בבית היהודי מקשיחים עמדות; נתק בין נתניהו לבנט

(עדכון) - יממה לפני תום פרק הזמן שניתן לנתניהו להציג ממשלה, המו"מ בין הליכוד לבית היהודי תקוע ■ ח"כ אלקין: "אנו עומדים למצוא את עצמנו עוד 48 שעות עם הרצוג כמועמד לראשות הממשלה"

נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי
נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי

הכדור בידיים של בנט: יממה לפני תום פרק הזמן שניתן לראש הממשלה בנימין נתניהו להציג ממשלה בפני נשיא המדינה, החליטו בבית היהודי להקשיח את התנאים לכניסת המפלגה לקואליציה.

לאחר הודעתו הדרמטית אתמול של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי לא יצטרף לממשלה בראשות נתניהו, נותרה בפני ראש הממשלה ברירה אחת: להקים ממשלה בת 61 מנדטים אלא שהחוליה החסרה, הבית היהודי, מערימה קשיים ומעלה את דרישותיה בידיעה שבלעדיה אין לנתניהו קואליציה.

לאחר שקיבלו הצעה מהליכוד להחזיק במשרדי החינוך, החקלאות והתרבות, וכן בתפקיד סגן שר הביטחון עם אחריות על המנהל האזרחי ובחטיבה להתיישבות, דורשים בבית היהודי גם את תיק המשפטים כפיצוי על מסירת תיק הדתות שאותו רצתה מפלגתו של בנט, לש"ס. בנט אינו ממהר להשיב להצעתו של נתניהו. אמש ניסו צוותי המשא-ומתן הקואליציוני של שתי המפלגות להגיע למתווה שיותיר את בנט מרוצה אך לא הושגה התקדמות. לקראת השעה 1:00 בלילה הוחלט כי מעתה את הדיונים ינהלו נתניהו ובנט לבדם ללא התערבות צוותי המשא-ומתן. עם זאת, לפי שעה לא מתקיים כל משא-ומתן בין הצדדים.

בעוד הלחץ בליכוד גבר ביממה האחרונה מחשש שבנט יעשה מעשה ליברמן ויחליט שלא להיכנס לקואליציה. מהלך שכזה, אף כי הסיכוי שיצא אל הפועל קלוש מאוד, יטרוף מחדש את הקלפים במערכת הפוליטית. על-פי החוק נשיא המדינה יצטרך להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר, אולם זה לא אומר בהכרח שמדובר בהרצוג. על-פי החוק אין מניעה שחבר כנסת אחר מטעם סיעת הליכוד למשל ירכיב את הממשלה הבאה, אם יזכה לרוב של ממליצים כמובן.

ביממה האחרונה הופעלו לחצים כבדים על בנט שלא להיכנס לקואליציה הן מצד חברי המחנה הציוני והן מצד פעילים בבית היהודי. עם זאת במערכת הפוליטית גוברות ההערכות שבנט יחליט בסופו של דבר להצטרף לממשלה בראשות נתניהו ולא יסתכן בכך שציבור בוחריו יעניש אותו על הפלת ממשלת ימין.

בליכוד ניסו להלחיץ את ציבור מצביעיו של בנט במטרה שיפעיל עליו לחצים הפוכים ויקרא לו להצטרף לקואליציה. ח"כ זאב אלקין אמר היום בגלי צה"ל כי אם יימשכו הקשיים בשיחות עם הבית היהודי, יהיו לכך השלכות. "אם יימשך הוויכוח הזה, ויוצגו דרישות לעוד תפקיד ועוד תפקיד, ועוד ניסיון להשיג משהו, אנו עומדים למצוא את עצמנו עוד 48 שעות במציאות אחרת לגמרי, עם הרצוג כמועמד לראשות הממשלה. אז אם הבית היהודי יכולים לקחת אחריות על הדברים הללו, שימשיכו להתעקש", אמר אלקין.

ח"כ מירי רגב קראה גם היא לבנט להתפשר ולהצטרף לממשלה. "הגיע הזמן להתחיל לעבוד ולהפסיק לשחק במשחקי 'אכול כפי יכולתך'", אמרה רגב. "למרות מספר המנדטים של מפלגת הבית היהודי, ראש הממשלה היה נדיב מאוד בהצעותיו לבית היהודי והציע להם תיקים משמעותיים וחשובים, עם יכולות ביצוע והשפעה על החברה הישראלית וההתיישבות, הוסיפה".