה נכסים שבבעלותו - מניות בהיפודרום בגלבוע, מלון פלאזה בנהריה ועוד.

"ב-30.4.2008 התיימרה החברה להשלים עסקה להקצאת מניות שליטה לקריסטל, כנגד הכנסת מזומן בהיקף 8.6 מיליון שקל ונכסים נוספים בשווי שלא יפחת מ-22 מיליון שקל... עסקת ההקצאה, כמו גם ענייני החברה בשבועות שלאחר השלמתה, נוהלו, אושרו ופוקחו ברשלנות רבתי תוך הפרת חובותיהם הבסיסיים של כל המעורבים בעניין.

"בכך התאפשר לקריסטל לא רק שלא לעמוד בהתחייבויותיו להכנסת נכסים, אלא גם לשלוח ידיו לקופת החברה ונכסיה, כך שכל יתרת המזומנים של החברה, לרבות הסכומים שהוזרמו על-ידו כאמור, אבדו ו/או ניטלו שלא כדין והחברה הגיעה בתוך שבועות ספורים לקריסה מוחלטת ונותרה ככלי ריק", כדברי גיסין, שמונה לתפקידו כנאמן עבור החברה בינואר 2009.

"ב-1.7.2008, שבועות בלבד לאחר השלמת עסקת ההקצאה, ולאחר שחלק מהמשיבים כבר ידעו משך מספר שבועות על מעשי הגזל ואי-עמידת קריסטל בהתחייבויותיו, פרסמה החברה לראשונה לציבור דיווח על אי סדרים ומשיכות בלתי מאושרות במיליוני שקלים".

רשות ני"ע פתחה בחקירה בנושא זה שבסופה הוגשו כתבי אישום כנגד קריסטל, שפיגל וויקל. ההליך נגד השניים הראשונים עודו נמשך, ועם ויקל הושג הסדר טיעון. לעומת זאת, בתום החקירה הרשות לא האשימה משיבים אחרים פרט לשלושה הללו.

בכתב הבקשה צוין בין היתר ש"מסקנות חקירת נסיבות קריסת החברה מעידות על ניהול כושל ורשלני" וכי "עיון מדוקדק במתווה העסקה עם קריסטל, מראה כי האדישות וחוסר האכפתיות שהפגינו ייני ואפסווינג לגורל החברה עצמה ונכסיה, לא היו חלק מהתנהלותם בכל הקשור לשמירת זכויות ויצירת אינטרסים מהותיים לטובת בעלת השליטה עצמה, בעת תכנון ייזום וקידום עסקת ההקצאה לקריסטל".

עיקר טענות הנאמן

■ כל שומרי הסף נמצאו בניגוד עניינים בלתי נסבל, עצמו את עיניהם ונתנו לרונן קריסטל לעשות כרצונו

■ מעשים ומחדלים של מנהלים, דירקטורים, רואי החשבון ויועצים משפטיים של החברה גרמו נזקים שהובילו לאובדן מלוא נכסי החברה ולקריסתה

■ רשלנות שומרי הסף אפשרה לחברת אפסווינג ולירון ייני להכניס לכיסם סכומים המסתכמים במיליוני שקלים כתוצאה מן העסקה, כעמלות ייזום, ייעוץ ועוד

■ רשות ני"ע ביצעה חקירה בנושא, ובסופה הוגשו כתבי אישום כנגד קריסטל, שפיגל וויקל