מניות האנרגיה קמות לתחיה - זה מה שאתם צריכים לדעת

אחרי הירידה הגדולה שחוו בשנה האחרונה מניות האנרגיה, הן מתעוררות מחדש, בעיקר על רקע התאוששות מחירי הנפט ■ מהם תת-המגזרים הצפויים ליהנות מכך במיוחד

חברת האנרגיה של SHELL  / צילום :רויטרס
חברת האנרגיה של SHELL / צילום :רויטרס

מהו המגזר החזק ביותר בשוק המניות האמריקאי בחודש האחרון? התשובה עשויה להפתיע לא מעט משקיעים: מניות האנרגיה. אחרי ביצועי חסר משמעותיים בשנה האחרונה - כתוצאה מירידה חדה במחירי הנפט, מחשש ליציבות של מדינות עם פעילות נפט גדולה ושל חברות בתחום האנרגיה, ובשל דאגה ליציבות תעשיית הנפט מפצלי שמן בארה"ב - האם הגיע הרגע לחזור למניות המגזר?

מסוף חודש מארס עלה מגזר האנרגיה בארה"ב ביותר מ-7%, לעומת עלייה של 1.4% במדד S&P 500 . נכון לעכשיו נראה, כי גורמים רבים תומכים בהמשך העליות, והתאוששות מחירי הנפט היא המרכזית שבהם. מאז הגיעו המחירים לשפל של כ-44 דולר לחבית נפט, באמצע מארס, הם עלו ביותר מ-30%, ל-57 דולר.

עליית מחירי הנפט נתמכת בנתונים על הירידה במלאי הנפט בארה"ב בשיעור גבוה מהצפוי, לרמה הנמוכה ביותר זה כשנה (המלאים עדיין ברמות שיא של 80 שנה) ועל ירידה בקצב הפקת הנפט בארה"ב. אגב, הירידה בקצב ההפקה אופיינית לעונה זו של השנה, קצת אחרי החורף ורגע לפני עונת הטיולים של הקיץ שתתחיל בסוף מאי. כמו תמיד, גם חששות גיאופוליטיים משחקים תפקיד בעליית המחירים - הפעם זו המתקפה שמובילות מדינות ערב נגד תימן, שעשויה לפגוע בזרימת הנפט לשווקים הבינלאומיים.

כשמרכזים את התחזיות של האנליסטים והחברות בתחום, עולה, כי רבים מצפים שהמחירים ינועו בתקופה הקרובה בטווח של 50-70 דולר; אך את התחזיות האלה יש לקחת בעירבון מוגבל, שכן איש מאותם אנליסטים לא צפה את ירידת המחירים של השנה האחרונה. גם אופ"ק - קרטל הנפט העולמי, שהיה אחד הגורמים לירידת המחירים בשל הצפת השוק בנפט גולמי - צופה, כי בתקופה הקרובה תימשך זחילת המחירים; זאת מאחר שרבות ממפיקות הנפט בארה"ב, במיוחד אלה המשתמשות בטכנולוגיית פצלי השמן, לא יוכלו לפעול ברמות מחירים של פחות מ-50 דולר לחבית לאורך זמן.

מהמובילים במיזוגים ורכישות

להתאוששות מניות האנרגיה יש גורמים נוספים כמובן. ירידת מניות האנרגיה, עודפי ההיצע בשוק והצמצום בתקציבי פיתוח והפקה של שדות חדשים הובילו חברות רבות בתעשייה לנצל עתודות מזומנים גדולות, לצורך ביצוע רכישות ומיזוגים, במטרה להציג צמיחה, לייעל מבנה הוצאות ולהתמודד עם עודפי ההיצע. כך הפך מגזר האנרגיה לאחד המובילים בעולם בהיקפי המיזוגים והרכישות.

ב-12 החודשים החולפים ביצעו חברות אנרגיה מיזוגים ורכישות בהיקף של 640 מיליארד דולר, קצת פחות מ-20% מהיקף המיזוגים בכל העולם בתקופה הזו, לפי בלומברג.

הנתון הזה כולל עסקאות בהיקף של כ-260 מיליארד דולר שעדיין לא הושלמו, ובהן גם זו שבמסגרתה מתכננת רויאל-דץ'-של לרכוש את BG - עסקת הנפט הגדולה בתולדות בריטניה, בהיקף של כ-80 מיליארד דולר. העסקה הזו באה אחרי שהליברטון, חברת שירותי הנפט השנייה בגודלה בעולם, הודיעה בנובמבר על רכישת בייקר יוז, החברה השלישית בגודלה בתעשייה, ב-34.6 מיליארד דולר. העסקאות האלה, שבהן מעורבות כמה מהחברות הגדולות בעולם בתחומן, עשויה לעודד עוד מגה-עסקאות בתעשייה.

