משה בר סימן טוב ימונה למנכ"ל משרד הבריאות

בר סימן טוב כיהן בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר ■ מדובר בצעד חסר תקדים שצפוי לטלטל את המערכת, שכן לראשונה מתמנה לתפקיד מנכ"ל שאינו רופא ועוד ממשרד האוצר - "סדין אדום" עבור הרופאים

משה בר סימן טוב / צילום: איל יצהר
משה בר סימן טוב / צילום: איל יצהר

משה בר סימן טוב, לשעבר סגן הממונה על התקציבים באוצר וכיום הציר הכלכלי של ישראל בוושינגטון, ימונה סופית למנכ"ל משרד הבריאות - כך נודע ל"גלובס". בר סימן טוב המריא לפנות בוקר לישראל, והוא צפוי לסכם השבוע רשמית על דבר המינוי עם מחזיק תיק הבריאות המיועד, ח"כ יעקב ליצמן, שאישר ל"גלובס" את הפרטים.

מדובר בצעד חסר תקדים שצפוי לטלטל את מערכת הבריאות, שכן לא רק שמדובר בפעם הראשונה שמתמנה לראשות המשרד מנכ"ל שאינו רופא, אלא מדובר באיש אגף התקציבים במשרד האוצר - "סדין אדום" לכאורה מבחינת גורמים רבים במערכת.

"גלובס" חשף בחודש שעבר כי ליצמן נחוש בדעתו למנות לתפקיד אדם שאינו רופא, וכי הוא שוקל למנות את הסמנכ"ל לשעבר של המשרד עו"ד יואל ליפשיץ, או את בר סימן טוב.

ליצמן מודע לכך שההסתדרות הרפואית מתנגדת באופן מסורתי ובתוקף למינוי מנהלים שאינם רופאים הן בבתי חולים והן במשרד הבריאות, אולם הוא סבור כי דווקא מי שמכיר את המערכת ואינו נמנה עם "הגילדה הרפואית", יכל לשרת באופן מיטיבי את כלל האינטרסים של המערכת ושל הציבור בפרט. במערכת הבריאות טענו מזה שנים כי מי שמנהלים בפועל את משרד הבריאות הם אנשי האוצר - כעת הדברים מקבלים משמעות אירונית.

בר סימן טוב, המכונה גם "ברסי", שימש כסגן הממונה על התקציבים במשך כל הקדנציה הקודמת של ליצמן במשרד הבריאות (2009-2013), ובתקופה זו השניים התקרבו מאוד ועבדו בשיתוף פעולה מלא, גם בעת מחלוקות. בין היתר האוצר הסכים אז לראשונה להכפיל את מספר הרישיונות למכשירי MRI, לבטל את האגרות לטיפת חלב, לצמצם את ההשתתפות העצמית על תרופות ולהוסיף תקנים למיטות אשפוז ולרופאים - אף כי התוספות המדוברות רחוקות מלסגור את הפער הקיים.

בר סימן טוב הגיע לכותרות בעיקר במהלך המו"מ עם ההסתדרות הרפואית בשנת 2011, אז ניהל ביד רמה את השיחות והצליח לראשונה לחייב את הרופאים במספר שינויים דרמטיים כמו חובת דיווח שעות דיגיטלי, חיוב גם רופאים מומחים בביצוע תורנויות ומתן תוספות שכר דיפרנציאליות המטיבות בעיקר עם בתי החולים בפריפריה ועם רופאים במקצועות נדרשים שלרוב אין בהם פוטנציאל לפרקטיקה פרטית. כנגד ההסכמה לרפורמות הללו, הצליח בר סימן טוב לגייס משאבים לא מעטים עבור תוספות השכר ועבור מענקים חסרי תקדים למתמחים בפריפריה או במקצועות שבמחסור (250-500 אלף שקל לרופא).

לאחר חתימת ההסכם עם הרופאים ובעיקר לאחר חתימת ההסכמים שזכו גם להסכמתם של המתמחים, יותר גורמים במערכת הבריאות הסכימו להודות כי בר סימן טוב יכל להוות פרטנר טוב למערכת הבריאות, וכי לא מדובר במיתוס של "נערי האוצר".

לא כך היה בשיא המו"מ עם הרופאים, אז השליך יו"ר ההסתרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן, ספל קפה לעברו של ברסי. גם המשפט שאמר בר סימן טוב בראיון ל"גלובס" לאחר חתימת ההסכם ("שביתת הרעב של אידלמן הייתה פתטית, השגנו כל מה שרצינו") לאף עזרה בדיוק להרגעת הרוחות באותה עת, וגם בר סימן טוב הודה לימים כי הוא מתחרט על הדברים. אידלמן, נזכיר, אמר רק בחודש שעבר בשיחה עם "גלובס": "אנחנו חד משמעית מתנגדים למנכ"ל שאינו רופא. למנכ"ל כזה אין את הניסיון וההכשרה באתיקה רפואית והוא יהיה נכה".