מתייעלים: הבנקים סגרו 30 סניפים מתחילת שנת 2014

עיקר הקיצוץ - בבנק הפועלים, בלאומי ובדיסקונט ■ מגמת ההתכווצות צפויה להימשך ■ מזרחי טפחות - היחיד בין הבנקים הגדולים שצומח בכמות הסניפים

סניף בנק לאומי בת"א שנסגר לאחרונה / צילום: שלומי יוסף
סניף בנק לאומי בת"א שנסגר לאחרונה / צילום: שלומי יוסף

הבנקים ממשיכים לצמצם את פריסת הסניפים שלהם. מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת שנת 2014 נסגרו 30 סניפים ברחבי הארץ, מחציתם בגוש דן.

במקביל, כמה מהבנקים גם פתחו סניפים - בעיקר במגזר הערבי - כך שבשורה התחתונה קטנה כמות הסניפים ב-21 בתוך שנה ורבע (הנתונים נכונים לתחילת אפריל). כיום ישנם 1,092 סניפי בנקים בישראל - לעומת 1,113 בסוף שנת 2013.

הבנקים שאחראים לעיקר הקיצוץ בסניפים הם הפועלים, לאומי ודיסקונט. שלושת הבנקים האלה עדיין לא אמרו את המילה האחרונה בעניין, וצפויים להמשיך ולמזג סניפים. בעבר הבנקים ראו בפריסה הסניפית כלי חשוב לצמיחה בנתח השוק, ופתחו מדי שנה עוד-ועוד סניפים. בשנים האחרונות השתנתה התפיסה הזו, והבנקים עברו למגמת התכווצות, פועל יוצא של תוכניות התייעלות שהם מובילים והשינוי בטעמי הציבור, שמצמצם את הגעתו לסניפים ועובד יותר בערוצים הטכנולוגיים.

הבנקים - ובייחוד הפועלים ולאומי - משקיעים רבות בתחום הטכנולוגי, ואף מתכננים לפתוח בנק אינטרנטי. תמונת הראי של המגמה הזו היא הצמצום בסניפים, ולפי הערכות פתיחת בנק אינטרנטי רק תאיץ את המגמה. נציין כי גם במקרים שבהם פותח הבנק סניפים חדשים, הרי שמדובר בסניפים זולים יותר לתחזוקה לעומת הסניפים הוותיקים שנסגרים, הואיל ומדובר בסניפים קטנים יותר ועם פחות כוח אדם ממה שנהוג היה בעבר. סגירת הסניפים חוסכת שורה הוצאות, בהן נדל"ן, ארנונה וכוח האדם. לפי הערכות, סגירה של כל סניף חוסכת לבנק לפחות כמה מיליוני שקלים בשנה.

בנק הפועלים מיזג 11 סניפים אשתקד, אחרי שמיזג 13 סניפים בשנת 2013. השנה מתכנן הבנק להוציא לפועל עוד מיזוג של סניפים, כשלפי הערכות בתוכנית למזג מספר דומה של סניפים כמו ב-2014, קרי כ-10 סניפים. אם יעמוד הבנק בתוכניותיו, הרי שבתוך 3 שנים ישלים מנכ"ל הבנק ציון קינן מיזוג של יותר מ-30 סניפים. בד בבד עם המיזוגים הללו, פותח בנק הפועלים סניפים חדשים - בעיקר במגזר הערבי, שם גם מזרחי טפחות החליט לצמוח ולפתוח סניפים. בשורה התחתונה, בנק הפועלים הוא עדיין הבנק עם הפריסה הסניפית הגדולה ביותר - 254 סניפים.

בנק לאומי נמצא אף הוא במגמה לצמצום הסניפים, אם כי היא מעט מתונה יותר מזו של הפועלים. לאומי סגר אשתקד 8 סניפים, והשנה מתכננת המנכ"לית רקפת רוסק עמינח לסגור עוד 8. נכון לחודש אפריל, ללאומי 230 סניפים. הבנק מציין בדוחות הכספיים השנתיים שלו כי צמצם את שטחיו בכ-5,000 מ"ר, מתוכם 2,000 היו בבעלותו ונמכרו. נכון לסוף 2014, שטחי הבנק עומדים על 348 אלף מ"ר בבעלות ובשכירות. התייעלות נוספת בתחום הנדל"ן אמורה לנבוע מבכך שהבנק מתכנן להעביר כמה יחידות - בהן הפעילות של חברת הנאמנות - מת"א לאזור אחר בגוש דן, שבו עלויות השכירות והארנונה נמוכות יותר.

