הדולר היציג התחזק בכ-0.8% ל-3.89 שקלים; האירו נחלש

האירו היציג ירד ב-0.3% ל-4.3302 שקלים ■ האם בנק ישראל ימשיך לרכוש בתקופה הקרובה מאות מיליוני דולרים? ■ FXCM ישראל: "אין ספק שהאירועים של השבוע האחרון הינם בעלי השלכות על המגמה של הצמד בטווח הקרוב"

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ב') במגמה מעורבת של השקל מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו. שערו היציג של הדולר התחזק בכ-0.8% מול השקל ונקבע ב-3.89 שקלים בעוד האירו היציג נחלש בכ-0.3% ל-4.3302 שקלים. האירו/דולר נסחר ברמה של 1.114 דולרים לאירו.

בעוד רה"מ קרוב מאוד לגבש קואליציה, בשוק מנסים לחזות עם אילו אתגרים כלכליים תיאלץ הממשלה הבאה להתמודד. מבדיקת "גלובס" עולה כי האינפלציה השלילית בישראל מאלצת את האוצר להקטין את ההוצאה התקציבית המתוכננת ב-2015 בכ-4 מיליארד שקל. על רקע זה נראה כי לשר האוצר המיועד, משה כחלון, לא יהיה מנוס מליזום תיקון בחוק שיאפשר לממשלה להעלות את תקרת ההוצאה התקציבית - למרות ההשלכות שעשויות להיות לכך על דירוג האשראי של מדינת ישראל.

נזכיר, ההחלטה של בנק ישראל בשבוע שעבר להותיר את הריבית על כנה, הובילה להתחזקות של השקל ביותר מ-1% מול הדולר. במטרה למתן את השפעת ההחלטה, בנק ישראל רכש בימים האחרונים מאות מיליוני דולרים ועולה השאלה האם בתקופה הקרובה הוא ימשיך באסטרטגיה זו או יעשה שימוש נוסף בכלי הריבית.

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר: "אין ספק שהאירועים של השבוע האחרון הינם בעלי השלכות על המגמה של הצמד בטווח הקרוב. מי שאחראים לכך היו הבנקים המרכזיים של ישראל, וארצות הברית, אשר ציננו מאוד את ציפיות הריבית של המשקיעים - אצלנו, להורדת הריבית, ולהעלאת ריבית בארצות הברית. זה החל בתחילת השבוע, בהחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי, ובהצהרת מדיניות שבה קשה היה ללמוד על כוונה ברורה של הבנק המרכזי שלנו לבצע בחודשים הקרובים צעדים דרמטיים, כגון הורדת ריבית אל מתחת לאפס, ו-או הרחבה כמותית. גם הפד איכזב בשבוע שעבר את ציפיית המשקיעים, כאשר פרסם הצהרת מדיניות מהוססת למדי, וגרם למשקיעים להבין שהעלאת ריבית, אם תתבצע השנה, תתבצע ממש בשלהי השנה.

"לסיכום, אם מה שהניע את הדולר-שקל מעלה בחודשים האחרונים היה הציפייה להתרחבות פערי התשואה בין הדולר לשקל - כתוצאה המשך המדיניות המרחיבה של בנק ישראל, ומהקשחת המדיניות המוניטרית של הפד - הרי שכעת התמונה ברורה פחות".