קומברס מתפרקת: מוכרת לאמדוקס את חטיבת הבילינג ב-272 מיליון דולר

הרכישה הגדולה ביותר של אמדוקס בתקופתו של גלמן צפויה לתרום לרווחיה החל מהשנה השנייה ■ קומברס תמשיך לפעול בתחום השירותים הדיגיטליים

אלי גלמן / צלם: נתן דביר
אלי גלמן / צלם: נתן דביר

הרכישה הגדולה ביותר של אמדוקס בתקופתו של אלי גלמן כמנכ"ל החברה היא רכישה שעמדה על הפרק שנים ארוכות. אתמול הודיעה אמדוקס על רכישת נכסי החטיבה של קומברס העוסקת בתחום המערכות לתמיכה עסקית (BSS - בעיקר מערכות בילינג לספקיות תקשורת ושירותים מנוהלים), תמורת 272 מיליון דולר.

מבחינת אמדוקס מדובר על התרחבות בתחום פעילות מרכזי שלה; מנגד, קומברס המתפרקת מוכרת בעסקה נכס בולט, שבעבר היה אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה. העסקה צפויה להיסגר עד סוף ספטמבר, לא תהיה לה השפעה על הרווח הנקי של אמדוקס על בסיס Non-GAAP בשנה הראשונה לרכישה, ולאחר מכן היא צפויה לתרום לרווח. בקופת אמדוקס יש כ-1.3 מיליארד דולר.

אמדוקס מספקת פתרונות ומערכות IT לחברות תקשורת, וידועה בעיקר בשל פתרונות הבילינג (גבייה) שלה. באמדוקס מציינים שהעסקה תרחיב את הפעילות הגיאוגרפית בעיקר באסיה-פסיפיק, באמריקה הלטינית ובאירופה, כולל שוק הכבלים והלוויין האירופי. לדברי גלמן, "אמדוקס תוכל לספק ערך נוסף וחדשנות ללקוחות קומברס. החוזק של אמדוקס והמודל העסקי הייחודי שלה, המשלב מוצרים ושירותים, יאפשרו לה להציע שירותים טובים אף יותר ללקוחות, תוך מינוף המומחיות בשוק של שתי החברות לתועלת לקוחותינו".

מנכ"ל קומברס, פיליפ טרטבול, החמיא לאמדוקס ואמר שהיא מובילה בפתרונות חוויית לקוח לתעשיית התקשורת. "באמצעות מגוון המוצרים והשירותים הרחב של אמדוקס, הסכם זה יהיה לתועלת לקוחות ה-BSS הקיימים של קומברס," הוסיף טרטבול.

אמדוקס נסחרת בשווי 8.6 מיליארד דולר, וקומברס בשווי 530 מיליון דולר. לחטיבת ה-BSS של קומברס יש כ-200 לקוחות, ספקיות תקשורת מסוגים שונים (קווי, סלולרי, אינטרנט וטלוויזיה רב-ערוצית). בין הלקוחות הבולטים - וודאפון, טלקום איטליה, BT ו-Cablevision. חלק מלקוחותיה הם גם לקוחות אמדוקס בתחומים אחרים.

החטיבה, שאת רוב נכסיה אמדוקס רוכשת, רשמה ב-2014 הכנסות של כ-251 מיליון דולר, ירידה של 16.3% מ-2013, והרווח התפעולי שלה עלה ב-13.2% ל-50.5 מיליון דולר.לאחר העסקה, קומברס תמשיך לפעול בתחום השירותים הדיגיטליים, תחום שבו חתמה לאחרונה על הסכם אסטרטגי עם טק מהינדרה ההודית, שתספק לקומברס שירותים.

קומברס תפטר 570 עובדים מהחטיבה וחלקם ייקלטו בטק מהינדרה. בעוד שחטיבת השירותים הדיגיטליים ועסקת טק מהינדרה קשורות בעיקר לעובדי קומברס בישראל, העסקה עם אמדוקס משפיעה בעיקר על עובדי קומברס בארה"ב - קומברס נכנסה לפעילות משמעותית בתחום הבילינג עם רכישת קינן מארה"ב לפני כעשור.

במקביל לדיווח על הרכישה פורסמו דוחות אמדוקס לרבעון הפיסקאלי השני של 2015, בהם ההכנסות היו נמוכות מצפי האנליסטים אך הרווח הנקי היה גבוה מעט מהצפי. ההכנסות צמחו בפחות מ-1% ביחס לרבעון המקביל, ל-903 מיליון דולר, קרוב לרף התחתון של תחזיות החברה. הרווח הנקי עלה ב-5.3% ל-116 מיליון דולר, והרווח הנקי Non-GAAP ירד ב-2.4% ל-129 מיליון דולר.

ברבעון הבא מצפה אמדוקס להכנסות של 885-925 מיליון דולר, לעומת 902 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי למניה (Non-GAAP) יגיע ל-79-85 סנט (כ-124-134 מיליון דולר) בדומה לרבעון המקביל. בשל השפעת שערי חליפין, אמדוקס צופה צמיחה שנתית נמוכה יותר משצפתה קודם - 0.3%-3.3%, אך התחזית עדיין לא כוללת את התרומה מהרכישה.