תיק העבודות של שפיר: מה הופך אותה למעניינת להשקעה?

שפיר הנדסה היא מבצעת הפרויקטים המיוחדים בתחומי הבנייה והתשתיות, המתמקדת בשוק המקומי בלבד

שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה
שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה

שפיר הנדסה ותעשיה הוקמה בשנת 1968 כחברת ביצוע פרויקטים מורכבים במגוון תחומי הבנייה, הפיתוח והתשתיות. בחברה מועסקים כ-1,500 עובדים, והיא מנוהלת באמצעות הדור השני של משפחת המייסדים.

החברה מתמקדת במשק המקומי בלבד, ופעילותה מתחלקת לארבעה מגזרים עסקיים: ביצוע עבודות קבלנות תשתית; ייצור מוצרי מחצבה וחומרי גלם לענפי התעשייה; ביצוע פרויקטים בשיטת הזכיינות; וייזום נדל"ן למגורים. היחידות התפעוליות בחברה פועלות בנפרד מבחינה משפטית, פיננסית ואדמיניסטרטיבית, ותחת מנהלים נפרדים.

בהתאם לדוחותיה השנתיים, תחום התעשייה בשפיר הנדסה הוא כיום הנדבך המרכזי בפעילות הקבוצה - הוא תורם למעלה מ-40% מההכנסות ולמעלה מ-60% מהרווח המגזרי. תחום זה נשען בעיקרו על ארבע מחצבות, המספקות חומרי גלם לענפי הבנייה והתשתיות בישראל - ענף שמחזור הפעילות בו מסתכם בכ-100 מיליארד שקל בשנה.

להערכתנו, צמיחת החברה לאורך השנים היא תוצאה של מספר גורמים: ראשית, הסינרגיה - בין הפעילויות השונות מתקיימים קשרי גומלין עסקיים. הידע הנצבר בתחום אחד משמש גם לתחומים מקבילים, ובנוסף מתאפשר ניצול של היתרונות לגודל עבור חברה המרכזת מספר תחומים בעלי היקף הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה.

שנית, החברה פעילה בכל שרשרת הערך של ענפי הבנייה והתשתיות, בדגש על תחום התעשייה. תחום התעשייה מפיק הכנסות לא רק מצדדים שלישיים אלא גם מפרויקטים בתחום התשתיות, הייזום למגורים והזכיינות (החברה משמשת כזכיין, מקים ומתפעל הפרויקטים שבהם היא נוטלת חלק). מכיוון שתחום התעשייה מתאפיין ברווחיות גבוהה, החברה הצליחה לשמר תוצאות עסקיות משופרות.

שלישית, הנוכחות הרוחבית באה לידי ביטוי לא רק בין הפעילויות השונות בקבוצה, אלא גם בלב-לבו של תחום הפעילות התעשייתי של הקבוצה.

מחצבות בבעלות החברה מספקות את חומרי הגלם הבסיסיים לייצור חומרי גלם אחרים למפעלי החברה, עבור ענפי תעשיית הבינוי והתשתיות. עם זאת, בהיותה של הפעילות התעשייתית בוגרת, רווחית ובעלת מיצוב איכותי, רוב הפעילות של התחום כיום משתקף בשיעור מכירות הולך ועולה לגורמים חיצוניים.

מדיניות דיבידנד

בדומה למתחרותיה העיקריות, שפיר הנדסה מצליחה לתרגם את הסביבה העסקית הנוחה והצומחת בשנים האחרונות להגדלת היקפי הפעילות באמצעות זכייה בפרויקטי תשתיות גדולים (נמל חיפה החדש); השתלבות בפרויקטים בשיטת הזכיינות, שבהם משמשת החברה כזכיין, מקים ומתפעל (הנתיב המהיר); האצת בניית יחידות דיור למגורים על קרקעות החברה; ופעילות נלווית הנתמכת בגידול בהשקעות (תחום התעשייה).

לצד צמיחת פעילות התעשייה בשפיר, קיים להערכתנו גם סיכון רגולטורי. בעקבות המלצות ועדת ששינסקי 2 מינה בחודש ינואר 2014 שר השיכון את ועדת בלינקוב, לצורך קביעת הדרך והנהלים להקצאת זכויות חדשות במחצבות, במטרה למנוע ריכוזיות בענף. חברי הוועדה יתבקשו לקבוע באילו מקרים יידרש להתקיים מכרז לכריית מחצבות, ומה יהיו תנאי המכרז. נדגיש, כי אין בסמכות ועדת בלינקוב להיכנס לשאלת התמלוגים, משום שזו הייתה נתונה בידי הוועדה הקודמת.

שפיר הנדסה הונפקה בבורסה המקומית אשתקד. היא נסחרת במדד ת"א 100 לפי שווי שוק של כ-2.5 מיליארד שקל, ויש לה מדיניות חלוקת דיבידנד. להערכתנו, שפיר הנדסה ראויה לבחינת השקעה.

הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה