סקר: הישראלים מעדיפים לעבוד עם אופיס של מיקרוסופט

סקר TRI עבור "גלובס": 90% מעדיפים לעבוד עם תוכנת אופיס של מיקרוסופט שהיא בתשלום, משתמשי דרייב של גוגל עומדים על 5%, בעוד שרק 3% עובדים עם iWork של אפל

עד לפני מספר שנים, רכישה של ערכת אופיס מבית מיקרוסופט (או לחילופין הורדה פיראטית), הייתה הכרחית לכל מי שרכש מחשב. השימוש במעבד התמלילים וורד, תוכנת הטבלאות אקסל או פאואר פוינט ליצירת מצגות - היו נראים כחלק אינטגרלי ממערכת ההפעלה של ווינדוס והמשתמשים לא הפרידו בין השניים.

בשנים האחרונות נוף התוכנות המשרדיות השתנה, כששחקנים חדשים נכנסו לשוק הישראלי בהם גוגל עם Drive ואפל עם iWork. הבשורה שהן הביאו לצרכן היא בדמות מוצרים עם תמיכה לעברית ובחינם. התחרות מצד מיקרוסופט לא אחרה לבוא וגם היא הציעה אלטרנטיבה חינמית של אופיס ברשת - אופיס אונליין.

ההפתעה המעניינת היא שרוב הצרכנים כלל לא מודעים, או שלא מעוניינים להשתמש בשירותי החינם של מיקרוסופט אפל או גוגל הקיימים ברשת, משום שרובם נאמנים לתוכנה המותקנת במחשב - ובתשלום.

כאמור קרוב ל-90% מהמשתמשים מתקינים תוכנת אופיס של מיקרוסופט במחשב שלהם. משתמשי דרייב של גוגל עומדים על 5%, בעוד שרק 3% עובדים עם iWork - כך עולה מסקר של חברת TRI מחקרים אסטרטגיים אשר בבעלות ד"ר אריה רותם, חברת הייעוץ TACK אסטרטגיות צמיחה ואורי אלמן. המחקר נערך בקרב 500 משתתפים באינטרנט.

מעדיפים לשלם

רוב משתמשי אופיס הם כאלו המתקינים את התוכנה פיזית במחשב, למרות שמחירי התוכנה לא זולים כלל: ערכת אופיס עולה 600 שקל, כשמיקרוסופט מציעה גם מודל של השכרה: שירות אופיס 365 ב-360 שקל לשנה (רישיון למחשב אחד) הכולל את כל התוכנות המשרדיות של מיקרוסופט, נפח אחסון של 1 טרה בשירות הענן שלה, OneDrive ו-60 דקות שיחה לטלפון קווי בכל חודש דרך סקייפ.

"אופיס היא המלכה הבלתי מעורערת של התוכנות בישראל, כאשר כמעט כל הנדגמים משתמשית בה", אומר רותם "נראה שההרגל הוא הסיבה העיקרית לכך ובמקביל נראה שעמדות הצרכנים כלפי התוכנות החינמיות, שיכולות להחליף את אופיס - אינן חיוביות".

מסתבר שתוכנת מעבד תמלילים או טבלאות היא מוצר שאנשים לא רואים סיבה להחליף אותו, כל עוד הוא עובד מספיק טוב. 61% מהנשאלים השיבו שהם משתמשים בתוכנה שלהם מתוך הרגל, 32% עובדים עם התוכנה שגם ככה מותקנת במחשב שלהם, 30% יבחרו בתוכנה שהם רואים אותה כיותר טובה ו-28% בוחרים בתוכנה שתאפשר להם לשלוח את הקבצים לאנשים אחרים איתם הם עובדים. כלומר, שתאימות של המסמכים חשובה מאוד. על אף הבעייתיות העולה כשמנסים לשלוח מסמכים בין התוכנות של מיקרוסופט, גוגל ואפל ולהפך.