גם בדיסקונט מוציאים לפועל מגמה לצמצום סניפים. במסגרת התוכנית האסטרטגית שפרסם הבנק באוגוסט אשתקד, בדיסקונט הודיעו כי יסגרו 10 סניפים, ובהם סניפי הקונספט דיסקונט בדרך שלך. ב-2014 נסגרו כבר 6 סניפים, ומתחילת השנה הושלמה התוכנית. לפי הערכות, הבנק צפוי למזג סניפים נוספים.

דיסקונט הוא הבנק בעל יחס היעילות החלש ביותר במערכת הבנקאית. לבנק כמות סניפים גדולה למדי, שמסבירה, לפחות באופן חלקי, את היעילות הנמוכה: לדיסקונט 210 סניפים (כולל סניפי מרכנתיל שבבעלותו) - רק 9% פחות מלאומי, וזאת על אף שנתח השוק של לאומי גבוה משמעותית משל דיסקונט. על כן סביר להניח שמנכ"לית דיסקונט לילך אשר טופילסקי - שנחושה לשפר את היעילות של הבנק - לא תסתפק ב-10 סניפים שכבר סגרה, ותמשיך במיזוגים.

עוד נציין כי דיסקונט גם מוביל מהלך של צמצום שטחי הנדל"ן של הבנק. שטחי הנדל"ן קטנו אשתקד ב-6,000 מ"ר בקירוב, וגם התמהיל השתנה - הבנק עובר יותר לשכירת שטחים על חשבון מכירת שטחים שבבעלותו. בדוח הכספי של הבנק צוין כי ברבעון הרביעי אשתקד הושקה תוכנית לצמצום שטחי הנדל"ן שיימשך שנה. נכון לפברואר הושלמו 12 מיזמים בתחום זה, שיביאו לחיסכון שנתי של 9 מיליון שקל. עד סוף השנה צפויים עוד 20 מיזמים שכאלה.

הבנק היחיד מבין חמשת הבנקים הגדולים שצומח בכמות הסניפים הוא מזרחי טפחות. מתחילת שנת 2014 ועד אפריל השנה, מספר סניפי הבנק גדל ב-5 - ל-165. נתון זה כולל גם את בנק יהב שבשליטת מזרחי טפחות. כאמור, חלק הארי מהצמיחה של הבנק הינו במגזר הערבי, שסומן כיעד אסטרטגי. למזרחי טפחות אסטרטגיה שונה מהבנקים הגדולים; בה בעת שבנק הפועלים ובנק לאומי הולכים על התחום הדיגיטלי, ומשקיעים כספים רבים בפיתוחים טכנולוגיים שאמורים להוות תחליף לשירותים של הסניף, במזרחי טפחות מאמינים יותר בשירות האנושי. בכך הבנק מנסה לבדל עצמו מהבנקים הגדולים, ולכן מפתח דווקא את הפעילות בסניפים.

כמו כן, מזרחי טפחות הוא הבנק היעיל ביותר במערכת, ויש לו את כמות הסניפים הקטנה ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים, על אף שהוא הבנק השלישי בגודלו. אשר על כן, הבנק יכול להרשות לעצמו דווקא לגדול ולהתרחב בפריסה הסניפית. עם זאת, הבנק שבניהולו של אלדד פרשר ציין בדוחותיו האחרונים כי בד בבד עם פתיחת הסניפים הוא גם מיזג כמה סניפים, בעיקר כאלו שהיו קרובים זה לזה.

הקטנים דווקא מתרחבים

מי ששומרת על יציבות בתחום הסניפים היא קבוצת הבינלאומי, המחזיקה ב-5 בנקים. הבנק בניהולה של סמדר ברבר צדיק אמנם ציין בדוחותיו האחרונים שהוא בוחן את התאמת הפריסה הסניפית לסביבה העסקית ולשינויים באזורים הגאוגרפיים השונים, ועדיין - בשורה התחתונה מאז תחילת 2014 ירד הבנק בסניף אחד בלבד - ל-172 סניפים. באשר לבנקים הקטנים אגוד וירושלים, הרי שאצלם נרשמת עלייה במספר הסניפים, וזאת על רקע הפריסה הנמוכה שלהם יחסית. אגוד צמח בעוד סניף בשנה ורבע שחלפה - ל-37 סניפים, ואילו בנק ירושלים גדל ב-3 סניפים - ל-24, קרי צמיחה של יותר מ-10% תוך שנה ורבע.

מפת הסניפים בחמשת הבנקים הגדולים
 מפת הסניפים בחמשת הבנקים הגדולים