מגדילים סיכון: 4.5 מיליארד שקל זרמו לקרנות באפריל

הקרנות המנייתיות סיכמו את חודש אפריל עם גיוסים של כ-660 מיליון שקל - ירידה של כ-20% בקצב הגיוסים לעומת החודש הקודם

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

חודש אפריל הסתכם בעליות שערים במדדי המניות בארץ ובארה"ב. עליות שערים נרשמו גם במדדי אג"ח ממשלתי ובמדדי אגרות החוב הקונצרניות, וזאת למרות המימושים שנרשמו בשבוע האחרון בעקבות החלטת נגידת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה. העליות במדדי המניות ואפקט הריבית ה"אפסית" תדלקו את הגיוסים בקרנות הנאמנות המסורתיות שהסתכמו באפריל בכ-4.5 מיליארד שקל והתרכזו בעיקר בקרנות אג"ח כללי, קרנות אג"ח מדינה ובקרנות המנייתיות.

הפדיונות התרכזו בעיקר בקרנות הכספיות ובקרנות השקליות. מתחילת השנה, הקרנות המסורתיות גייסו כ-13.3 מיליארד שקל המתחלקים לכ-7.6 מיליארד שקל בקרנות המנוהלות וכ-5.7 מיליארד שקל בקרנות המחקות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

הקרנות המנייתיות סיכמו את חודש אפריל עם גיוסים של כ-660 מיליון שקל - ירידה של כ-20% בקצב הגיוסים לעומת החודש הקודם. קרנות מניות חו"ל גייסו החודש כ-300 מיליון שקל, 210 מיליון שקל מתוכם נותבו לקרנות המחקות. קרנות מניות בישראל רשמו גיוסים של כ-330 מיליון שקל, 210 מיליון שקל מתוכן בקרנות המחקות. מתחילת השנה, הקרנות המנייתיות גייסו כ-2.1 מיליארד שקל.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, קרנות 10/90 ודומותיהן, גייסו החודש כ-2.6 מיליארד שקל - ירידה קלה לעומת החודש הקודם. מתחילת השנה הגיוסים בקרנות אג"ח כללי מסתכמים ביותר מ-6.7 מיליארד שקל.

בעקבות העליות בשערי אגרות החוב הקונצרניות, חלה באפריל ירידה של כ-25% בקצב הפדיונות של קרנות אג"ח חברות לעומת החודש הקודם, הנאמדים בכ-150 מיליון שקל באפריל ובכ-1.8 מיליארד שקל מתחילת שנה.

קרנות אג"ח מדינה גייסו באפריל קרוב ל-1.3 מיליארד שקל - ירידה קלה בקצב הגיוסים לעומת החודש הקודם. מתחילת השנה, קרנות אג"ח מדינה גייסו כ-4.6 מיליארד שקל.

המשך העליות במדדי המניות ואגרות החוב והעדר תשואה באפיקים הסולידיים עוררו את תאבונם של המשקיעים לסיכון, מה שהתבטא ביציאת כספים מהאפיקים הסולידיים כגון הקרנות הכספיות שאיבדו החודש כ-3.5 מיליארד שקל. הקרנות השקליות רשמו באפריל פדיונות של כ-450 מיליון שקל - זינוק של כ-20% בקצב הפדיונות לעומת מרץ.