הדולר נחלש, האירו זינק; "תנועות ההון הזר יכריעו המערכה"

הדולר נחלש בכ-0.28% לרמה של 3.861 שקלים ומנגד האירו התחזק בכ-1.29% ל-4.317 שקלים לאירו

בורסה- מסחר- דולר/ צילום: שאטרסטוק
בורסה- מסחר- דולר/ צילום: שאטרסטוק

הדולר נחלש מול השקל היום (ה') לאחר הודעת הפדרל ריזרב מאתמול. הדולר נחלש בכ-0.28% ושערו היציג נקבע על 3.861 שקלים. מנגד, האירו התחזק בכ-1.29% ל-4.317 שקלים לאירו. בעולם נסחר האירו סביב 1.116 דולרים.

מההודעה של הפד עולה כי "יצירת משרות חדשות הואטה אמנם ברבעון הראשון על רקע ההאטה הכללית בכלכלה וגורמים חד פעמיים וחולפים אולם גם נתון זה צפוי להתאושש בהמשך השנה". ניסוח ההצהרה בוצע בהסכמה פה אחד בין חברי הוועדה (כל 10 חברי הוועדה תמכו בניסוח).

בהודעה לא נרמז או נאמר בצורה כלשהי משהו לגבי המועד הצפוי של העלאת הריבית, כפי שהיה בהודעות קודמות של הפד. עוד נאמר בהודעה כי "למרות שנרשמה האטה בצריכה בשבועות האחרונים, ההכנסה הריאלית עלתה בצורה משמעותית בין השאר על רקע ירידת מחירי האנרגיה. גם סנטימנט הצרכנים נותר ברמה גבוהה".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "להערכתנו בראיה לטווח ארוך תנועות ההון הזר יכריעו את המערכה והשקל יישוב להתחזק אולם בטווח הקצר ועל רקע תוכנית ההרחבה הכמותית שהחלה בחודש מרץ האחרון באירופה ואשר תומכת בחולשת האירו ובענין בשוקי המניות, צעדי הממשל בסין הפועל לעידוד הפעילות הכלכלית, פעולותיו האגרסיביות של הבנק המרכזי ביפן ואף הורדת הריבית הנוספת הצפויה באוסטרליה כל אלו משמרים את השפעת "מלחמת המטבעות" ותומכים בפעילותו של בנק ישראל לעידוד הפעילות הכלכלית בין היתר באמצעות שמירת תנאי סחר נוחים ובראשם שער חליפין גבוה ומתגמל".

רואי קוזין, האנליסט הראשי בבית ההשקעות יוטרייד, מציין כי הדולר נחלש מול השקל בהתאם להיחלשותו מול כלל סל המטבעות בהובלת מטבע האירו שמתחזק על חשבון השטר הירוק. הדולר אינדקס משלים מגמת תיקון המתקנת מהלך ירידות ארוך שהחל עוד בשנת 2001. עם זאת, "חולשתו של הדולר בטווח הבינוני, נראה שהגיע לידי מיצוי. הן מול אינדקס המטבעות והן אל מול השקל, נראה כי הדולר צפוי להיחלש אל מול סל המטבעות ואל מול השקל. להערכתנו, היעד הראשוני להתחזקות הדולר בישראל היא רמת 4.06 שקל לדולר. לאחר שבירת רמה זו, הדולר צפוי להתחזק אל מול השקל עד לרמה של 4.30 שקל לדולר, בהתאם להמשך התחזקותו אל מול סל המטבעות".

מנכ"ל מט"ח 24 דוד מסיקה, מציין כי "הדולר סוגר את חודש אפריל בצלילות נוספות בשער המטבע. בחודש האחרון איבד הדולר כ-3% מערכו, מה שמרחיק אותו גם ברבעון זה מהפריצות הספוקלטיביות והאגרסיביות לכיוון ה-4.000 שקלים כפי שצפו ב-2015. אמש הותיר הפדרל ריזרב את הריבית על כנה, אך רמז על היתכנות להעלאת הריבית בחודש יוני ועל מגמת צמיחה בנתונים הכלכליים חרף ההאטה של הנתונים שהוצגו אמש. הפד הלכה למעשה משחרר את חנק המשקיעים והמדשדשים במגמה הפרו דולרית ומייצר את זירוז הספוקלנטים והגברת המסחר הפרו דולרי. רמיזה חדה של הפד להעלאת הריבית בארה"ב תהווה רוח גבית למסחר הפנים במכירות וקניית דולרים מואצת ויתכן כי מדובר לסנונית ביממות הקרובות שתקפיץ את הדולר מעלה".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "לאחר הירידה של הימים האחרונים, הדולר-שקל מתייצב סביב רמת 3.85. ואולם, הלחץ על הדולר עדיין קיים, בעיקר על רקע הצניחה החדה של הדולר בעולם בעקבות פרסום נתוני התמ"ג אמש והחלטת הריבית של הפד. פרסום נתוני צמיחה גרועים והצהרת מדיניות פושרת מצד הפד יצרו שילוב גרוע ביותר עבור הדולר אמש. לאור הצמיחה הנמוכה, בשוק כרגע מעריכים כי העלאת הריבית תידחה עד לסוף השנה ממש".