עוד נתון שצריך להדאיג את גוגל ואפל הוא ש-47% מהנשאלים בכלל לא מכירים את הפתרונות שלהם. רק 19% חושבים שמדוברים במוצרים באותה איכות כמו אופיס, בעוד ש-24% חושבים שהתוכנות המתחרות למיקרוסופט פחות טובות.

"גלובס" בדק את פתרונות האונליין של מיקרוסופט וגוגל ואת ערכת תוכנות iWork של אפל, הניתנת חינם במחשבי מק (הורדה פיזית למחשב) במטרה לבדוק האם משתמשים שלא מוכנים להשקיע מאות שקלים בתוכנת אופיס מסודרת - יכולים להסתדר עם הפתרונות החינמיים.

המסקנה היתה עגומה: ריבוי של בעיות בגרסאות אופיס אונליין בגלל ההמרה לעברית. התחושה היא שמיקרוסופט יצרה את הגרסאות הללו בשביל לצאת ידי חובה. משתמשי גוגל יכולים להסתדר אמנם עם תוכנות דרייב, אבל עדיין יש בעיות שדורשות כל מיני פתרונות יצירתיים כדי לעבוד בצורה תקינה עם עברית.

אפל יצרה ערכת תוכנה משרדית מצוינת, אבל היא יודעת לחיות טוב רק בעולם של אפל. ניסיון להעביר קבצים מ-iWork לסביבת מיקרוסופט ולהיפך, מגלה הרבה בעיות. המסקנה המתבקשת, היא שבשביל לקבל ערכת תוכנות משרדיות מסודרת ותקינה עם עברית, צריך לרכוש את אופיס של מיקרוסופט.

מיקרוסופט - אופיס אונליין

תוכנות: וורד, אקסל ופאואר פוינט.

יתרונות: ראשית, האפשרות לעבוד בתוכנות בכל מקום דרך הדפדפן, הקבצים נשמרים בשירותי הענן OneDrive או דרופבוקס. שנית, האפשרות להתחיל לעבוד במסמך בדפדפן ולאחר מכן לעבור לעבוד בתוכנת אופיס 2013 המותקנת במחשב (יכולת שלא נתמכת בגרסאות אופיס ישנות יותר). בנוסף, כתיבה מוצלחת בעברית בוורד, כולל שילוב של אנגלית ומספרים באותו משפט - לא נתקלנו בבעיות כל עוד המסמך מופיע בגרסת האונליין (הרחבה על בעיות אנגלית-עברית בהמשך).

מיקרוסופט גם שיפרה את התגובה של הממשק, לאחר שסבל מאיטיות - לפיכך, כיום התגובה חלקה. בנוסף, ניתן לשתף את המסמכים לעבודה עם שותפים נוספים ונציין שבתוכנת וורד אפשר למצוא פונטים מגוונים, אפשרות לספירת מילים, אפשרות לשלב תמונות במגוון סגנונות וגם ליצור טבלאות. באקסל ניתן למצוא מגוון תבניות לעבוד איתן ויכולות מרכזיות בתוכנה. גם פאואר פוינט מציעה פתרון למשתמשים עם רמת דרישות בסיסית (מעברים והנפשות).

חסרונות: בניסיון להעביר קובץ וורד אונליין לתוכנת וורד בגרסת אופיס 365 במחשב, שונה כיוון מילים באנגלית הכוללים נקודה בסיומן. סימני אחוז מתהפכים בסדר ולפעמים מילים באנגלית מתהפכות בסדר האותיות שלהן. לא ברור מדוע מיקרוסופט לא מצליחה לתמוך בעצמה, ולהציע לתוכנת האונליין שלה לעבוד בצורה מושלמת עם וורד במחשב. גם בניסיון להדפיס את המסמכים התבררו שגיאות כיוון עם עברית ואנגלית. בנוסף, האפליקציות לסמארטפונים ולטאבלטים (מכשירי אפל ואנדרואיד) לא קיימות בעברית.

בשורה התחתונה: התחושה שמיקרוסופט הציעה את אופיס בגרסת האונליין רק בשביל להגיד שיש לה פתרון חינמי, אלא שהוא עובד בצורה לא ידידותית למשתמש.

