הסטארט-אפים הישראלים שמעניינים את האיש העשיר בהודו

בשבוע שעבר התארחו מספר יזמים בכנס שארגנה חברת ההשקעות Reliance שנמצא בבעלותו של מוקש אמבאני, בהם בכירים מהחברות SimilarWeb, פריון, אאוטבריין ו-Celltick

איש עסקים מוקש אמבאני / תצלום: רויטרס
איש עסקים מוקש אמבאני / תצלום: רויטרס

הסטארט-אפ ניישן בדרך להודו: כחודש אחרי שסוכנות הידיעות בלומברג חשפה כי מוקש אמבאני, האיש העשיר ביותר בהודו, בוחן השקעות בסטארט-אפים מישראל, לצד בריטניה וארה"ב, נראה שהדברים זזים די מהר.

ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר יצאו מספר נציגים של סטארט-אפים ישראלים, לצד חברות טכנולוגיה מקומיות, כדי להשתתף בכנס שארגנה חברת האחזקות ההודית Reliance Industries, שאמבאני הוא הבעלים שלה, ולהציג את היכולות הטכנולוגיות שלהן.

ברשימת החברות הישראליות שהשתתפו בכנס בשבוע שעבר אפשר למצוא את חברת SimilarWeb, שפיתחה כלי לניטור וניתוח טראפיק לאתרים ולאפליקציות. את החברה, שגייסה עד היום 40 מיליון דולר, ייצג המנכ"ל ואחד המייסדים אור עופר.

בין החברות הישראליות הנוספות שנבחרו להציג בפני אנשיו של אמבאני אפשר למנות את Celltick, ספקית שירותי מדיה לפלטפורמות מובייל, שגייסה עד היום 42 מיליון דולר.
סטארט-אפ ישראלי נוסף הוא winapp, שפיתח טכנולוגיה שמקשרת בין עולם הפרינט לעולם הדיגיטל.

בכנס השתתפו גם נציגים של שתי חברות טכנולוגיה ישראליות גדולות, שכנראה לא מחפשות ממש אחר השקעה מצידו של אמבאני אך שיתוף פעולה בהחלט נמצא על הפרק. אחת מהן היא חברת Perion, שנסחרת בבורסה ועוסקת בעולם שיווק התוכנות והאפליקציות. עוד חברה ישראלית היא אאוטבריין, שפיתחה מנוע המלצות תוכן לאתרים.

אאוטבריין אמנם מוגדרת עדיין כחברה פרטית שמבוססת על גיוסי הון, אך נמצאת צעד וחצי לפני הנפקה ציבורית, כך שהשקעות הן כנראה לא הכיוון אלא יותר שיתופי פעולה עם אחת החברות של אמבאני.

השוק ההודי נחשב לאחד השווקים החמים בעולמות האינטרנט והטכנולוגיה ולאחד המתפתחים שבהם וכך, מעבר לכסף הגדול של מובאני, היכולת להגיע למשתמשים רבים דרך הקשרים של Reliance, שפועלת בעולמות הנפט והטלקום, אמורה לקסום ללא מעט יזמים ישראלים ובכלל.

לחברת Reliance יש קרן השקעות בשם GenNext Ventures, שעל-פי הפרסום בבלומברג, ניהלה שיחות עם קרנות הון סיכון ומשקיעים פרטיים בישראל, ארה"ב ובריטניה כדי שיסייעו לאמבאני ולחברה שלו למצוא סטארט-אפים מתאימים להשקעה ולשיתוף פעולה.

ראי גופטה, השותף המנהל של קרן GenNext, אמר לבלומברג כי שיתוף פעולה יכול להיות יתרון לשני הצדדים. "הסטארט-אפים יכולים לקבל הזדמנות להגיע לשוק גדול כמו הודו ואנחנו יכולים לקבל גישה לרעיונות הטובים ביותר שיש".

ראג'אונט מאשלקר, יו"ר GenNext, אמר באותה הזדמנות לבלומברג כי בכוונת החברה לרכוש אחזקות מיעוט בסטארט-אפים שפועלים בתחומים שקשורים לעסקיה השונים של Reliance. "ישנו מגוון רחב של עסקים בתוך קבוצת Reliance ונחפש סטארט-אפים שיש להם חיבור טבעי לאקו סיסטם הזה", הוא ציין.

קרן GenNext מפעילה בהודו אקסלרטור לסטארט-אפים - חלק משיתוף פעולה של החברה האם Reliance עם קרן ההשקעות של מיקרוסופט, Microsoft Ventures.
עד היום, GenNext השקיעה בשתי חברות - Videonetics Technologies, שמתעסקת בטכנולוגיות וידיאו, ו-Covacsis, שמציעה שירותי אנליטיקס למפעלי ייצור.

על-פי בלומברג, ל-Reliance יש מזומנים וכסף זמין בהיקף של 10.6 מיליארד דולר ומלבד עיסוקי בשוק הנפט והזיקוק, היא מחזיקה בחברה בת, Reliance Retail, שהיא הבעלים של רשתות שיווק ולייף סטייל בהודו ומתכננת להיכנס לעולם המסחר המקוון.

המשלחת להודו אורגנה על ידי ראש השלוחה הישראלית של משרד עורכי הדין הגלובלי DLA Piper, עו"ד ג'רמי לוסטמן, אשר נכח במשלחת ביחד עם שותפים נוספים מהפירמה, מארה"ב ואירופה. בימים אלה פועלת DLA Piper, פירמת עורכי הדין הגדולה בעולם, עם שורה של חברות ישראליות שמעוניינות לפתח את קשרי המסחר והעסקים בהודו.