הדוחות הגרועים דווקא יסייעו?

העסקאות הללו גם מחדדות את ההבדלים בין תת-מגזרי האנרגיה. את מגזר האנרגיה נהוג לחלק לשלושה תת-מגזרים עיקריים, המהווים כ-80% ממנו: תת-המגזר הגדול ביותר (43%) מורכב מחברות האנרגיה הגדולות, אשר להן פעילות בכל התחומים (Integrated), כמו אקסון מוביל או שברון; תת-מגזר חיפוש והפקה, הכולל חברות כמו קונוקו פיליפס או הס, מהווה כ-24% מהמגזר כולו; וחברות המתמחות בשירותים לחברות הנפט, כולל אסדות, קידוחים ושימוש בטכניקות שבירה הידראוליות להפקת נפט מסלעים, כגון שלומברג'ה והליברטון, המהוות 14% מהמגזר.

שלושה תת-מגזרים אחרים הם קטנים יותר: חברות הפעילות בתחומי ההולכה (צינורות), אשר מהוות 9% מהמגזר; חברות הזיקוק (8%); וחברות הקידוח (2%).

בתקופות שבהן מתאוששים מחירי הנפט מרמות שפל, תת-המגזרים המובילים המתפקדים טוב יותר הם לרוב חברות שירותי הנפט וחברות החיפוש וההפקה; כך לפי ניתוח היסטורי, שערכה חברת המחקר העצמאית ISI על התקופות האחרונות שבהן רשמו מחירי הנפט שפל (1998, 2001 ו-2009). מהניתוח עולה שב-12 החודשים שלאחר השפל של מחירי הנפט עלו מניות תת-המגזר שירותי הנפט בכמעט 40%, בעוד מניות החיפוש וההפקה עלו ב-30%. מדד S&P 500 עלה בממוצע בתקופה הזו ב-27% (ראו גרף).

אם לא די בעליית מחירי הנפט ובגל המיזוגים והרכישות בתעשייה, ייתכן שבאופן פרדוקסלי גם עונת הדוחות הנוכחית בוול סטריט תסייע למניות האנרגיה - המגזר שצפוי להעיב על העונה. הירידה במחירי הנפט, שהובילה חברות רבות לסגור קידוחים יקרים ישנים, לדחות תוכניות פיתוח, לקצץ בהוצאות ולפטר עשרות אלפי עובדים, צפויה להפוך את האנרגיה למגזר עם הדוחות הגרועים ביותר לרבעון הראשון של 2015. בסך הכול הצפי המעודכן לעונת הדוחות הנוכחית הוא לירידה של 3.39% בהכנסות, אך ללא האנרגיה צפויה צמיחה של 2.27%.

בתחילת עונת הדוחות ההערכה הייתה, כי הכנסות מגזר האנרגיה צפויות לרדת ב-30% והרווחים בכ-60%. אך כמו תמיד בוול סטריט, תחזיות גרועות במיוחד הן ההזדמנות הגדולה להפתעות חיוביות. עד עתה פורסמו הדוחות של שליש מחברות האנרגיה ב-S&P 500 בלבד, אבל בינתיים התוצאות מסתמנות כטובות יותר. ההכנסות של החברות ירדו "רק" ב-9.3%, והרווחים ירדו ב-23% "בלבד". המאזן הכולל ב-S&P 500, אחרי פרסום דוחות של כמעט מחצית מהחברות, הוא צמיחה של 0.25% בהכנסות ושל 5.9% ברווח הכולל.

אם לסכם את כל אלה יחד, נראה, כי המשתנה המרכזי המשפיע על ביצועי חברות האנרגיה הוא בראש ובראשונה מחירי הנפט. המכפיל העתידי של מגזר האנרגיה אמנם גבוה מאוד, אך זאת בשל הירידה החדה הצפויה ברווחי החברות, ולכן קשה להסיק ממנו מסקנות ברורות. אם נבחן את המגזר במונחי מכפיל הון (1.8), נגלה, כי זה נמוך משמעותית מהממוצע של S&P 500 (2.93).

אם לשפוט לפי תעשיית קרנות הסל (ETFs), נראה, כי משקיעים רבים מאמינים שמניות האנרגיה החלו לשנות כיוון. בחודש האחרון, במקביל להתאוששות מחירי הנפט, רשמו קרנות הסל הגדולות במגזר גיוסים גדולים של מעל 3 מיליארד דולר.

* הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

כיצד תת מגזרי האנרגיה
 כיצד תת מגזרי האנרגיה