גוגל - דרייב

תוכנות: דוקס, Sheets ו-Slides.

יתרונות: התכונות עובדות בצורה מהירה, הן זמינות דרך כל דפדפן, מאפשרות עבודה משותפת עם חברים, כולל התכתבות במסרים מיידים במהלך העבודה. התוכנות זמינות באפליקציות לסמארטפון וטאבלט והן כוללות תמיכה טובה בעברית. תוכנת דוקס כוללת ספירת מילים, טבלאות ושילוב תמונות כולל התאמת הטקסט. ישנה אפשרות לחזור להיסטוריה של המסמכים, כך שניתן לשחזר לכל נקודת זמן. התוכנות של דרייב מתאימות לשימוש שלא דורש תחכום רב. יש טבלאות טובות, למשל, לחישוב הוצאות ביתית, כמו משכנתאות ורשימת מכולת. גם אופציה ליצירת מצגות בסיסיות עובדת בצורה יעילה.

חסרונות: אי אפשר לפתוח משפט במילה באנגלית, אם רוצים שהמשפט יהיה מיושר לימין, לפיכך המילה הראשונה חייבת להיות בעברית. שליחת קובץ מדוקס בפורמט DOC, מגדילה אוטומטית את הפונטים במילים באנגלית והופכת במקרים אחרים את הסדר, למשל, כאשר יש מילה באנגלית בצמוד לסיפרה. בכלים של גוגל, Sheets ו-Slides חסרות אופציות כשלמשל, לא ניתן לשלב מעברים ואנימציות במצגות. התבניות עצמן דלת ומשעממות. ה-Sheets לא מייבא טוב משוואות שהגיעו מאקסל.

בשורה התחתונה: השימוש בדוקס טוב, כל עוד לא מתכננים לעשות עבודת סמינריון ולשלוח אותה כקובץ וורד למנחה (כלומר פעולה של העברה אוטומטית של הפורמט ל-PDF והדפסה). יצירת טבלאות טובה לשימוש עצמי כמו רשימה למכולת, אבל פחות מתאימה לבתי עסק. גם יצירת מצגות היא פתרון חביב לשימושים ביתיים בלבד.

אפל - iWork

תוכנות: Pages, Numbers, Keynote.

יתרונות: מדובר בתוכנות להורדה פיזית למחשבי מק בחינם. בנוסף, התוכנות עובדות עם אפליקציות תואמות באייפד ובאייפון. ה-Pages מציע את כל הפיצ'רים החשובים לכתיבת מסמך (טבלאות, שילוב תמונות, גרפים וספירת מילים). הדפסה בעברית עברה בצורה חלקה. מדובר בתוכנה מהירה מאוד עם ממשק נעים לשימוש. אפילו יותר ידידותית מוורד. ה-Keynote כולל כלים מעניינים, לדוגמה כלי המאפשר לקחת אובייקט בתמונה ולשנות את הרקע כאילו שהיא נצרבה (ברמה מספקת ובשבריר שנייה). גם כאן וגם ב-Numbers, היינו מרוצים מהממשק האינטואטיבי ומהיכולת להציג נתונים בצורה גראפית וממאגר התבניות המוכן מראש.

חסרונות: משתמשים רבים טוענים שבעת מעבר של מסמכים, מהתוכנה של אפל לאופיס של מיקרוסופט, פונטים רבים לא נתמכים ולא הכל מופיע כמו שנוצר במקור. פתיחה של מסמך Pages בפורמט docx מגלה שכל המילים באנגלית מתהפכות בסדר האותיות שלהן.

בשורה התחתונה: התוכנות של אפל עשירות ביכולות, מציעות אלטרנטיבה למשתמשים הישראליים, אבל הן מתבררות כבעיתיות כאשר רוצים לשלוח את הקבצים למשתמשים הפועלים בסביבת מיקרוסופט.

האם יש תחרות לאופיס של מיקרוסופט
 האם יש תחרות לאופיס של מיקרוסופט

עיבוד תמלילים
 עיבוד תמלילים