רשות ני"ע עצרה את הנפקת האג"ח של אחים נאוי

הרשות טוענת כי הנפקת האג"ח להמרה בידי חברת מימון חוץ בנקאי מפרה את חוק הבנקאות ■ נאוי: "עמדת הרשות שגויה מן היסוד ומנוגדת לתכלית החוק"

דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

חברת אחים נאוי נאלצה לעצור את הנפקת האג"ח שלה לציבור, לאחר שאתמול (ב') עוד נהנתה בשלב המוסדי של ההנפקה מביקושי יתר גבוהים של 530 מיליון שקל - יותר מפי 2 מסכום הגיוס המבוקש - 250 מיליון שקל, עבורם קיבלה דירוג "A מינוס" מחברת S&P מעלות. הריבית במכרז נסגרה על 1.5%.

חברת המימון החוץ בנקאי, שבשליטת האחים דורי ושאול נאוי, עדכנה אמש, לאחר סיום השלב המוסדי, כי קיבלה הודעה מרשות ני"ע לפיה ביצוע ההנפקה מפר את חוק הבנקאות. הרשות דורשת מהחברה שלא לבצע את השלב הציבורי בהנפקה, ומבקשת ממנה להעביר את תגובתה בנושא תוך שבועיים - עד ל-18.5.

ברשות מציגים את העמדה המשפטית של בנק ישראל, ולפיה "הנפקת אגרות חוב, בין אם הן ניתנות להמרה למניות ובין אם לאו, כשהיא נעשית במקביל למתן אשראי בידי מי שאינו תאגיד בנקאי, יש בה משום הפרה של סעיף 21 (א) (2) לחוק הבנקאות". בעקבות כך, ברשות מתכננים לבחון את תיקון ההיתר שקיבלה החברה לפרסום תשקיף מדף, כך שהוא לא יאפשר להציע על בסיסו אג"ח להמרה או לא להמרה.

לא כל אחד יכול להיות בנקאי

מעמדת בנק ישראל, המצורפת להודעה, עולה כי "החוק ביקש לקבוע שהעיסוק של הנפקת אגרות חוב ומתן אשראי כאחת מותר רק למי שבידו רישיון של תאגיד בנקאי, וכי לעניין זה, דין אגרות חוב להמרה כדין אגרות חוב רגילות".

עוד מוסיפים בבנק ישראל כי תכלית הוראות סעיף 21 היא "להגביל את האפשרות לגייס כספים מהציבור על מנת להשתמש בהם למתן אשראי לציבור רק למוסדות במערכת הבנקאית". כן מציינים שם כי "הסעיף המוצע מגדיר שתי צורות של גיוס כספים: קבלת פיקדונות כספיים והנפקת אגרות חוב, שהן הדרכים המקובלות שבהן מגייסים בנקים, על סוגיהם השונים, את מקורותיהם".

בנאוי ציינו בתגובה ששלחו לרשות לני"ע כי "ככל שאכן הובעה עמדה כזו על ידי בנק ישראל (ונדגיש כי עמדה כזו לא נמסרה לנו מבנק ישראל), הרי שהיא שגויה מן היסוד, בהיותה סותרת את לשונו הברורה של סעיף 21 לחוק הבנקאות, ומנוגדת לתכליתו".

בנאוי מסבירים כי "הנפקת אג"ח להמרה אינה מאפשרת למנפיק להפיק רווח כתוצאה מתיווך פיננסי, שכן ההחלטה האם ומתי להמיר את האג"ח למניות, נתונה באופן בלעדי למחזיק האג"ח, ולא למנפיק". "משכך", מוסיפים שם, "הנפקת אג"ח להמרה אינה מקימה את החשש לעיסוק בתיווך פיננסי על ידי מי שאינו תאגיד בנקאי, עיסוק שאותו מבקש סעיף 21 לחוק הבנקאות למנוע".

אחים נאוי הודיעה כבר בחודש מארס על כוונתה להנפיק אג"ח לציבור. זמן קצר לאחר מכן גילתה כי חוק הבנקאות מונע ממנה לגייס אג"ח סטרייט, ולכן הודיעה כי תפעל לגיוס אג"ח להמרה.

עיקר פעילותה של החברה הוא בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים. את 2014 סיכמה החברה עם עלייה של 14% בהכנסותיה, שהגיעו ל-112 מיליון שקל, ועם שיפור של 6% ברווח הנקי, שהגיע ל-63.5 מיליון שקל. מניית נאוי עלתה ב-85% בשלוש השנים האחרונות והיא משקפת לחברה שווי של 575 מיליון שקל. דורי ושאול נאוי.