מניית היום: מזנקת כ-53% בעקבות חוזה נוסף באפריקה

רוני קופרברג, מנכ"ל צירון: "האסטרטגיה של החברה היא להפוך לשחקן משמעותי בתחום האנרגיה במערב אפריקה. היבשת עשירה בנפט גולמי אך ענייה בתזקיקי נפט הדרושים לתמוך בצמיחה המהירה של מדינות אפריקה"

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

מניית צירון שבה ומזנקת היום (ב') במחזור ער. צירון, העוסקת במתן שרותי ייעוץ ויזום עסקאות בתחום בתי זיקוק, דיווחה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם חברה מליבריה בשם ERLL - ECOWAS Refinery Liberia Limited, לצורך הקמתו של בית זיקוק אשר יאותר על-ידי החברה.

ECOWAS - Economic Community of West African States, אשר נוסדה מכוח אמנת לאגוס בשנת 1975, ומטרתה העיקרית הינה לקדם שיתוף-פעולה כלכלי של מדינות מערב אפריקה, וליבריה ביניהן, על מנת לעלות את רמת החיים של האוכלוסייה, ולשמור על יציבותן הכלכלית של המדינות באזור זה, העניקה ל-ERLL את הזכות להשתמש בשמה בכל הנוגע לפרויקט.

ERLL, זכתה במכרז רשמי של חברת בתי זיקוק לנפט של ליבריה, LPRC - Liberian Petroleum Refinery Company, שהינה בבעלות מלאה של ממשלת ליבריה, להגשת תכניות ובדיקת היתכנות להקמת בית זיקוק בליבריה עם כושר ייצור של עד 100,000 חביות נפט ביום.

על-פי מזכר ההבנות, צירון ו-ERLL ישתפו פעולה במסגרת חברה שתוקם או באמצעות ERLL, למטרת רכישה, שיפוץ והקמה מחדש של בית זיקוק בליבריה, אשר החברה תיתן את שירותיה המקצועיים להקמתו ותפעולו. בתמורה לשירותים המקצועיים שתספק בתי זיקוק צירון במסגרת הפרויקט, יוקצו לחברה מניות בחברה המשותפת או ב-ERLL בשיעור שלא יפחת מ-7% (באמצעות הקצאת מניות בלתי ניתנות לדילול לחברה).

במסגרת מזכר ההבנות הוסכם כי יוקצו ל-LPRC וממשלת ליבריה (באמצעות נציבות ההשקעות הלאומית של ליבריה) מניות בכורה א' בשיעור של 20% מהון המניות המונפק של החברה המשותפת או של ERLL, בתמורה לסיוע ומתן שירותים החיוניים לצורך ביצוע הפרויקט, אשר כוללים, בין היתר, את אספקת הרישיונות הנדרשים להקמת הפרויקט ולשיווק והפצת תוצריו לאחר הקמתו, וכן סיוע בהשגת ויזות כניסה/יציאה, היתרים, אישורים רלבנטיים מהרשויות המקומיות בליבריה, אשר נחוצים להקמת בית הזיקוק בליבריה.

בנוסף, LPRC ונציבות ההשקעות הלאומית מליבריה יבטיחו את זמינות האתר המיועד להקמת בית הזיקוק.

בצירון מדגישים כי בית הזיקוק נשוא הפרויקט אינו בית הזיקוק שבבעלותה אמבר, שלגביו נחתם מזכר הבנות עם חברת אוסם אנרג'י מגאנה, אלא בית זיקוק שיאותר על-ידי החברה, אשר תעניק את שירותיה לצורך הקמתו ותפעולו, בהתאם לאסטרטגיית החברה להרחיב את פעילותה במערב אפריקה ולספק את שירותיה בתחום בתי הזיקוק למדינות באזור זה.

עוד מציינים בצירון כי רכישת בית הזיקוק עבור הפרויקט בליבריה, תעשה באמצעות הון שתגייס החברה המשותפת או ERLL בתמורה להקצאת מניות בה, בהתאם להסכם המכירה ורכישה. כמו כן, ישמש המימון שיגויס לצורך שיפוץ ושינוע של רכיבי בית הזיקוק, בדיקת ההיתכנות, החזר הוצאות ראשוניות של ERLL, הון אנושי, והוצאות נוספות.

תוקפו של מזכר ההבנות שתואר לעיל הינו לתקופה של 6 חודשים מיום חתימת מזכר ההבנות, עם אופציה להארכתו ב- 3 חודשים נוספים.

רוני קופרברג, מנכ"ל צירון, ציין כי "האסטרטגיה של החברה הינה להפוך לשחקן משמעותי בתחום האנרגיה במערב אפריקה. היבשת עשירה בנפט גולמי אך ענייה בתזקיקי נפט הדרושים לתמוך בצמיחה המהירה של מדינות אפריקה. ההזדמנות טמונה ביכולת להקים בתי זיקוק במהירות ובזול וניתן לעשות זאת רק באמצעות הקמת בתי זיקוק מחודשים או העתקתם ממקומות אחרים בעולם לאפריקה וזהו תחום המומחיות שלנו. אנו מאמינים כי מעורבותנו בהקמת בתי זיקוק ביבשת, בין אם בגאנה כפי שדיווחנו לאחרונה ובין אם בליבריה או במדינות אחרות תסייע לייצר ערך לבעלי המניות של החברה".